Nagyon nagy, nagyon erős, nagyon terepjáró és nagyon macsós – a Ram csúcsmodellje, a Power Wagon az amerikai életstílus ikonja. A 2017-es kiadás nemcsak friss dizájnnal, hanem egy csomó műszaki újdonsággal is igyekszik felöklelni a konkurenciát.
Hirdetés:

Az 1945-ben bevezetett Dodge Power Wagon volt az első tömeggyártású, 4×4-es pickup, szóval van mire visszatekinteni. 2009-ig a Dodge típussorozataként futott a Ram, magyarul Kos, azóta önálló márka a „full size truck”, azaz teljes méretű teherautó. Tény, hogy ezek nem üveggolyóval gurigáznak: a Ram 2500 Heavy Duty 4×4 Crew Cab modellen alapuló új Ram Power Wagon több mint hat méter hosszú, magasabb két méternél, 3860 kilogramm a megengedett össztömege, nálunk tehát nem lenne érvényes rá az úrvezető jogosítvány, 410 lóerős, több mint négy tonnát vontathat, és a csörlője 5,5 tonna súlyának megfelelő erővel húzza ki a kátyúból. Ha van abszolút macsóautó, akkor ez az.

 -

Hatalmas műszerfal, rengeteg gombbal, érintőképernyővel

 

Melldöngető
Autót sajnos nem lehet tetoválni (remélem, mielőbb megoldják), de semmit sem hagytak ki, ami fényezéssel és műanyag burkolatokkal kifejezhető. A fekete frontfelület kétséget sem hagy, hogy nem hasítani akarja a levegőt, hanem maga előtt tolni – akinek kitölti visszapillantó tükrét az XXL méretű hűtőmaszk, iszkoljon, amerre lát. A vetítőlencsés fényszórót fénydiódás helyzetjelző lámpa egészíti ki. Porfestéses acél lökhárító rejti el a csörlőt, csak a 38 méteres, vastag drótkötél végén látszik a masszív horog. A fekete és fényes felületű, 17 colos, kovácsolt könnyűfém keréktárcsákra 33 colos, tehát európai méret szerint 320/65-ös gumikat szerelnek. A jármű derekát fekete sávban – igen, ez egy fekete öves terepjáró! – virító Power Wagon felirat díszíti, amely persze nem hiányzik a plató hátfaláról sem, csak úgy miheztartás végett. Kapható kevésbé hivalkodó kivitel is, Tradesman Crew Cab 4×4 néven, a csúcsmodellével azonos műszaki tartalommal, de dizájnelemek nélkül, és egyszínű fényezéssel.

 -

Analóg műszerek, köztük felirattal, hogy tudjuk, hol ülünk

Ügyes megoldás, hogy hátrafelé néző kamerából kettőt is kapott a Ram. Az egyik egy szokásos tolatássegítő kamera a plató hátfalán, a másikkal a rakományt tarthatjuk szemmel. Kapcsolóval lehet kiválasztani, hogy melyiknek a képét mutassa a középkonzolon a 8,4 colos érintőképernyő.
A hatszemélyes belsőtér kétféle kárpitozással készül. A szürke-fekete szövet érdekessége, hogy a Goodyear Wrangler DuraTrac gumiabroncsok mintázatát mutatja, megfelelve a jármű tényleges keréknyomának. Ezzel aztán meg is kötötték a tulaj kezét: mennyire snassz lenne másféle gumit felrakni… Az üléseket díszvarrás és hímzés díszíti, a bőrkárpitozásút pedig belepréselt motívum. Felül, alul és oldalt hangulatvilágítás gondoskodik arról, hogy éjjel is szembeötlő legyen a luxus. A perforált fekete bőrrel bevont kormánykerék fűthető, míg a felső kesztyűtartó fedelén szintén ott díszeleg a Power Wagon embléma.

 -

A HEMI elnevezés a félgömbölyű égéstérre utal

 

Öklelőerő
Amikor leszegett szarvakkal rohamra lendül a Ram, Chrysler-eredetű HEMI (hemispherical combustion chamber – gömbsüveg-égésterű) V8-as, 90 fokos hengerszögű, 6,4 literes, változó szelepvezérlésű benzinmotorjának 410 lóereje és 582 newtonméternyi nyomatéka győzi le a tonnák és a terep ellenállását. Normál élethelyzetekben ennek töredéke is elég (sok 40 tonnás kamionnak kisebb a teljesítménye), ezért országúti cirkáláskor négy henger lekapcsolódik, befecskendezés nélkül, üresen jár, így csökken a tüzelőanyag-fogyasztás, hivatalos adat szerint száz kilométerenként 9,7 literre. A motor további korszerű megoldása a két fokozatban aktívan változó szívócsőhossz, amely kis fordulatszám-tartományban növeli a nyomatékot. A gyorsulásról és a csúcssebességről nem árulnak el semmit – Amerikában illetlenség ilyesmit szóba hozni.
Azt viszont megtudhatjuk, hogy a dugattyút olajsugár hűti, és a hengerfejtömítés légiközlekedési-minőségű, rozsdamentes acélból készül, ami nyilván szerepet játszik abban, hogy ötéves, illetve százezer kilométeres garanciát adnak a motorra. Érdekesség, hogy az összkerékhajtás terepfokozatába kapcsoláskor lágyabbak lesznek a gázpedál-reakciók, és percenkénti 650-ről 750-re megy fel az alapjárati fordulatszám.
A mackós nyomatékot hatfokozatú automatikus sebességváltó továbbítja a differenciálmű nélküli, manuálisan kapcsolható Borg Warner osztóműhöz. A kettő áttétele, a hidak főáttételével kombinálva, maximálisan 35:1-es módosítást hoz létre, valódi kúszófokozatra számíthatunk tehát. A kategóriában egyedülálló, hogy ha bekapcsolva felejti a vezető az összkerékhajtást, akkor megfelelő viszonyok esetén az elektronika leválasztja a hajtóműről az első hidat. Elöl-hátul elektronikus vezérlésű, elektromágneses kapcsolású differenciálzár segíti a kapaszkodást, továbbá lejtmenetvezérlés is rendelkezésre áll.

 -

Egymáshoz képest jelentősen elcsavarodó futóművek javítják a terepjáró képességet

 

Hegyszaggató
Alulnézetből válik igazán nyilvánvalóvá, mire készítették fel a Power Wagont. Csavarrugókkal és Bilstein lengéscsillapítókkal ellátott masszív merevhídjait elöl három, hátul öt lengőkar kapcsolja a nagy szilárdságú acélból hidroformálással előállított, részben zártszelvényű alvázhoz. Ezen magasan fekszik a plató, még magasabbra viheti a tömegközéppontot a rakomány, ezért erős stabilizátort építettek be, hogy kanyarban ne túlzottan dőljön meg a jármű. Terepen viszont hátrányos a túlzottan feszes futómű, ezért beépítik a kategóriában egyedülállónak mondott (más terepjárón is láttunk már ilyet, igaz, nem platóson) „Smart Bar” rendszert, amelyet a vezető kapcsolhat be az összkerékhajtás felső vagy alsó fokozatában. Ennek lényege, hogy leválasztja az Articulink első tengelyt a stabilizátorról, hogy szabadabban mozoghasson az alvázhoz képest. 30 kilométer/órás sebesség túllépésekor automatikusan helyreáll az alapállapot. Szintén sokat elárul a modell terepjáró képességéről, hogy a futóművek rugóútja 510 milliméter.

 -

Kézzel kapcsolható az összkerékhajtás és a terepfokozat

A kormánymű mifelénk kissé már ódivatúnak számító golyósoros típus, a fékrendszer négytárcsás. Ha komolyra fordulnak a dolgok, előnyös a nagy gumiméretből adódó 363 milliméteres szabad hasmagasság (padlónál mérve) és a 76 centiméteres gázlómélység. Az osztóművet és a tüzelőanyag-tartályt haspáncél védi.
Miközben nagyra értékelheti az autós a laprugóknál jóval finomabban reagáló csavarrugós futóművet, valószínűleg csak egy bágyadt röhögésre méltatja a böhöm teherautó 680 kilogrammos teherbírását – nem egy európai és japán pickup vihet el jóval kisebb saját tömeg és teljesítmény mellett egy tonnát, amely a Ram kölykének tűnne, ha melléje állítanák. Ezt a csorbát azzal köszörüli ki az amerikai monstrum, hogy több mint 4,5 tonnás utánfutót is vontathat.

 -

Hagyományos az elrendezés, a motor előtt az alapfelszerelésként beépített csörlőt látjuk

 

Felszerelhető
A tervezők gondoltak rá, hogy sokan nem az eredeti állapotában, hanem különféle felépítményekkel használják majd a Power Wagont, például mentőautóként vagy katasztrófaelhárítóként. Lehetséges, hogy valamilyen komolyabb műszaki berendezést szerelnek majd a platójára. Az ilyen igényeknek megfelelően úgy alakították ki a negyven modulból álló, kis és nagy sebességű adatátvitelre egyaránt képes Powernet elektromos hálózatot, hogy könnyen rá lehessen kapcsolódni a kategória legjobbjának mondott csatlakozási felületre (vehicle system interface module – VSIM). A VSIM összesen 53 áramköre átfogó információkat ad a jármű világításának üzemállapotáról, az ajtók pozíciójáról, a motor és az erőátvitel pillanatnyi paramétereiről, így a felépítményező cégnek nincs más dolga, mint összedugni néhány sokpólusú csatlakozót, és már biztosítva is van a komplett jármű villamos berendezésének zavartalan, biztonságos működése. Megnyugtató, hogy két generátor szolgáltat összesen 380 ampernyi áramot.
Az sem csalódik, aki csak az alapfelszerelést használja, hiszen van benne motorosan behajtható külső visszapillantó tükör, a platóhátfalra is ható RamBox központi zár, LED-es platóvilágítás, első és hátsó parkolássegítő, motoros pedálállítás és motorindítás távvezérléssel. Sőt, alapárért jár egy képzeletbeli belépőjegy minden olyan terepre, amelyet le tud küzdeni a 2017-es Ram Power Wagon.

A Ram Power Wagon főbb műszaki adatai
Hajtáslánc
Motor típusa:V8-as, benzines, változó szelepvezérlés
Összlökettérfogat (cm3):6417
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):306(410)/5600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):582/4000
Sebességváltó:hatfokozatú, automatikus
Hajtás:kapcsolható 4×4, kétfokozatú terepváltó, elöl-hátul differenciálzár
Méretek/tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):6027/2009/2057
Tengelytáv (mm):3792
Fordulási kör átmérője (m):14,54
Szabad hasmagasság padlónál (mm):363
Első/hátsó terepszög, rámpaszög (fok):33,6/26,2, 23,5
Gázlómélység (mm):762
Saját tömeg/megengedett össztömeg/
szerelvénytömeg (kg):
3173/3860/7938
Plató belső hosszúsága/szélessége (mm):1939/1687
Kerékjáratok közötti távolság (mm):1295