„Ötletektől hajtva” szlogennel tartotta nyitva kapuit 2016. szeptember 21. és 29. között a világ legrangosabb haszonjárműipari kiállítása. Cikksorozatunk első részében a 3,5 tonna feletti tehergépkocsik újdonságait vesszük számba.
Hirdetés:

Jól mutatja az iparág aktuális trendjét, hogy a gazdasági válság évei óta a hannoveri IAA kiállítás is folyamatosan fejlődik, növekszik. Így idén már a világ 52 országából több mint kétezer kiállító érkezett, akiknek aktuális termék- és szolgáltatáskínálatát negyedmillió látogató tekintette meg. Ennél is fontosabb, hogy 86 százalékuk szakmai érdeklődő volt, akiknek 80 százaléka döntéshozó pozíciót tölt be. Szintén nem elhanyagolható, hogy 58 országból több mint 2100 (szak)újságíró vett részt az IAA-n.

Több újdonsággal érkezett a DAF a kiállításra, ahol egy elegáns, 2500 négyzetméteres standon vonultatta fel teljes kínálatát. Nagy érdeklődés övezte a DAF Innovation truck kísérleti járművet, amelynek segítségével a jövő fejlesztési lehetőségeit kutatják a holland gyártónál, főként a légellenállás csökkentése, illetve a hibrid és tisztán elektromos hajtások alkalmazhatósága terén. Az Innovation truck egy hagyományos XF 440 Space Cab modellen alapul, azonban lökhárítója előbbre nyúlik, valamint aktív terelőelemekkel és hűtőrácslamellákkal szerelték fel. További különlegességei a 120 kilowatt teljesítményű, 1000 newtonméter nyomatékú ZF villanymotor, a lítiumion-akkumulátorok és az elektromos segédberendezések, illetve mellékhajtómű. A sorozatgyártású típusokat illetően bemutatkoztak a PACCAR PX-5, illetve PX-7 motorok továbbfejlesztett változatai. Az erőforrások új vezérlőprogramja és optimalizált hő-, illetve töltőlevegő-szabályzása akár 12 százalékkal is növelte a legnagyobb nyomatékot, a 4,5 literes motornál 850, míg a 6,7 literesnél 1200 newtonméterre. Így az eddigieknél hosszabb hídáttételek is bekerültek a választékba, 85 kilométer/óra sebességnél akár 300-zal kisebb percenkénti fordulatszámot eredményezve. Ezáltal összességében négy százalékkal is csökkenhet a járművek tüzelőanyag-fogyasztása. Továbbá az IAA-n tartotta premierjét a DAF Connect innovatív flottairányító rendszer, amely nemcsak valós idejű információt nyújt az üzemeltetőknek a járművek és a járművezetők teljesítményéről, valamint a gépkocsik földrajzi helyzetéről, hanem sok más hasznos funkciót is kínál. Az adatok egy személyre szabható online műszerfalon jeleníthetők meg. A rendszer egyik legfontosabb előnye, hogy nyílt platformú, azaz vegyes flottáknál más márkák hasonló rendszereivel is jól kombinálható.

 -

A DAF standján az XF Euro 6 Special Edition különleges kiadás állt a középpontban

Oroszország legnagyobb haszonjárműgyártója, a GAZ cégcsoport a teljes megújult kínálatát felvonultatta, vagyis a NEXT generáció tagjait. Ezek között egy 8,7 tonnás, 4×2-es GAZon NEXT platós tehergépkocsi, illetve Ural NEXT néven egy 6×6-os billencs is szerepelt. A GAZon NEXT rövid- és duplafülkével is készül, kétféle tengelytávolsággal és közös nyomócsöves befecskendezésű, négyhengeres, 4,4 literes, 149 lóerős YMZ-534 típusú dízelmotorral. A kiállított modell hasznos teherbírása öt tonna. Sőt, a GAZon NEXT CNG-üzemű kivitelben is rendelhető, 149 lóerős YMZ-534 CNG típusú motorral és 370 kilométer hatótávolsággal. Az IAA-n bemutatott Ural NEXT 6×6-os billencs 10,5 köbméteres platót kapott, hasznos teherbírása pedig 10 tonna a 21,3 tonna össztömege mellett. Hajtásáról hathengeres, 6,7 literes, 312 lóerős YMZ-536 típusú dízelmotor gondoskodik, amelyhez kilencfokozatú, kézi kapcsolású ZF sebességváltó társul. A jármű gázlómélysége 0,7 méter, abroncsnyomása pedig a fülkéből szabályozható. Ezenkívül terepfokozat, valamint fixre zárható osztómű és hátsó kereszt-differenciálzárak fokozzák terepjáró képességét. Az YMZ motorokat egyébként a GAZ csoport az osztrák AVL mérnökirodával közösen fejlesztette ki.

 -

Az Ural NEXT 6×6-os billencs is a GAZ csoport terméke

Az IVECO 2500 négyzetméteres standján a futurisztikus IVECO Z TRUCK jelentette a legnagyobb szenzációt, amelyet egy külön cikkben részletesen ismertetünk. Ezenkívül itt mutatkozott be először a nemzetközi nagyközönségnek az új Stralis, amely három „emocionális” modellel is megjelent az IAA-n. Az új Stralis XP típus Ferrarinak, valamint a Dakar Team Petronas De Rooy Iveco és a Schwabentruck csapatnak szentelt változatai az IVECO és a sportvilág nagy nevei közötti kiváló partneri viszony tiszteletét jelképezik. Ám ennél is fontosabb, hogy elkészült a TÜV tanúsítványa, amely igazolja, hogy az új Stralis XP akár 11,2 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást és 10 százalékkal kisebb teljes birtoklási költséget is nyújthat elődjéhez képest. Ezenkívül az IVECO éppen a hannoveri IAA első napján jelentette be megállapodását a Ludwig Meyer GmbH & Co. KG vállalattal húsz új IVECO Stralis NP tehergépkocsi beszerzéséről, amelyek az első LNG-üzemű, hosszú távú fuvarozásban alkalmazott nehéz-teherautók Németországban. Sőt, a cég egy LNG-töltő állomást is létesít a berlini körgyűrű keleti részén. Az érdeklődők az Eurocargo két újításával is találkozhattak. Egyrészt az Euro 6c normát a kategóriában egyedülállóan kipufogógáz-visszavezetés nélkül teljesítő ML160 16 tonnás modell új, elöl-hátul légrugós felfüggesztésű változatával, amely mostantól egy tonnával nagyobb hasznos teherbírást kínál. Másrészt a környezetvédelmi fenntarthatóságot szolgáló, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő, 204 lóerős, 750 newtonméter legnagyobb nyomatékú Natural Power kivitellel, amelynek hatótávolsága elérheti a 400 kilométert. A méret- és tömegkategóriák másik végletét pedig egy ASTRA HD9 billencs képviselte, amelynek Euro 6-os, 13 literes, akár 560 lóerős motorja szintén a kipufogógáz-visszavezetés nélküli HI-SCR technológiát használja.

 -

Az új IVECO Stralis XP három „emocionális” modellel is megjelent az IAA-n

Az MAN standjára érkezőket a kívül-belül megújult TG-család tagjai fogadták, amelyeket az előzetes sajtótájékoztató kapcsán már részletesen ismertettünk. Ugyanakkor mi is csak itt láthattuk először a 640 lóerős TGX D38 csúcsmodell PerformanceLine Edition nevű különleges kiadását, amelyet egyedi külső-belső dizájnelemek különböztetnek meg. Továbbá megtudhattuk az előzetes sajtótájékoztatón útjára indított tüzelőanyag-fogyasztási teszt eredményét: a TÜV által hitelesített, közel négyezer kilométeres közúti mérés során az új TGX EfficientLine 3 modell 6,35 százalékkal takarékosabbnak bizonyult a korábbi EfficientLine 2 generációhoz képest. A túrát több mint ötmillió rajongó kísérte figyelemmel a Facebookon. Az MAN Truck & Bus persze nemcsak a dízelüzemű járművek hatékonyságának fokozására fektet nagy hangsúlyt. Az IAA-n kiállított egy városi elosztó fuvarozásra szánt, tisztán elektromos hajtású TGS 4×2 BLS-TS nyerges vontatót. A jármű alvázának középső részénél elhelyezett, 250 kilowatt (340 lóerő) teljesítményű, 2700 newtonméter nyomatékú villanymotor egy kardántengelyen keresztül a hátsó tengelyt hajtja. Táplálásáról 35,3 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorok gondoskodnak, amelyek a hagyományos dízelmotor helyén, a fülke alatt kaptak helyet, így a hátsó tengely terhelhetősége nem változott. A hatótáv 50 és 150 kilométer közötti, vagyis legtöbbször elegendő a belvárosi logisztikai feladatokhoz. A modell várhatóan 2020-ban kerül be a gyártási programba. Külön szektort kapott a standon a RIO, vagyis a Volkswagen Truck & Bus cégcsoport új márkája a digitális megoldások területén. A RIO egy nyílt forráskódú, járműgyártótól független üzleti és technológiai platform, amely a hálózatba kapcsoláson alapulva egyénre szabott és rendkívül széles körű szolgáltatásokat nyújt a teljes fuvarozási, illetve logisztikai iparág számára. A koncepció lényege, hogy a teljes logisztikai lánc különféle szereplői valós idejű információkhoz juthatnak az egész folyamattal kapcsolatban, így gördülékenyebbé, hatékonyabbá válhat a logisztikai ökoszisztéma. Az idén 35 éves és több mint 800 ezer járművet értékesített MAN Latin America is képviseltette magát az IAA-n, bemutatva a Volksnet flottairányító rendszert, és a cukornádból készített biodízellel, illetve sűrített földgázzal üzemelő hajtási megoldásait.

 -

Az MAN egy tisztán elektromos hajtású nyerges vontatóval is kirukkolt, városi elosztó feladatok ellátására, a sorozatgyártás 2020-tól várható

Szokás szerint idén is a DaimlerAG büszkélkedhetett az IAA messze legnagyobb kiállítói területével, konkrétan két nagy, egybenyitott pavilont töltöttek meg a járművei, ahol a fő hangsúlyt a digitalizációra és az elektromos közlekedésre helyezték. A Mercedes-Benz tehergépkocsik újdonságait, nevezetesen az Actros húszéves jubileuma előtt tisztelgő különkiadást, a továbbfejlesztett, 10,7 literes OM 470 dízelmotort, a tökéletesített PowerShift 3 robotváltót, az optimalizált GPS-es előrelátó hajtásláncvezérlést (PPC), a gyalogosfelismerő Active Brake Assist 4 automatikus vészfékező rendszert, a Sideguard Assist nevű, jobbra kanyarodást segítő holttérfigyelőt, az üzemidő maximalizálását célzó Mercedes-Benz Uptime szolgáltatást, valamint a teljes járművet felügyelő FleetBoard Connectivity Platform rendszert már részletesen bemutattuk az előzetes sajtótájékoztató alapján. Mindezek mellett a Mercedes-Benz Urban eTruck nevű, tisztán elektromos hajtású, 26 tonnás, háromtengelyes áruelosztó tanulmány-teherautó állt a figyelem középpontjában, amelynek különleges, jövőbe mutató megoldásait egy külön cikkben ismertetjük. Az Arocs, az Unimog, a Zetros és az Econic újdonságait pedig már taglaltuk a Bauma és az IFAT szakkiállítások mentén.

 -

A Mercedes-Benz Actros különleges kiadása a típus húszéves jubileuma előtt tiszteleg

Kiegészítésként az Unimog U 4023 és U 5023 immár hétszemélyes duplafülkével is készül. A nagy belmagasság révén sisakban is kényelmesen ülhetnek az utasok a rövid változatnál csupán 120 kilogrammal nehezebb fülkében. A Daimler AG másik jelentős tehergépkocsi-márkáját tekintve, az IAA-n tartotta világpremierjét a Fuso eCanter.

 -

A tisztán elektromos hajtású Fuso eCanter az IAA-n ünnepelte világpremierjét

A jármű valójában a tisztán elektromos hajtású Fuso Canter E-Cell harmadik generációja, névváltása pedig azt jelzi, hogy jó úton halad a nagyobb volumenű sorozatgyártás irányába. Ezt segíti elő az is, hogy a gyártó számításai szerint a beszerzésével járó többletköltség kevesebb mint három év alatt megtérül egy azonos kivitelű dízelmodellhez képest. Az eCanter állandómágneses szinkronmotorja 185 kilowatt (252 lóerő) teljesítményt, illetve 380 newtonméter nyomatékot nyújt, áramellátásáról pedig 70 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomag gondoskodik. Így hatótávolsága meghaladhatja a száz kilométert, az akkuk pedig egy óra alatt feltölthetők 80 százalékig. A 7,5 tonnás modell fülke-alvázának hasznos teherbírása 4,63 tonna a felépítmény és a rakomány számára. Ezenkívül a Canter dízelmotoros változata is megújult. Fülkéjének belsőterében új színvilág, igényesebb padlóburkolat és krómozott díszítések fogadják a vezetőt. A Duonic kettős tengelykapcsolós sebességváltó immár második generációja az új váltási stratégia révén takarékosabb üzemelést biztosít, továbbá szériafelszerelés a visszagurulás-gátló. A 7C18 modell pedig már 2800 milliméteres tengelytávolsággal is készül, míg a duplafülke immár teljesíti a tűzoltóautókra vonatkozó német tűzvédelmi előírásokat.

A Renault Trucks standján idén szinte minden az erőről és a robusztusságról szólt, amellett, hogy a kilenc kiállított jármű a termékpaletta minden kategóriáját képviselte. A középpontban a legerősebb modell, vagyis a T 520 különleges kiadása, a T Maxispace High Edition állt. Kívülről elegáns fekete fényezése, könnyűfém keréktárcsái, xenonfényszórói és karbonmintás díszítőelemei, míg a beltérben vörös csíkok és kilincsek, bőrkárpitozás, illetve ugyancsak karbonmintás berakások különböztetik meg. Hajtásáról már az új, közös nyomócsöves befecskendezésű, 13 literes motor 520 lóerős változata gondoskodik. Az Optivision elnevezés mögött pedig a Renault Trucks új, a GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlése áll. Ezenkívül még számos újdonsággal korszerűsödött a T típus.

 -

A Renault Trucks T 520 Maxispace High Edition különleges kiadás egyedi külső-belső megjelenéssel hívja fel magára a figyelmet

Az építőipari járművek közül kiemelkedett a standon a K 480 Skorpion 8×4, valamint a K 520 4×4 MKR Adventure tereprali-kamion, amely az idei Dakar-ralin a hatodik helyen végzett. Az MKR csapat sok hasznos tapasztalatot szolgáltat a francia gyártónak, azonban a Renault Trucks a K2AP program keretében 65 K Xtrem tehergépkocsival kiterjedt üzemeltetői teszteket is végzett valós munkafeladatok során, rendkívül szélsőséges terhelési, terep- és klímaviszonyok között. A kétéves tesztprogram sikeresen zárult, igazolva a K típus kimagasló robusztusságát és a márka szolgáltatásainak erősségét, különös tekintettel a gördülékeny szerviztámogatásra. A másik építőipari típus, a C esetében pedig az OptiTrack nevű hidraulikus elsőkerék-hajtás már a 8×4, illetve 8×2*6 hajtásképletű modellekhez is elérhető. A stand további látványossága volt, ahogy a Truck Tuning Center csapata a kiállítás napjai során látványos airbrush dekorációval ruházott fel egy T High Sleeper nyerges vontatót.

 -

A Scania új generációs tehergépkocsi-családja az IAA sajtónapjának gálavacsoráján kapta meg a 2017-es Év Tehergépkocsija díjat

Ünnepi hangulat uralkodott a Scania standján, márpedig az ünneplésre többszörösen is jó okuk volt a svédeknek. Egyrészt idén 125 éves a griffes márka, másrészt a nyár végén bemutatott, teljesen új generációs teherautó-családja máris elnyerte az Év Tehergépkocsija címet. Természetesen a standon is az új R-széria, illetve az új zászlóshajó, a síkpadlós fülkéjű S-széria tagjai álltak a középpontban, amelyekről igen kimerítően beszámoltunk. Azonban legalább másfél évig még a jelenlegi generáció is gyártásban marad, erre hívta fel a figyelmet a különleges kiadású, gazdagon felszerelt R 580 6×4 Crown Edition rönkszállító tehergépkocsi. Egyelőre az alternatív hajtásmódok is csak a jelenlegi generációhoz állnak rendelkezésre. Ezek közül egy cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő, nagy hatótávolságú G 340 4×2 LNG nyerges vontatót és egy P 320 6×2*4 Hybrid hűtődobozos tehergépkocsit tekinthettek meg az érdeklődők. A stand további látványosságaként a sajtónap résztvevői egy óriási kivetítőn élőben figyelhették meg a világ első, tehergépkocsikból összeállított, működő óráját. A Scania egy használaton kívüli repülőtéren 14 nyerges szerelvényből óra-, perc- és másodpercmutatót alakított ki, amelyek 24 órán keresztül folyamatosan üzemelve mutatták a pontos időt. A projekt a járművek mozgásának tökéletesen pontos összehangolását, illetve üzemelésük részletes nyomon követését és vezénylését követelte meg, ami ezáltal kiválóan érzékeltette az új generációs tehergépkocsi-család, valamint a fejlett hálózatba kapcsolási rendszer bámulatos képességeit.

 -

A gyorsulási világrekordokat döntő, 2400 lóerős Iron Knight is helyet kapott a Volvo standján

A Volvo Trucks úgy jellemezterészvételét az idei IAA-n, hogy a „tudás ereje”. Ennek bizonyítékaként büszkén jelentette be a gyártó, hogy az FH típusával győzelmet aratott a Fehrenkötter német fuvarozóvállalat és a trans aktuell szaklap által két és fél év alatt közösen végrehajtott üzemeltetői teszten, amely során hét gyártó hét tehergépkocsijánál vizsgálták a teljes birtoklási költséget (TCO). Sőt, a 2014-es gyártású, 13 literes motorral és I-Shift sebességváltóval felszerelt FH 460 6×2 tehergépkocsi érte el a legjobb tüzelőanyag-fogyasztást is a valós fuvarfeladatok során. Azóta pedig a Volvo Trucks alaposan továbbfejlesztette 13 literes motorját, többek között közös nyomócsöves befecskendezéssel, nagyobb sűrítési aránnyal és új turbófeltöltővel, valamint az FH típust légellenállást csökkentő terelőelemekkel látta el. Ezek részleteiről a múlt hónapban írtunk, a lényeg, hogy távolsági fuvarozásban akár három százalékkal tovább csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás. Ebben persze a házon belüli fejlesztésnek köszönhetően a motorral szerves egységet alkotó I-Shift automatizált sebességváltó is nagy szerepet játszik. Az idén 15 éves, de már sokadik generációjánál tartó I-Shift egyedülálló, kettős tengelykapcsolós Dual Clutch kivitele az Iron Knight versenykamionban is bizonyított. A 2400 lóerős, 6000 newtonméter nyomatékú „vontató” idén nyáron két gyorsulási világrekordot is megdöntött, így méltán rászolgált a látogatók tömeges érdeklődésére a standon. Akárcsak a svéd nemzeti színekben pompázó FH 540 4×2 Globetrotter XL Performance Edition különleges kiadású vontató. Műszaki adattáblája szerint a 13 literes motorja 551 lóerő teljesítmény leadására és 2652 newtonméter nyomaték kifejtésére képes, ezenkívül I-Shift Dual Clutch váltót, független első kerékfelfüggesztést, Volvo Dinamikus Kormányzást, I-Park Cool integrált álló helyzeti légkondicionálót és számos vezetéstámogató rendszert vonultatott fel. A Volvo Trucks az önvezető FMX járművéről is beszámolt, amely néhány hónapja zökkenőmentesen dolgozik a föld alatt egy észak-svédországi bányában, teljes mértékben illeszkedve az üzem termelési rendszerébe. Szintén említést érdemel a Volvo Concept Truck tanulmányszerelvény, amely távolsági fuvarozásban több mint harminc százalékos tüzelőanyag-megtakarítást tesz lehetővé korszerű hajtáslánca, áramvonalas kialakítása és optimalizált tömege révén.

Sorozatunk következő részében a kishaszonjárművek újdonságai kerülnek terítékre.