Semmi pánik, nem Észak-, hanem Dél-Korea a kihívó, és nem atomfegyverrel, hanem az Óvilágnak szánt új kishaszonjármű típussal, a Hyundai H350-nel akarja legyőzni a piacon már jól bevezetett típusokat.
Hirdetés:

A H350 a dinamikusan fejlődő márka első kishaszonjárműve, amelyet kimondottan az európai piacra készítettek. Ez több mint szimpla tény: riadóztató jel nem egy márkának. Amikor tíz éve azzal álltak elő a koreaiak, hogy a világ ötödik legnagyobb autógyártójává akar előrerukkolni a Hyundai/KIA csoport, mindenki megbocsátóan mosolygott. Ma már inkább kínvigyorral figyelik menetelését. Holnaptól pedig itt lesznek egy olyan furgonnal, amely már nem az egykori ázsiai (milliószorosan bevált!) nívót képviseli, hanem igényességével felveheti a versenyt a legjobbakkal. Lássuk hát!
Mivel teljesen új, előzmény nélküli típusról van szó, kezdjük a sarokadatokkal. A rugalmas platformon zárt áruszállító, minibusz és platós kisteherautó készül. Külleme a Hyundai aktuális személyautóihoz igazodik, nagy szilárdságú acél felépítménye megfelel a biztonsági követelményeknek. Noha strapabíró és megbízható munkaeszköznek tervezték, elegendően komfortosnak ígérkezik családi vagy üzleti személyszállításra. Erős, korszerű dízelmotor, hatfokozatú sebességváltó, 1,4 tonna teherbírás, tágas raktér, illetve 14/15 ülés jellemzi.

Kitaposott úton

Ritkaság, hogy távol-keleti jármű hoz be valami nagy formai újítást, inkább kissé konzervatívan igazodnak ahhoz, ami már bevált. Most sincs ez másképp – nem mintha valami nagyot lehetne dobni egy eleve dobozszerű furgonnal. Az összkép robusztusságot és tárgyilagosságot sugall, nem akar sem barátságos, sem fenyegető lenni, inkább semleges hatású. Az viszont elismerésre méltó, hogy a légellenállási alaktényezőt sikerült levinni 0,369-re – a hatalmas homlokfelület miatt így is komoly alagutat fúr a levegőbe a H350.
Praktikus részlet, hogy a hatszögű maszkot alulról határoló lökhárító két sarkánál fellépő mélyedést alakítottak ki, megkönnyítve a magas szélvédő tisztítását. A lámpaegységhez opció a vetítőlencsés fényszóró és a világítódiódás nappali menetfény, és alapból LED-es a tükörház irányjelző villogója, illetve a magas helyzetű harmadik féklámpa. Kisebb sérülésektől széles oldalvédő műanyagléc óvja a karosszériát.
Az oldalsó tolóajtó nyílásszélessége 1,28 méter, ami targoncás rakodáshoz is megfelel, akárcsak az 1,54 méteres kétszárnyú, üvegezhető hátfalajtó. Ez utóbbi, szokás szerint, 180 vagy 270 fokos szögig nyílik. Extraként fellépő is kérhető a hátsó lökhárító alá, valamint 2,5 tonnás utánfutó vontatására alkalmas vonóhorog is rendelhető.

Kép: Hyundai -

Az oldalsó tolóajtó nyílása több mint 1,2 méter széles, a válaszfal csak minimálisan nyúlik be a raktérbe

Öt raklap is befér

Tekintélyes megjelenése ellenére nem nagy furgon a H350 Cargo, hiszen 5,5, illetve 6,2 méter hosszú változatokat kínál, 10,5, illetve 12,9 köbméter lehet, míg az európai vetélytársaknál nem ritka a hét méter feletti hossz, illetve a 17 köbméteres puttony sem. A H350 nagyobbik változatában így is elfér öt szabványos Euro-raklap. A padlóba 14 rögzítőgyűrűt süllyesztettek, ami derék dolog, de nincs szó esetleges horgonyzó sínről az oldalfalon, ami bizony eléggé magától értetődő az űzött vad szerepére kiszemelt európai gyártmányokon. Egy okkal több, hogy kíváncsian várjuk a gyakorlati kipróbálás lehetőségét.
A rakteret acél válaszfal különíti el a fülkétől, opcióként ablak rendelhető bele. Leghátul találni egy 12 voltos dugaszoló aljzatot, ami sok esetben jöhet jól.

Kép: Hyundai -

Az ajtónyílások tágasak, az oldalfalak nem szűkülnek túlzottan felfelé, a kerékdobok közötti távolság nagy

Tágas vezetőfülke

Mindig nagy dilemma, hogy miképp osszák el egy furgon hosszméretét a fülke és a raktér között. A Hyundai H350 tervezői nem kényszerítik törökülésbe a személyzetet: a kategória legnagyobbja a fejtér- és a lábtérméret is. Ülésből kettőt vagy hármat építenek be, a vezetőé lehet külön rugózott és fűthető kivitelű, az utasé, illetve utasoké alatt pedig jókora tárolóhelyet alakítottak ki. A holmi elhelyezésére szolgál még két nagy ajtózseb, egy rekesz a műszerfalban, benne 12 voltos aljzattal, és a „macskapadlás” a szélvédő fölött. A kesztyűtartóhoz opció a hűtés és a zárható fedél.
A kényelmet motoros tükörállítás és ablakemelő, automatikus világításkapcsoló, illetve esőérzékelő ablaktörlő szolgálja. Kérdés, mennyire kápráztatja el az elkényeztetett vevőket, hogy a kormánynak csak a magassága állítható, a dőlése nem, viszont jó pont, hogy a volán gombjairól kezelhető a központi 4,2 colos, színes képernyő menüje, a sebességrögzítő és a kihangosító.
Alapból olyan audioberendezést építenek be, amely lehetőséget ad digitális rádiózásra, CD-lejátszásra, és kapcsolódik USB-hez, MP3-hoz, iPodhoz és Bluetooth kihangosítóhoz, de aki szeretne, kaphat még fejlettebb multimédiás berendezést is, navigátorral, parkolássegítővel és 135 fokos látószögű tolatókamerával.

Kép: Hyundai -

Műszerfali rakodóhelyekben nincs hiány. Akárcsak a karosszérián, belül is sok helyen felfedezhetők a Mercedes-Benz Sprinter formai megoldásai

Szokványos technika

A soros, négyhengeres, 2,5 literes, közös nyomócsöves befecskendezésű, turbófeltöltős dízelmotor kétféle teljesítménnyel készül, 150, illetve 170 lóerővel, és Euro 5 besorolású. Semmi különös, mint ahogy nem az a stop-start rendszer vagy a hatfokozatú manuális váltóra vonatkozó fokozatváltási figyelmeztetés sem. Az első MacPherson futómű szabványos megoldásnak számít ebben a kategóriában, akárcsak a hátsó hosszanti laprugók.
Nem elhamarkodottan dobják piacra a járművet: ötmillió tesztkilométert teljesítettek az értékelés és a finomhangolás során, és bőségesen kipróbálták Európa legszélsőségesebb időjárási körülményei között. Ha ennek gyümölcse a márkára jellemzően nagyvonalú garancia lesz, annak bizonyára jobban örülnek majd a vevők, mint a konkurensek.

Biztonsági felszerelés

Síkos úton elég izgalmas vezetni egy hátsókerékhajtású, nagymértékben változó terhelésű járművet, de a H350 pilótája sokféle ma szokásos biztonsági berendezésre számíthat. Az elektronikus menetstabilizáló neve itt Vehicle Dynamic Control (VDC), vészfékrásegítő tartozik hozzá, ezenkívül van visszagurulás-gátló és aktív borulásvédelem is. Feláras opció az erős fékezéskor villogva figyelmeztető féklámpa és a sávelhagyásra figyelmeztetés.
A karosszéria 75 százaléka nagy szilárdságú acélból készül, és az oldalfalat átlapolásokkal hegesztik össze, így frontális karambol esetén osztályelsőnek bizonyult az ütközésbiztonság. A biztonsági övek előfeszítősek, a vezető légzsákja alapfelszerelés, de az egy vagy két első utasét bizony már külön kell kérni – reméljük, a nálunk forgalmazott járművekben eleve benne lesz.
Korróziótól aligha kell tartani, az acéllemezek 98 százalékban rozsdamentesek, és az egész nyers karosszériát elektroforézissel kezelik.

Kép: Hyundai -

Hátulról jóformán bármelyik európai furgon lehetne a H350

Jó eséllyel indulhat

Semmiben sem világrengető tehát a Hyundai újdonsága, a H350, de mindenben hozza a ma elvárhatót. Ha pedig e mellé odatesznek egy nagyvonalú garanciát, jutányosan kalkulált árat és egy várakozási idő nélküli, pikk-pakk szervizszolgáltatást, akkor jó eséllyel indulhat Európában, illetve okosan összeállított specifikációval hazánkban is a koreai jármű.

A Hyundai H350 főbb műszaki adatai
Méretek/tömegek
Modell:5,5 m6,2 m
Hosszúság (mm):55156195
Szélesség (mm):2038
Magasság (mm):26852690
Tengelytávolság (mm):34353670
Fordulási kör átmérője (m):12,6n.a.
Gumiabroncsok mérete:235/65 R 16
Raktér térfogata (m3):10,512,9
Kerékdobok közötti távolság (mm):1380
Raktér hosszúsága (mm):31003780
Raktér szélessége (mm):1795
Raktér magassága (mm):1955
Rakodóperem magassága (mm):695700
Saját tömeg (kg):2135—21642238—2267
Hasznos teherbírás (kg):1261—1290 (+75)1158—1187 (+75)
Megengedett össztömeg (kg):3500
 
Motorok
Modell:2.5 CRDI 1502.5 CRDI 170
Összlökettérfogat (cm3):2497
Furat/löket (mm):91/96
Hengerek száma/elrendezése:4, soros
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):110(150)/3600125(170)/3600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):373/1350—2750422/1500—2750