Magyarországon minisztériumi rendelet írja elő a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik és pótkocsik számára a hátulsó és oldalsó aláfutásgátlók kötelező használatát. A szabályozás alapja pedig nemzetközi, hiszen az ENSZ-EGB (Egyesült Nemzetek Szervezete Európai Gazdasági Bizottsága) előírásait vette át a hazai jogalkotó. Bármilyen furcsa, az Amerikai Egyesült Államok ebben a fontos közlekedésbiztonsági kérdésben Európa mögött jár.
Az aláfutásgátlók szerepe pedig kiemelten fontos a közlekedésbiztonság fokozásában. Az előírások szerint itthon mind első, mind hátsó, mind oldalsó aláfutásgátlóval fel kell szerelni a tehergépjárműveket. Használatukkal megelőzhető, hogy egy baleset során a személyautó a tehergépkocsi alá kerüljön. Így az autó energiaelnyelő gyűrődési zónája megfelelően kifejtheti hatását, valamint nagyobb túlélési tér marad az utasok számára azáltal, hogy kevésbé sérül az utascella, illetve annak teteje.
Amerikában a hátsó aláfutásgátlók használata kötelező ugyan, azonban egyelőre még csak vizsgálják az oldalsó aláfutásgátlók balesetekben kifejtett hatásait. A Közúti Biztonságért Biztosítóintézet (Insurance Institute for Highway Safety, IIHS) a tavasz folyamán két tesztet végzett el. Mindkét tesztben egy óránként 56 kilométeres sebességgel közlekedő személyautót (35 mérföld/óra) vezettek neki egy pótkocsinak. Az egyik esetben a pótkocsi rendelkezett oldalsó aláfutásgátlóval, a másik esetben csak egy, a légellenállást javító oldalszoknyával szerelték fel. Az eredmények közötti különbség megdöbbentő! Az első személygépkocsi utasainak jó esélye maradt a túlélésre a biztonsági öveknek, valamint a légzsákoknak köszönhetően, a második esetben viszont a jármű a pótkocsi alá szorult, az utascella teljesen összegyűrődött és az utasok nagy eséllyel halálos kimenetelű sérüléseket szenvedtek. A „Vision Zero” kezdeményezés részeként, amelynek célja a közúti balesetek, valamint sérülések számának csökkentése, sőt, a halálesetek megszüntetése, három amerikai város – Boston, New York és Seattle – már biztosan előírja a város tulajdonában levő tehergépkocsik felszerelését oldalsó aláfutásgátlókkal. Remélhetőleg az Újvilág hamarosan követi Európát és minden tehergépkocsi, valamint pótkocsi a megfelelő mennyiségű aláfutásgátlóval ellátva kerül majd forgalomba.
Jól látszik a különbség: a felső autóban ülő utasoknak a pótkocsi aláfutásgátlójának köszönhetően jó esélyük van a túlélésre, míg az alsó autó utasai halálos kimenetelű sérüléseket szenvednek a hiányzó aláfutásgátló következtében. Kép: IIHS