Évről évre érdekes tanulmányokkal örvendezteti meg tavasszal a márka rajongóit a Jeep. Idén sajnos egyetlen haszonjárművet sem találunk közöttük, így előszedtünk az archívumból az elmúlt fél évtized kemény terepezésre szánt haszonjármű-koncepciót. Nem felelnénk meg „haszonjárművekről objektívan, átfogóan, részletesen” mottónknak, ha nem társítanánk ehhez az alapként szolgáló őseik és a moabi húsvéti népszokások rövid történetét. Sétáljunk végig együtt a Jeep terepjáró jómunkásainak gondosan kialakított tanösvényén!
Moab Easter Jeep Safari |
---|
Észak-Amerika legnagyobb és legismertebb szabadidős terepjárást népszerűsítő rendezvényét Utah államban, egy ötezer lakosú kisvárosban szervezik, tradicionálisan minden évben húsvét előtt. A hivatalos eseményekre, programokra több mint ezer jármű regisztrál, és a fesztiválhangulatú kilencnapos rendezvénysorozat egyúttal kiállítás is, gyártók és forgalmazók kínálják portékáikat az összkerekes járművek szerelmeseinek. A fő attrakciónak a terepjárós túrák számítanak, a kanyonok földjén minden nap két tucat útvonalból választhatnak a látogatók a néhány órás, egészen laza sétakocsikázástól a brutálisan nehéz, akár egész napos kihívásig, és természetesen minden útvonalon gyakorlott túravezetők és lelkes segítők gondoskodnak a résztvevőkről. A terepjárós termékek forgalma olyannyira megnőtt az elmúlt években, hogy 2012-ben gyári fejlesztői támogatással új Mopar Off-Road üzletágat alapítottak kimondottan a Jeep típusok extrém átalakításaihoz. A Mopar (MOtorPARts), a Chrysler-csoport gyári tuningalkatrész-előállítója, immár 2003 óta minden évben több különleges tanulmánnyal készül a szafarira, a jobb években pedig akár két haszonjárművel is előálltak. |
Jeep Comanche
Az 1,82 méter hosszú platót kínáló Jeep Comanche 1986 és 1992 között épült, motorterében négy- és hathengeres erőforrásokkal
A történelmi kiruccanásunk során a koncepciók ihletőjeként szolgáló eredeti típusokon keresztül, ám időben visszafelé haladunk majd. Így ugyanis az elején az erős kezdés után gyorsan letudjuk a keserű pirulát. Az erős kezdés a fenti képen látható: az eredeti Comanche a második generációs Cherokee típusra épülő pickup. Első ízben alkalmazott önhordó karosszériát, erőlködés nélkül is menő és sportos életérzést sugárzott. Ezzel szemben a 2016-os Jeep Comanche tanulmány alapja az aktuális Jeep Renegade. A szériaváltozathoz képest 5 centiméteres emelés és a vagány vászontető próbálja kitörölni emlékezetünkből a tényt, hogy ez valójában egy Fiat 500X és Olaszországban, a testvérével azonos soron gyártják. A kilencfokozatú automatikus váltó is műszaki csemegéivel igyekszik elvakítani: terepáttételt (felezőt) és zárható hátsó differenciálművet is kínál.
Az utolsó sorozatban gyártott Jeep pickup, a Cherokee-alapú Comanche nevében hordozta a történelmet – a cserokik és a komancsok büszke népei előtt tisztelgett. A Renegade jelentése pedig renegát, azaz hittagadó, áruló. Nomen est omen. Szerintem haladjunk is tovább, ugyanis e névnél is nagyobb vihart kavaró tanulmányok láthatók a következő állomáson.
A vagány kép láttán már-már elfelejtjük a 2016-os Jeep Comanche tanulmány származását
Jeep CJ-8 Scrambler
A Jeep CJ-8 típus a CJ-7 terepjáró nyújtott tengelytávolságú platós változata. Ja, és egyben egy legenda
Hiszen a következő állomás egy opcionális matricacsomaggal indul. Bizony, a Scrambler eredetileg csupán a CJ-8 pickup különleges vizuális tuningját takarta, ám ha a fenti Comanche képet még egyszer megnézzük, akkor megértjük, milyen mélyen beleégett a motívum (és a név is!) a Jeep-társadalom kollektív memóriájába. A Wrangler közvetlen elődjének számító CJ-8 típusból összesen kevesebb mint 28 ezer látott napvilágot 1981 és 1986 között. Ez utóbbi dátum egyébként a CJ és a Wrangler (vagyis a „rendes” Jeep típusok) pickupos vérvonalában egy több mint két évtizedes űr kezdete.
Eredetileg katonai célokra szánták a Wrangler alapjaira épülő Jeep J8 (2008–) pickupot, amit a nagyközönség jóformán nem is ismert a 2011-es szafari előtt
Mert bár a J8 jóvoltából készült modern pickup a 2006 óta szolgáló Wrangler JK-generáció alapjaira, azt kizárólag katonai rendelésre gyártották. Így a világ döntő többsége súlyos tudatlanságban élte életét egészen a 2001-es szafariig. Ám ekkor a Scrambler öröksége, a két évtizednyi maró hiánya hirtelen tudatosult a terepjárós közösségben. És egy emberként követelték, hogy a Jeep vegye fel kínálatába a hasznos járművet. A Mopar meg is tette ezt, ám érdekes módon néhány évvel később a készlet az egyik modellfrissítéskor szépen csendben eltűnt. Amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan tűnt el a trend – még az igazán menő vörös mentőautó, a Red Rock Responder sem tudta feléleszteni a lelkesedés korábbi tüzét a Jeep pickupjai iránt.
Bombaként robbant a 2011-es szafarin a Jeep JK-8 tanulmány, mindenki azonnal ilyet akart
Nem öntött olajat a tűzre a 2015-ös Jeep Wrangler Red Rock Responder műszaki mentőjármű: sajnos az ötajtós pickup megmaradt tanulmánynak, ilyen sem utólagos készletként, sem katonai kivitelben nem létezik
Jeep Gladiator
Megjelenésében a Jeep Wagoneer típusra hasonlított, hiszen annak alapjaira épült a Gladiator
Újabb remek név és állomás következik: gladiátor. Az 1962-ben bemutatkozott Jeep Gladiatort kisebb-nagyobb változtatásokkal egészen 1988-ig gyártottak. A Gladiator is többféle kivitelben készült: hátsó- vagy összkerékhajtással, első merevtengellyel vagy független felfüggesztéssel, sőt akár hátsó ikerabroncsozással is. Alapmotorként egy soros, hathengeres, 140 lóerős benzinmotor szolgált, később akár 250 lóerő teljesítményű V8-assal is választhatták a típust.
A modern kori gladiátor Teraflex stabilizátorokat, egyedi Tom Woods kardántengelyeket, ARB pneumatikus differenciálzárral felszerelt Dynatrack D-44 és D-60 tengelyeket, valamint a 16 hüvelyk peremátmérőjű acél keréktárcsákra húzott 36 hüvelykes terepabroncsokat is fegyvertárában tudhat
A Mopar pickup-átalakítókészletének továbbfejlesztett verziója a J-12, amely egyedi lökhárítójával és hűtőrácsával, valamint stilizált napellenzőjével a Jeep Gladiator előtt tiszteleg. Természetesen itt sem maradhatott ki a Moab Safari témájához igazodó „erdei tuning”, amelynek egyik legfőbb eleme a Mopar új, 7,62 centiméteres futóműemelő-készlete. Természetesen ez a tanulmány sem más, mint egy mozgó termékbemutató, így az olyan apróságok sem hiányozhatnak, mint a Mopar tanksapka vagy gumiszőnyeg. Belül is hozza a retró hangulatot a J-12, hiszen az egyedi ülések helyére kétszemélyes, „kockás” textilhuzatú üléspadot szereltek. Bár a váltóbot hatalmas, nem kézi kapcsolású, hanem automatikus egységet vezérelhetünk vele. Ha a kiépített utakról letérve a navigációs rendszer már nem tud segíteni, a váltókar tetejébe épített iránytű segítheti a tájékozódást.
Kaiser Jeep M715
Kaiser Jeep M715 (1967–1969) katonai szállítójármű a Jeep Gladiator alapjain. Kétéves pályafutása alatt 33 ezer darab készült
Megérkeztük a zéró ponthoz! A 2010-es szafarira megálmodott retrokatona kétségkívül összeállításunk egyik legmenőbb járgánya. Mivel a tanulmánynak egy katonai teherautó az ihletadó őse, ezért ezt is a Jeep Wrangler katonai változatára építették. Az ötajtós J8 alvázát megnyújtották, a három méter tengelytávolságú alapra egy utángyártott plató került. Ismerős a recept? Hasonlóan készült egy évvel később a JK-8 is. Azonban a Nukizer (ejtsd: nyúkájzer, azaz új Kaiser) annyira merésznek bizonyult, hogy mindenki csak a katonai elődöt látta benne, a JK-8 megjelenéséig nem is rakták össze, hogy ezt a szériatípusból is meg lehetne csinálni. Nem irigyeljük a terméktervezési részleget: ki gondolta volna, hogy az ultramacsó gép helyett az emberek gyógyszere a hétköznapi platóstól gurul majd el?!
A 2010-es Jeep NuKizer 715 (2010) szénszálas orra és egyedi, lenyitható vászonteteje a hatvanas évek végén gyártott legendás Kaiser M715 típust idézi
Egyedül a hajtáslánca hétköznapi: a Nukizer 715 orrában az alaptípus soros, négyhengeres dízelmotorja lapul. A 2,8 literes egység 158 lóerőt és 400 newtonmétert szolgáltat, ereje a kerekek felé automatikus váltón és osztóművön keresztül jut el. A megjelenése azonban minden csak nem hétköznapi: a „csatahajószürke” fényezésű pickup bukókeretet, csörlőt, valamint „sziklamászó” első és hátsó lökhárítókat kapott, hogy minél jobban teljesítsen nehéz terepen is.
Taktikai zöld színben pompázik a 2016-os Jeep Crew Chief 715
Érdekes módon a 2016-os Crew Chief 715 esetében is erőteljesen visszaköszön a Nukizer 715 két fő motívuma: Rettenetesen menő az eredetiből nem kínált duplafülkés retrováltozat, ám a terepesített futómű ellenére a hajtáslánc széria – a 3,6 literes, 285 lóerős Pentastar V6-oshoz automatikus váltót társítottak. Ez alig valamivel több, mint amit a Gladiator csúcsmotorja nyújtott évtizedekkel korábban.
Jeep Forward Control
A képeken látható narancssárga színű 2016-os Jeep FC 150 valójában egy patinás eredeti acél karosszériába bújtatott restomod, azaz modernizálva felújított jármű
Rövid járműhosszon jó manőverezőképességet és hosszú platót kínált az 1956 és 1965 között gyártott Jeep Forward Control – ez az elképzelés szolgált a lenti Mighty FC alapjául is. A típus eredetileg a terepjáró CJ-5 nemzedékének 2,1 méter tengelytávolságú alvázára épült. Ám egy igazi csomagolástechnikai csoda: a hátsó ikerabroncsozású, leghosszabb variánsok három méterre nyújtott tengelytávolságot és ugyanekkora platót kínáltak 4,1 tonna megengedett össztömeg mellett! Bár rengeteg gyári felépítményt kínáltak hozzájuk a tűzoltótól az autómentőig, a négyhengeres, 75 lóerős benzinmotorral hajtott, összkerékhajtású kishaszonjárművekből kilenc év alatt alig több mint 30 ezer készült.
Jeep Mighty FC (2012)
A 2012-es Jeep Wrangler Unlimited Rubicon alapjaira épül a Mighty FC, amely nemcsak nevében, hanem koncepciójában és megjelenésében is a különleges elődre utal. A négyajtós Jeep Unlimited tengelytávolságát megnövelték és kapott egy egyedi, lenyitható oldalfalú, több mint 2,4 méter hosszú platót, amelyet még kerékdobok sem szűkítenek. Ez alatt húzódik a méretre szabott Corsa rozsdamentes kipufogórendszer. Az egyedi homlokfal mögé, közvetlenül az első tengely elé-fölé helyezték a fülkét, a keménytetőt pedig a Mopar JK-8 átalakítókészletéből kölcsönözték. Az utastérben masszív, az igénybevételnek jól ellenálló bőrkárpitozás kapott helyet, hiszen a Mighty FC tanulmányt még az alap Wranglernél is keményebb körülmények közé szánták. Mert a moabi húsvéti szokásokban való részvételhez még egy kemény legénynek, egy kemény terepjárónak is föl kell kötnie az alsóneműjét. Aki a túra végére úgy érzi, hogy megbirkózna a kihívással, az a legközelebbi Jeep márkakereskedésben hangosan követelje a JK-8 átalakítókészlet újbóli bevezetését. Ha most nem is sikerül, talán a Wrangler hamarosan várható JL nemzedékéből készítenek majd újra pickupot. Reménykedni kell, hogy ezt a történelmet új mérföldkövekkel bővíthetjük!
A Mopar katalógus új gyöngyszemeit jelentették a 12 ezer dollár körüli áron kínált portáltengelyek, így a valóban hatalmas tanulmány még az AT-AT lépegetőktől sem félt