Hirdetés:

Több szempontból is előnyös, ha egy pótkocsi tömege a lehető legkisebb. Teljes terhelésnél több árut vihet a jármű, egyébként pedig kisebb a tüzelőanyag-fogyasztás. A Fliegl nagy mestere a tömegcsökkentésnek, íme három példa, egyéb innovációkkal.

Tavaly a B-Trailers belga kereskedő 25 ultrakönnyű tekercsszállító függönyponyvás félpótkocsit adott át a Magetra cégcsoportnak és a Frisaye vállalatnak, húsz RoadRunner modellt Ultralight kivitelben és ötöt Greenlight változatban. Előbbiek saját tömege többek között a könnyűfém keréktárcsáknak köszönhetően csupán 5,9 tonna, de az utóbbiak sem nyomnak többet üresen 6,3 tonnánál az acél keréktárcsáikkal. Így a 8,04 méter hosszú tekercsvályúban az Ultralight esetében 33 000, a Greenlight modelleknél pedig 32 680 kilogramm rakomány helyezhető el a 44 tonna szerelvényössztömeget engedélyező belga szabályok értelmében. A tekercsek biztonságos rögzítését 18, egyenként öt tonna teherbírású, padlóba süllyeszthető gyűrű segíti. A 140 milliméter magas elülső ütköző szintén hozzájárul a biztonságos szállításhoz, akárcsak a ponyvába hegesztett függőleges és vízszintes hevederek, tehát ezek a pótkocsik a DIN EN 12642 Code XL rakományrögzítési szabványnak is megfelelnek. Mindkét modell 5,6 tonna tengelyterhelésű targoncával is rakodható, a néhány másodperc alatt elhúzható Fliegl Blitz rolótető pedig a daruzást segíti elő. További praktikus megoldásuk az I-Lock hátfalajtózár, amelynél a zárnyelvek közvetlenül az alváz bemélyedéseiben rögzülnek. A biztonságos manőverezést pedig hátul két LED-es munkalámpa segíti.

Amikor a Gahr International fuvarozóvállalat nemrég egy új Volvo FH Electric nyerges vontatóval korszerűsítette a flottáját, egy Fliegl SDS 390 függönyponyvás félpótkocsit szerzett be hozzá. Egyrészt a tökéletesen megfelelő, 1070 milliméteres kapcsolási magassága, másrészt az igen kedvező, csupán 5,9 tonna saját tömege miatt. A szerelvény főként autóipari alkatrészeket szállít 8 és 16 tonna közötti terhelés mellett, így a félpótkocsi kedvező tömege nagyobb hatótávot eredményez. A MaxiRunner modell elöl 140 milliméter magas acélütközővel, oldalt pedig 20 milliméter magas raklapütközőkkel készül, és a DL 9.5, illetve a Code XL rakományrögzítési szabvány előírásait is teljesíti. Vastag padlójára 7100 kilogramm tengelyterhelésű targoncák is ráhajthatnak, a rakodást pedig megkönnyíti, hogy a merev tetőrúd még kinyitott rakoncákkal sem hajlik be. Az EcoLift gázdugattyús rendszer segítségével a tető mindkét oldalon 380 milliméterrel megemelhető.

A Dresden Mitte építőanyag-kereskedés két háromtengelyes, acélteknős StoneMaster félpótkocsit szerzett be, amelyek csupán 5,5 tonnát nyomnak üresen. A 24,5 köbméteres, félköríves plató padlója elöl négy, középen pedig öt milliméter vastag. A kúpos, hátrafelé 80 milliméterrel kiszélesedő oldalfalaknak köszönhetően az anyag nem tapad bele a puttonyba, amit a teljesen sima felület is elősegít. A többpontú zárrendszer révén az ívelt hátfalajtó külön tömítés nélkül is szorosan záródik, így a nedves ömlesztett áru sem szivárog ki a teknőből. A Greenline kivitel felépítményének magassága csak 1,45 méter, ezáltal alacsonyabb, mint a fülke, ami csökkenti a szerelvény légellenállását. Az új félpótkocsikat S.T.E.P. csúszásgátló felületű munkaállvánnyal és elektromosan mozgatható takaróponyvával is felszerelték a járművezetők kényelme és biztonsága érdekében. Süppedős, csúszós talajon pedig az első tengely felemelésével növelhető a vontató hajtott tengelyének terhelése, ezáltal a kerekek tapadása. Ráadásul a Fliegl tíz év átrozsdásodás elleni garanciát vállal nemcsak az alvázra, hanem a légrugós felfüggesztések galvanizált lengőkarjaira is.

Ebből a három példából is jól látszik, hogy hatékony félpótkocsit készíteni nem könnyű, rengeteg innovációt és fejlesztést igényel. Ha viszont sikerül könnyű járművet előállítani, az nagyban hozzájárul a hatékonyságához.

Aveuro eSprinter teszt: Mennyit akar a szarka?
Teszt

Aveuro eSprinter teszt: Mennyit akar a szarka?

Rendkívül igényes részletek és a Mercedes-Benz kiváló hajtáslánca állnak szemben a befejezetlen és átgondolatlan megoldásokkal. Az Aveuro városi mindenese egyszerre iskolabusz, igényes reptéri transzfer és mozgáskorlátozottakat szállító kistérségi segéd.

IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei
Technika

IAA Transportation 2024, 2. rész.: Így épülnek a holnap haszonjárművei

Gyere velünk egy gyors standbejárásra, nézzük végig, milyen trendeket láttunk az IAA Transportation 2024 kiállításon. Elárulom előre, hogy a hagyományos dízelmotorok jócskán háttérbe szorultak, a helyükön a villamosítás és az üzemanyagcella állt. Hannoveri beszámolónk második részében a beszállítók kínálatán keresztül tekintjük át, merre tart az iparág.

DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Teszt

DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod

Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.

KiMAXolt újdonság
Teszt

KiMAXolt újdonság

Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Teszt

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni

Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?