Igazán a városi és város körüli áruterítésben mutatkoznak meg az elektromos mobilitás előnyei, hiszen mindig ugyanabban a korlátozott körben mozognak a járművek, és behajthatnak gyalogosutcákba, védett zónákba is. Versenyképességüket erős szabályozási hátszél javítja, de még így is ki kell küszöbölni a rendszerből adódó hátrányokat – a Renault Pro+ ezért komplex módon kezeli a problémát.
Elektromos áruszállítóinak palettáján már négy modell áll rendelkezésre: a négykerekű Twizy Cargo „mopedautó” (2014 óta), az új Commercial ZOE (az új ZOE alapján, 400 kilométer NEDC hatótávval, 2016 szeptembere óta), valamint a 2017 folyamán piacra kerülő megújult Kangoo Z.E. és vadonatúj Master Z.E – egyetlen más márka sem kínál ilyen széles választékot.
Kangoo Z.E.
A Kangoo Z.E. már hat éve az európai elektromos kisáruszállítók bestsellere, 2011 októberi bevezetése óta több mint 25 ezret adtak el a típusból. Sokféle kitüntetést nyert el, például a 2012-es Nemzetközi Év Kishaszonjárműve díjat. Üzemeltetői vezethetőségéért, teherbírásáért és csekély üzemköltségéért dicsérik. Az új verzió ugyanúgy rekordszámú karosszéria-, és felszereltségi változatban készül, mint elődje: kétféle hosszúsággal (4,28 és 4,66 méter) és kettő- vagy ötüléses kivitelben. A raktérfogat 3-4,6 köbméter, a teherbírás 650 kilogramm. Sokféle célra átalakítható, például hűtőkocsinak, mentőautónak, vagy platós teherszállítónak. A friss modell fő innovációi az új motor, akkumulátor és töltő, a hőszivattyús légkondicionálás, meg néhány hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatás.
A legjobb hír az, hogy a 33 kilowattóra kapacitású akkumulátorteleppel 270 kilométerre nőtt az NEDC (új európai menetciklus) szerint mért hatótáv, illetve a hármas áruterítő ciklusban is eléri a 200-at. A Renault és az LG Chem együttműködésével kifejlesztett akkumulátor nem nagyobb vagy nehezebb a korábbinál, de sikerült növelni az energiasűrűségét, miközben változatlan maradt a megbízhatóság és a használat biztonsága. Szerepet játszik a jó eredményben a 44 kilowatt (60 lóerő) teljesítményű villanymotor megnövelt hatékonysága és az optimalizált elektronikus akkufelügyelet.
Abszolút első ilyen jellegű járműben a légkondicionáló berendezéshez csatlakozó hőszivattyú, amely előre felfűti (illetve lehűti) a járművet a töltőállomásról vett árammal, így amikor beül a vezető, már kellemes viszonyok fogadják. A kezdő időpontot okostelefonos alkalmazással vagy a kormánykerék gombjairól lehet beállítani. Extrém hideg országokba kiegészítő gázolajos kályhával szállítják az autót – hogy ennek égésterméke miképp befolyásolja az elvileg zéró helyi emissziót, arról nem szól a fáma.
Csökkenti az akkumulátor igénybevételét és növeli a hatótávot a hőszivattyús fűtő/hűtő berendezés
Gyors töltés, szolgáltatások
A villanyautók egyik Achilles-sarka a hatótáv – a másik a töltés. A Kangoo Z.E. új generációs, hét kilowattos, 32 amperes, egyfázisú, 230 voltos, váltakozó áramú hálózatról működő töltőt kapott. A fali szekrényről hat óra alatt tölthető fel teljesen a jármű, de már egy óra elmúltával is 35 kilométeres útra elegendő az energia. Alapfelszerelésként adnak kábelt a WallBoxhoz, illetve nyilvános töltőállomáshoz, és az országtól függően opcionális vagy standard kábelt háztartási konnektorhoz.
Hol találni nyilvános töltőt, ha kell? Ezek használatát a Renault 2017 folyamán fokozatosan elterjesztett kétféle szolgáltatása, a Z.E. Trip és a Z.E. Pass segíti. Az előbbi a főbb európai országok töltőállomásait mutatja meg a jármű R-LINK navigátorán. Rá kell bökni valamelyikre, és már vezet is oda. Valós időben látszik, melyik töltő foglalt, illetve szabad, valamint az is, hogy mekkora ott a töltőáram nagysága, illetve, hogy kompatibilis-e a kábel az autó csatlakozójával. Ezenkívül egy-egy út megtervezéséhez indulás előtt meg lehet nézni a hálózatot a Renault honlapján. Bosszúság így sem kizárt: ha az előbb még szabad töltőhöz az orrom előtt beáll valaki, várhatok egy–két órát…
Egy feltöltéssel 200 kilométert tehet meg a Master Z.E. a NEDC 4 ciklus szerint
A Z.E. Pass segítségével okostelefonról vagy táblagépről fizethetünk a töltésért, bárki legyen a szolgáltató. Még összehasonlítást is kapunk az árakról. További szolgáltatás a járműadatok távfelügyeletére való My Z.E. Connect, a villanyautó-flotta akkukezelését szolgáló My Z.E. Connect Pro és az interaktív kapcsolatot lehetővé tevő My Z.E. Inter@ctive.
Egyáltalán nem csökkenti a rakteret a vezetőfülke alatt elhelyezett akkumulátortelep
Master Z.E.
A Master Z.E. a nagy furgonokra terjeszti ki a Renault jártasságát az elektromos hajtásláncok terén. Akkumulátortelepe azonos a Kangoo Z.E.-ével, amelyet imént tárgyaltunk, motorjának teljesítménye viszont nagyobb, 57 kilowatt (76 lóerő), amely olyan óriásinak azért nem tűnik, de városban kétségkívül elegendő. A 115 kilométer/óra csúcssebesség elektronikusan tovább korlátozható. Szép, hogy a testes jármű hatótávja 200 kilométer a NEDC 4 ciklus szerint. A teljes feltöltés időtartama ez esetben is hat óra a hét kilowattos WallBox fali szekrényről. Az év vége felé várható piaci bevezetést követően lesz elérhető a Master Z.E.-hez a hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatásokat nyújtó és egy egész járműflotta egységes sebességkorlátozására alkalmas R-Link, illetve a gyalogosokra figyelmeztető Z.E. Voice.
A Master Z.E. négyféle kivitelben, háromféle tengelytávval, kétféle magassággal, illetve fülkés padlóvázként készül. A legnagyobb műszaki kihívás az akkumulátor elhelyezése volt, de sikerült a raktér csorbítása nélkül beépíteni a karosszéria alá, így megmaradt a konfigurációtól függően 8 és 22 köbméter közötti raktérfogat. A hasznos teherbírás 1000–1100 kilogramm.
Amikor szolgálatba állnak ezek a járművek, még csendesebb és tisztább levegőjű városokban élhetünk. Közben kíváncsian várjuk a hosszú távú tapasztalatokat: mekkora lesz az akkucsomagok élettartama, csereköltsége és környezeti hatása, hiszen végső soron ezek is befolyásolják majd az elektromos fuvarozás jövőjét.