Egyértelműen a gyerekek a közlekedés legveszélyeztetettebb résztvevői. Ezt felismerve több nehéztehergépkocsi-gyártó is külön programot indított el, amelyek célja a legkisebbek közlekedésbiztonsági oktatása.
Hirdetés:

Megdöbbentő statisztikai adatot közölt az Egészségügyi Világszervezet: világszinten több mint 260 ezer fiatal, 19 éven aluli személy veszti életét közlekedési balesetekben évente. A balesetekben részt vevő járművek között kiemelkedő számban szerepelnek a tehergépkocsik és a buszok. Természetesen ezeknek a járműveknek a gyártói is tudják, hogy termékeik milyen veszélyforrást jelentenek a közlekedés kisebb, illetve legvédtelenebb közlekedőire, ezért a fejlesztések során kiemelt szerephez jutnak a járművekbe beépített biztonsági rendszerek. Sőt, nemritkán nemzetközi jogszabály írja elő kötelező érvényűen ezek meglétét.

 -

A Mercedes-Benz két Actros vontatót bocsátott a gyermekek közlekedésbiztonsági oktatásához a szervezők rendelkezésére

Ugyanakkor egyik oldalról sem szabad szem elől téveszteni az emberi tényezőt. Hiszen hiába a legmodernebb technikával felszerelt jármű, ha annak vezetője, illetve a környezetében a gyalogosan közlekedők nem megfelelően figyelnek egymásra. A technika képes ugyan közbelépni, és így csökkenteni a balesetek bekövetkeztének esélyét, illetve, ha elkerülhetetlen a baj, akkor legalább mérsékelni azt. Az viszont biztos, hogy egy nehéz-teherautóval szemben még egy páncélos lovagnak sem lenne sok esélye a túlélésre. Különösen veszélyeztetett csoportot képeznek a gyerekek, akik sokszor fel sem ismerik az egyes közlekedési szituációkban rejlő kockázatokat. Ezekre a tényekre építve indított el kifejezetten a gyerekekre koncentrálva közlekedésbiztonsági kampányt a Volvo Trucks, illetve több szervezettel együttműködve a Mercedes-Benz.

 

Hiába a legmodernebb technikával felszerelt jármű, ha a közlekedők nem figyelnek egymásra

A két Mercedes-Benz Actros vontató részvételével Németországban megvalósuló „A teherautó és a holttér” néven futó kampány fő üzenetét a legkisebbek számára is érthetően fogalmazták meg a szervezők: „ha én nem látom a járművezetőt, akkor ő sem lát engem”. A Mercedes-Benz által rendelkezésre bocsátott vontatókat használják fel mindezek bemutatására: a gyerekek a vezetőülésből bizonyosodhatnak meg arról, hogy milyen holtterek vannak egy nagyobb jármű körül, ahol a vezető számára ők láthatatlanok maradnak. A hatalmas jármű adta élménynek köszönhetően a tanultak sokkal mélyebben megragadnak a gyerekekben, mintha egyszerűen csak elmagyarázták volna nekik a veszélyforrásokat.

 -

A Volvo szlogenje: Állj meg, Nézz oda, Integess!

A Volvo Trucks nagyobb léptékben gondolkozik. Két évvel ezelőtt világszinten indította el az „Állj meg, Nézz oda, Integess!” (Stop Look Wave) programot, amelybe a vállalat a munkatársait is bevonta, akik saját környezetükben oktathatták a gyermekeket. A svéd gyártó kampányának lényege három egyszerű üzenetből áll: Állj meg, mielőtt átkelsz az úton! Nézz körbe mindkét irányba, és találd meg a szemkontaktust a járművezetőkkel! Integess a sofőröknek és várd meg, hogy ők visszaintenek, ezzel jelezve, hogy látnak téged. A kampány helyi szintű megvalósításához a Volvo Trucks nemzetközi honlapjáról ingyenesen letölthető oktatási anyag áll rendelkezésre, amelynek köszönhetően már több mint százezer gyermekhez jutott el az üzenet.
Egyre több hasonló kezdeményezésre lenne szükség, hogy a riasztó statisztikai adatokat megfordíthassuk. A motorizáció biztosan nem áll meg, és a fejlődés mind több veszélyforrás felbukkanását is jelenti. 

 -

A gyakorlati feladatok révén a gyerekek könnyebben megtanulják a biztonságos közlekedés szabályait