Koala, kacsacsőrű emlős, kenguru és platós Mercedes-Benz G-osztály. Ausztrália most már nem csak az álltavilága miatt számít különleges országnak, ugyanis a jellegzetes fauna mellett Professional néven egyedi G-osztály is elérhető az ötödik kontinensen.
Hirdetés:

Nem szükséges bemutatni a Mercedes-Benz G-osztályt, hiszen mindenki ismeri a klasszikus formájáról és kimagasló terepjáró képességéről híres járművet, amelyből a megrendelők igényei alapján katonai verzió, de akár luxusterepjáró is készülhet. Ugyanakkor joggal merül fel a kérdés, hogy egy haszonjárművekre koncentráló magazinban miért foglalkozunk egy „egyszerű” terepjáróval. A válasz ezúttal nem a közel-keleti olajmilliárdosok garázsában keresendő, most egészen Ausztráliáig kell utaznunk. Itt ugyanis elérhető a G-osztály egy speciális változata, a kimondottam munkára tervezett G-Professional, vagy egyszerűbben G-Pro névre keresztelt fülke-alvázas, platós kivitel. A jármű eredetileg katonai célra készült, az ausztrál védelmi erők 2008-tól használták a G-Pro Mercedes-Benzeket, majd a tavalyi év végén a helyi importőr elérhetővé tette a modellt az civil vásárlók számára is. És vajon kinek lehet érdekes egy ilyen különleges haszongépjármű? Mindenkinek, aki megbízható, nagy teherbírású és kitűnő terepjáró képességekkel rendelkező pickupra vágyik. Nézzük tehát a részleteket!

 -

Nem hozza zavarba semmilyen terep a G-Prót

A pickup alapjának számító alvázat természetesen a felhasználási és földrajzi terület sajátosságaihoz megfelelő változatban rendelik. Ezekben, a katonai kivitelhez közlebb álló modellekben a luxusnak számító felszereléseket praktikus dolgokkal helyettesítették. A G-Professional műszaki paraméterei egyértelművé teszik, hogy igazi, terepen is bevethető munkaeszköznek tervezték. Az összkerékhajtású pickup mozgásban tartásáról egy 181 lóerős, háromliteres, 400 newtonméter forgatónyomatékú, V6-os dízelmotor gondoskodik, amely ötfokozatú automatikus váltóval dolgozik együtt. A terepakadályok leküzdésében 252 milliméteres szabad hasmagassága segíti, első terepszöge 38 fokos, míg a hátsó 35 fokos. Amennyiben az ausztrál pusztában vontatni szeretnénk, ez is megoldható, valamivel két tonna feletti vontatmány húzása megengedett a G-Próval. Hasonló tömegben gondolkodhatunk a pickup hasznos teherbírása kapcsán is. Ez utóbbi nagyjából a duplája a hasonló ute, azaz személyautóból platós tehergépkocsikká alakított járművek teherhordó képességének.

 -

A fülke-alvázra akár tűzoltó-felépítmény is kerülhet

A kiemelkedő terepjáró képességeket a méretek és szögek mellett a három differenciálzár is biztosítja. Ezeket egy előre beállított logikai sorrendben egyenként kapcsolhatók be, akár menet közben is. Természetesen a hajtást terepfokozat is kiegészíti a még jobb mászóképességért.
A G-Pro különleges jegyei közé tartozik a magasra helyezett levegőbeszívó nyílás, ami megakadályozza, hogy a motor vizet kapjon, amikor a jármű gázlókon kel át. Természetesen nem hiányozhat a kengururács, az irányjelző és a fényszóró védőrácsa, valamint a hűtőt és az olajteknőt védő lemez. Szintén a szériafelszereltség része a két 12 voltos akkumulátor és a 96 literes tüzelőanyag-tartály. A 16 col peremátmérőjű gumiabroncsokhoz könnyűfém keréktárcsa és abroncsnyomás-figyelő rendszer tartozik.
A jármű belső terét is a felhasználáshoz igazodik – a praktikusságot és tartósságot szem előtt tartva. Így kerültek bele védőborítású ülések és gumiszőnyegek. Mindkét ülés alatt tárolórekeszeket alakítottak ki és zárható kesztyűtartót kapott a fülke.

 -

Ez bizony nem luxusterepjáró. A fülke belső terét a praktikusságot szem előtt tartva alakították ki

Ha mindezek meggyőztek arról, hogy most azonnal Ausztráliába költözzünk, mert szeretnénk egy G Professional jármű büszke tulajdonosai lenni, akkor azért gondoljuk végig a másik oldalt is: mélyen a zsebünkbe kell nyúlni a vásárlás során, ugyanis az autó indulóára közel 25 millió forint (119 900 ausztrál dollár). Ja, és ne feledjük azt sem, hogy míg a fenti állatok többnyire kevéssé veszélyesek az emberre, a szigeten élő tucatnyi másik fajról ez közel sem mondható el.

Méretek és tömegek
Hosszúság (mm)5192
Szélesség (mm)2500
Magasság (mm)2090
Tengelytáv (mm)3428
Nyomtáv (mm)1568
Saját tömeg (kg)2346
Hasznos teherbírás (kg)2085
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg)4490
Legnagyobb megengedett vontatmánytömeg (kg)2210
Gumiabroncsok265/75 R 16 M+S
Első terepszög (fok)38
Hátsó terepszög (fok)35
Középső terepszög (fok)22
Szabad hasmagasság (mm)252
Gázlómélység (mm)650
Mászóképesség (%)80
Legnagyobb oldaldőlés (%)54
Hajtáslánc
MotorV6
Összlökettérfogat (cm3)2987
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)1/min)135/3800
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min)400/1600–2600
Furat (mm)83
Löket (mm)92
Tüzelőanyag-tartály kapacitása (l)96
SebességváltóÖtfokozatú, automatikus