Szinte meglepő, hogy csak most mutatta be első villanymotoros lakóautóját a Dethleffs, hiszen az elektromos hajtás remekül összeegyeztethető a lakóautóval nyaralók életével. Ugyan mit számít, ha pár óránként meg kell állni egy kicsit tölteni az akkumulátort? Hiszen egyébként is ezt teszik a lakóautóval világot járók, a töltőhelyek így csupán egy kis rendszert visznek a pihenőkbe. Annak érdekében pedig, hogy mindezt csupán rosszindulatú túlzásként lehessen elmondani, a piac jelenlegi legkorszerűbb elektromos kishaszonjárműve adja meg az alapot.
Teljes értékű lakóautó a villanymotoros Dethleffs e.home tanulmány
Az IVECO fülke-alvázra épülő Dethleffs e.home tanulmány-lakóautó a Daily Electric technikáját kapta. Így tehát nem a manapság bevált lítiumionos, hanem három darab, egyenként 76 amperóra kapacitású, FIAMM nátrium-nikkel-klorid technológiájú akkumulátor tárolja az energiát. Ezek nagy előnye, hogy az akár 1500 töltési ciklusnak – azaz körülbelül 250 ezer kilométeres futásteljesítménynek – megfelelő élettartamuk után teljes mértékben újrahasznosíthatók. Mellettük a kisebb mennyiségű energia felvételére alkalmasabb szuperkondenzátorokat is beépítettek a fékezéskor visszanyert energia tárolására. Ezek együttesen szolgáltatják tehát az energiát a 109 lóerős, folyadékhűtésű, háromfázisú aszinkron villanymotornak.
Praktikum és környezetbarát megoldások jellemzik az e.home-ot
Korszerű, elektromos meghajtású fülke-alváza ellenére a düsseldorfi Caravan Salon 2017 kiállításon debütált Dethleffs e.home tanulmány különlegessége mégis elsősorban a felépítmény. Valamint a fenntartható fejlődéshez és a hálózatba kapcsolt közlekedéshez igazodó környezetkímélő tervezési filozófia emeli ki ezt a járművet sorozatgyártású társai közül. Egy elektromos meghajtású lakóautóban természetesen magától értetődőnek tűnik, hogy a lakótér berendezéseinek is a villamosság az alapja. Így például gáztűzhely helyett energiatakarékos főzőlapok találhatók a konyhában, és minden egyéb funkció is elektromos. Az ezeket ellátó villamos rendszer független a jármű hajtására szolgáló akkumulátoroktól és szuperkondenzátoroktól, így a „fedélzeti élet” nem befolyásolja a hatótávolságot.
A minden igényt kielégítő e.home tökélyre fejlesztette a gazdaságosságot
Annak érdekében, hogy hálózati csatlakozási lehetőség nélkül, akár a „világ végén” is élvezhessék használói a lakóautó szolgáltatásait, a felépítmény egész felületét vékony napelemekkel borították. Kedvező időjárás esetén az összesen 31 négyzetméternyi napelemfólia összteljesítménye akár három kilowatt is lehet. Alapvető tehát, hogy minden elektromos fogyasztónak gazdaságosan kell üzemelnie, energiapazarlásról szó sem lehet. Ennek megfelelően a fűtésrendszer infravörös sugarakkal melegíti a teret, a padlóra, a falakra és a bútorokra helyezett lapos fűtőelemek jóvoltából. Az infraszauna elvén működő rendszer lényege, hogy elsősorban a helyiségben lévő tárgyakat, illetve az emberi testet melegíti, nem a levegőt. A hagyományos fűtésrendszerekhez viszonyítva így 2-3 Celsius-fokkal alacsonyabb hőmérséklet mellett is kellemes komfortérzetet nyújt. Ráadásul szinte azonnal meleget sugároz, vagyis felfűtési ideje közel nulla.
A hálóhelyeket a felső szinten alakították ki
A hűvösebb tavaszi-őszi napok jó eséllyel fűtés nélkül is átvészelhetők a fázisváltoztató anyagot használó hőtároló lapoknak köszönhetően. Ezek 26 Celsius-fok hőmérséklet felett energiát tárolnak el, amit hűvösebb időben kibocsátanak, és természetesen ilyenek is helyet kaptak az e.home lakó-tanulmányjárműben.
A melegen túl a világosságot sem mindennapi megoldásokkal oldották meg a Dethleffs szakemberei. Ehhez szintén különleges fóliát alkalmaztak, amely használaton kívül tükörként is funkcionálhat, míg bekapcsolt állapotban egyenletes, világos fényt bocsát ki. Az ablakok üvegrétegei közötti fóliával éppen ellenkező hatás érhető el, hiszen ott elektromosan besötétíthető a tér, ily módon csökkentve a belső tér felmelegedését és a légkondicionáló szükségességét.
A 31 négyzetméteres napelemfelület maximális teljesítménye három kilowatt
A Dethleffs e.home már a fentiek miatt is kitűnik a sorozatgyártású termékek közül, néhány bevált okosotthon-funkcióval azonban sikerült még „intelligensebbé” tenni. A tanulmányt a kempingezők igényeihez igazított CampConnect rendszerrel is ellátták, így hálózatba kapcsolva élvezhető a lakóautózás. Ennek köszönhetően a fűtés, a világítás, az áramellátás és a központi zár állapota egy külön alkalmazásban ellenőrizhető, sőt valamennyi funkció is onnan vezérelhető. A biztonságot fokozza a jármű előtti teret folyamatosan pásztázó Mobileye, amely veszélyt „látva” hang- és fényjelzéssel figyelmezteti is a vezetőt a beavatkozás szükségességére. Ezzel együtt tehát minden tekintetben jövőbe mutat a Dethleffs e.home tanulmány, amelynek nyilván egyre több részlete jelenik majd meg a sorozatgyártású lakóautókon is.