Évente egy százaléknyi tüzelőanyagfogyasztás-csökkenés? Az egy nagy semmi! – gondolhatnánk, de 25 év alatt már negyedével mérséklődött a Scania nehéz-teherautók gázolaj-felhasználása. Ez pedig már komoly eredmény!
Hirdetés:

Hozzászoktunk, hogy ahányszor kijön egy új tehergépkocsi-típus, valamennyivel kevesebb tüzelőanyagot fogyaszt az elődjénél, így aztán kedvezőbbek a károsanyag-kibocsátási adatok is. Érthető e törekvés, hiszen a tüzelőanyag-fogyasztás az egyik legjelentősebb tétel a fuvarozócégek költségvetésében, ezért ők egyre hatékonyabb járműveket követelnek. Ráadásul, részben társadalmi, részben hivatalos oldalról egyre erősödik az igény a környezet kíméletére. A fejlődés fokozatai azonban rendszerint korántsem szenzációsak – csak akkor venni észre, hogy mekkora az előrelépés, ha hosszabb időtávlatban nézzük. Éppen ezt akarta megmutatni az a független szakértő fél által végrehajtott közúti fogyasztásmérő teszt, amelyben egy 1992-es veterán Scania Streamline 143-at hasonlítottak össze egy aktuális, új generációjú Scania S 500 modellel.
A Scania teherautóit 2004 óta szerelik fel a tüzelőanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást figyelő berendezéssel. Az adatokat karbantartások alkalmával kiolvassa a szerviz, így a gyártónak eléggé jó rálátása van a tényleges viszonyokra. „Többé-kevésbé egyformán használt járművek adatait összehasonlítva megállapítható, hogy a vizsgált időszakban évente 1,3 százalékkal ment vissza a fogyasztás” – mondta Henrik Wentzel, a Scania főmérnöke. „Mindeközben jelentősen csökkent a nitrogén-oxid-kibocsátás is, úgyhogy alatta marad a jelenleg kötelező 0,4 gramm/kilowattóra küszöbértéknek.”

 -

 

Független, hiteles mérés
Az összehasonlító teszt végrehajtását a hajtásláncok vizsgálatára szakosodott AVL vállalatra bízta a Scania. A tüzelőanyag-fogyasztást és a nitrogén-oxid-kibocsátást mérve hatszor tették meg ugyanazt a 140 kilométeres utat a régi és az új járművel. Mindkettő rönkszállító, 500 lóerős motorral. A veteráné V8-as, 14 liter összlökettérfogatú, a mostanié soros, hathengeres, 13 literes, de kisebb mérete ellenére az egész fordulatszám-tartományban nagyobb a nyomatéka. „Azért választottuk ezeket a specifikációkat, mert a rönkszállításban egyformán tipikus járművei a maguk korának” – mondta Wentzel.
A tesztelés 2017 februárjában kezdődött. A 143 addig a Scania múzeumában állt, de nagyon jó állapotban került elő, csak új gumiabroncsokat kellett felszerelni, és ugyanúgy csillogott, mint az  S 500. A platókra egyforma mennyiségű rakomány került, ami némi előnyhöz juttatta a valamivel könnyebb új járművet. Mérés közben 85 kilométer/óra sebességgel hajtott két, egymást a gépkocsikban váltogató pilóta, a 73-as főúton, Stockholmtól délre. Azt pedig szinte jelképesnek tekinthetjük, hogy apa és fia volt a két sofőr: Johan és Lucas Remmert.
„A legnagyobb különbséget a fülke zajában venni észre” – mondta Lucas. „Az újé teljesen csendes. A váltó extrém gyors, jól bírja a hidegindítást, megeszi az emelkedőket és kiüti a vetélytársakat a ringből.” Apukája egyetért: „Egyértelműen javult a komfort, de azért érzek nosztalgiát a 3-as sorozat iránt. Az még igazi vezetés volt, egy vasárnapi örömautózásra azt venném elő!”

 -

Precíz fogyasztásmérő mutatta ki a különbséget a két jármű között

 

Sok kicsi sokra megy
Na, és mit hozott ki a teszt? Ugyanazt, amit a 2004 óta megfigyelt tendencia: 24 év alatt 25 százalékkal csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás. A nitrogén-oxid-kibocsátás pedig 95-tel!
„Ez megerősíti, hogy idővel jelentős eredményt hoznak a fokozatosan bevezetett tökéletesítéseink” – jelentette ki Wentzel. „Jó úton halad a dízelmotorok fejlesztése. Egy csapásra nem lehet forradalmi változást elérni, de a részleteken való kitartó munka meghozza a gyümölcsét.” Olyasmire kell gondolni, mint a motorok nagyobb hatékonysága, illetve fajlagos teljesítménye és nyomatéka, az áramvonalasabb kialakítás, az automatizált sebességváltó Eco-roll funkcióval, a hosszabb hátsóhíd-áttételek, az intelligens vezérlésű, fejlett segédberendezések és a kisebb saját tömeg.
Számokban kifejezve a végeredményt: az illető évben újonnan forgalomba állított kéttengelyes nyerges vontatók tüzelőanyag-fogyasztása 2004-ben 34,4 liter/100 kilométer volt, 2015-ben pedig már csak 29,7 liter. Ennek műszaki hátterét a táblázat mutatja meg.

Az összehasonlított járművek főbb adatai
Típus:Scania Streamline 143Scania S 500
Gyártási év:19922016
Motor:14 literes, V8-as(DSC14 09 L09)13 literes, soros, hathengeres(DC13 155 L01)
Legnagyobb teljesítmény (LE):500500
Sebességváltó:GRS900GRS905R

 

 

A tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő tényezők
• Motor hatékonyságának javulása: 6%
• Kisebb motorméretek, de nagyobb nyomatékkal és teljesítménnyel: 2-3%
• Jobb aerodinamika: 4-8%
• Automatizált sebességváltó Eco-roll funkcióval: 4-6%
• Hosszabb hátsóhídáttétel: 2-3%
• Fejlettebb segédberendezések: 1%
• Saját tömeg 5-6 százalékos csökkentése: 1-2%
• Biztonsági okokból mindkét jármű azonos téli gumiabroncsokon futott, de valójában a gumiabroncsokban is van fogyasztáscsökkentési potenciál.