Valamennyi típusú Mercedes-Benz tehergépkocsi kínál valamit a víz-, hulladék- és nyersanyag-gazdálkodási iparágaknak – a legfrissebb választékot az idei IFAT kiállításon láthatja a szakmai közönség május 30. és június 3. között, Münchenben.
Hirdetés:

Éppen fél évszázada rendezik meg Münchenben az IFAT (Internationale Fachmesse für Abwassertechnik) szakvásárt, amelynek témaköre időközben a szennyvízkezelésről kiterjedt a víz-, hulladék- és nyersanyag-gazdálkodásra is. Azelőtt háromévente került sor rá, de 2010 óta minden második évben megtartják, utalva a kérdés fontosságának növekedésre. Tavalyelőtt 3081 kiállító vett részt 59 országból, termékeikre 135 ezer látogató volt kíváncsi. Érthető, hogy kiterjedt termékválasztékkal készülnek a stuttgartiak is az idei IFAT-ra.

 -

A Mercedes-Benz Econic háromtengelyes, felemelhető C-tengelyű változata nagy teherbírású és gazdaságos

 

A Sprintertől az Arocsig
A hangsúly a Mercedes-Benz és a Fuso teherautóinak, áruszállítóinak és speciális járműveinek – Antos, Arocs, Atego, Unimog, Econic, Sprinter, Fuso Canter – műszaki újdonságain lesz, például a környezetkímélő Euro 6 és Euro 5b+ technikán, valamint az innovatív hibridhajtáson. Különösen érdekessé teszi e járműveket, hogy külső felépítményezőkkel együttműködve készülnek, közúti és terepes alkalmazásra egyaránt.
Az Atego például duplafülkével és platóval lesz látható, az Arocs utcaseprő-felépítménnyel, a Sprinter pedig 5,5 tonnás furgonként. A Mercedes-Benz Special egy Econic 2630 6×2/4 fülke-alvázzal képviselteti magát, és bemutat két Unimog eszközhordozót: az Unimog U 430-on a Mulag cég frontfüggesztésű mulcsozóját és speciális platóját, illetve a Schlang & Reichart Forsttechnik alvázra szerelt csörlőjét és hegytámaszát látni, a sorozat legnagyobb tagján, az U 530-on pedig alpesi használatra való téli útkezelő felépítményt. A Schmidt FS 105 hómarót hordozó Unimogot hidrosztatikus hajtóművel, első TLT- tengellyel és a fordulékonyságot javító összkerékkormányzással látták el. Mindezt négy köbméteres szóróanyagtartály egészíti ki. A kompakt és sokoldalú Fuso Canter ezúttal szemétgyűjtőként szerepel.

 -

Hatékony megoldás a duplafülkés Fuso Canter, billenőplató, hóeke és úttisztító cserefelépítménnyel

 

Duplafülkés Atego
Az Atego duplafülkés, platós kivitellel mutatja be, hogy könnyen felépítményezhető és fordulékony járműként jól megfelel kommunális célokra is. Hátul újonnan tervezett fellépő kihajtható fokai vezetnek a négy egyedi, állítható háttámlájú üléssel ellátott utastérbe. Mindegyik üléshez a hátfalon rögzített hárompontos biztonsági öv tartozik. Az ülőlapok felhajthatók, alattuk rakodótérrel.
A kipufogóberendezést és a gázolajtartályt helytakarékosan, a fülke alatt helyezték el, így semmi sem korlátozza a felépítményhez rendelkezésre álló teret. Az acélból készült, hátrafelé meghosszabbított fülke hosszúsága 3228 milliméter, többlettömege körülbelül 400 kilogramm.

 -

Tessék befáradni! A kényelmes és gyors be-, illetve kiszállásnak köszönhetően hatékonyabb az Econic

 

Biztonságos kukázás
A biztonság fokozása és a vezetés megkönnyítése állt az Econic fejlesztésének középpontjában. Javítottak a körkörös kilátáson, csökkentették a holtteret és vezetéstámogató rendszereket építettek be: alapfelszerelés az aktív vészfékrásegítő és a sávelhagyásra figyelmeztető, opció az adaptív sebességtartó automatika. Az alacsony fülkepadlónak köszönhetően eleve jó a kilátás, a vezető feje egy magasságban van a gyalogosokéval és biciklistákéval, az utasajtó teljes magasságában üvegezett, és jó áttekintést adnak a tükrök is. Ezek hatását erősíti a 2015 októbere óta kapható holttérkamera, amely az indirekt körbetekintés lehetőségét nyújtja.
A frontkamera a szélvédő előtti tükröt helyettesíti, és akkor is tiszta képet mutat a jármű előtti térről, ha leeresztik a napellenzőt. Két további kamera néz oldalra-hátrafelé az alsó tükörkarokról, a negyediket pedig a felépítmény hátulján, felül helyezik el. Képüket ügyes szoftver jeleníti meg a monitoron: álló helyzetben mind a négyé látszik, tíz kilométer/óráig csak a frontkameráé, indexeléskor a megfelelő oldali, tolatáskor a hátsóé és a két oldalsóé. Ha szeretné a sofőr, álló helyzetben, illetve tíz kilométer/órás sebesség alatt manuálisan vagy automatikusan valamennyi látómezőt lehívhatja.
Hulladékgyűjtő autóval manőverezni kényes feladat, ennek az élét veszik el a hátsó tengelynél a hátravilágító lámpák és a környezetvilágítás előkészítése. A mellékhajtás üzembe helyezése automatikusan bekapcsolja a vész- és a körvillogót. A tolatás sebessége kilenc kilométer/óránál korlátozott. Eső- és fényérzékelő teszi teljessé az arzenált.

 -

Szinte akkor is el lehetne vezetni az Econicot, ha bemeszelnék az ablakait, mert a vezető teljes körkilátást kap a jármű kameráitól. Munkáját segíti például az automatikusan bekapcsolódó körvillogó is

A könnyűszerkezetű Space-Cage, azaz térrácsos alumíniumfülke két változatban készül, az alacsonynak 146 centiméter a belmagassága (ezt belvárosi használatra szánják, ahol esetleg kinyúló épületrészek alá kell beférni), a standardé 193. A vezetőajtó magasabb, nagyobb nyílásszöggel, valamint a padló középső részének süllyesztésével megkönnyítették az átlépést a fülke egyik oldaláról a másikra.
A 7,7 literes, hathengeres, 299 vagy 354 lóerős dízelmotor mellett kínálnak monovalens, tehát kizárólag sűrített földgázzal (CNG) üzemelő NGT-kivitelt is. Ez megfelel az Euro 6 szabványnak, szén-dioxid-kibocsátása húsz százalékkal kisebb a dízelmotorénál, de még tovább javul a mérleg, ha biogázzal üzemeltetik. Működése halkabb a dízelénél. Teljesítménye 302 lóerő, gondosan eltitkolt, de vélhetően kielégítő nyomatékmaximumát 1200-as percenkénti fordulatszámnál éri el, úgyhogy elhihetjük a gyár állítását, miszerint teljesen egyenértékű a gázolajos testvérével, amelyből kifejlesztették.

 -

Unimog, a Mulag eszközgyártó cég frontfüggesztésű mulcsozójával és speciális platójával, hasznos erdészeti és útfenntartó gép

 

Univerzális Unimog
Települési és katasztrófaelhárító munkára, elsőként a terepjáró Unimogok közül (a másik csoport, mint tudjuk, az eszközhordozó), kommunális hidraulikával szerelték fel az U 5023 modellt. Ezzel lehet vezérelni és működtetni különféle eszközöket, a sószórótól a hóekéig. Különösképp ajánlják árterületekre, ahol 1,2 méteres gázlómélysége jól jöhet mentési feladatok alkalmával is.
A hidraulika joystickkal kezelhető – és ezzel meg is érkeztünk a vezetőfülkébe, ahol új a kombinált műszeregység, a multifunkciós kormánykerék és a szélvédő fölső részére helyezett ablaktörlő, amely nagyobb hómennyiségekkel is meg tud birkózni. A szinte rovarszemre emlékeztető, hatalmas szélvédőn át nagyszerű a kilátás, de biztos ami biztos, kamerarendszerrel egészítették ki. Kiegészítő felszerelésként kapható egy új világítási csomag, állítható magasságú fényszórókkal az A-oszlopon, LED-es távfényszóróval a tetőn, valamint előkészítéssel további munka- és menetlámpákhoz.
Az igazán nagy újítás az eszközhordozókba (U 423 – U 530) gyárilag megrendelhető összkerékkormányzás. Négyféle módban használható: normál kormányzás az első kerekekkel, négykerékkormányzás kis fordulókörrel, mind a négy kerék ugyanarra fordul el (kutyázás), és a hátsó kerekek külön, manuális kormányzása. A fordulókör húsz százalékot elérő mértékben csökkenthető.

 -

A mélyre lenyúló, nagy szélvédőnek köszönhetően kitűnően látja munkaterületét az Unimog homlokrakodó vezetője

Innovációs csúcspontnak számít az eszközhordozók fokozatmentes közúti EasyDrive hajtóműve, amelyben a mechanikus és a hidrosztatikus erőátvitelt kombinálták. Ezek között menet közben lehet simán átváltani, a pillanatnyi feladatnak megfelelően. Az új Hydrostat teljesítményét húsz százalékkal megnövelték, így az ezzel elérhető legnagyobb sebesség ötven kilométer/óra.
Az Unimog félkarú óriás maradna a felépítményező cégek nélkül, amelyekkel kiváló, kétszintű – „UnimogPartner by Mercedes-Benz” és „Mercedes-Benz Unimog ExpertPartner” – együttműködést alakított ki a gyártó. Ezek emblémája szakértelmet és minőséget garantál a vevőnek. A csatlakozni kívánó eszközgyártó először kvalifikálja magát, amihez követelmények átfogó katalógusát kell kielégíteni, az értékesítés, a szervizelés, a termékminőség és a technika tekintetében. Az utóbb említett csoporttal szemben elvárás a márkával közös megjelenés szakkiállításokon, így az idei IFAT 2016-on is, ahol minderről saját szemével győződhet meg az érdeklődő.

 -

Mercedes-Benz Sprinter, mint hóeke? Miért ne, ha alkalmi úttisztításhoz nincs szükség egy nagyobb járműre?