Hirdetés:

Kilencven esztendővel ezelőtt, 1934-ben prezentálta Traction Avant modelljét a Citroën. Az előremutató önhordó szerkezetű, elsőkerék-hajtású konstrukció mai napig meghatározza a korszerű személyautókat, valamint kishaszonjárműveket.

Kétségtelenül a járműgyártás egyik leginnovatívabb márkájaként írta be magát a történelemkönyvekbe a Citroën. André Citroën mindig nyitott szemmel járt és zseniális érzékkel vette észre a látottakban rejlő lehetőségeket. Ezeket aztán úgy alkalmazták a „fogaskerekesek”, ahogy előttük még senki. Így nem meglepő, hogy több olyan elsőség fűződik a márkához, amiket ugyan nem mindig ők találtak fel, de a Citroën típusaiban jelent meg elsőként – vagy legalábbis náluk vált sikeressé.

Párizsban, a Citroën legelső és leghíresebb Quai de Javel üzemében gyártották a Traction Avant összes változatát

Utolérhetetlen menekülőautó

Régen minden jobb volt! Így csendül fel fülünkben a gyakran emlegetett mondat, ami kicsit demagóg, de nyomokban mégis némi igazságot hordoz. Egykor a Citroën háza táján sem gondolkodtak sokat a marketingszövegek faragásán. Egyszerűen arról nevezték el a történelem legelső önhordó szerkezetű, acélkarosszériás járművét, ami a maga idejében ugyancsak forradalminak számított a sorozatgyártású járműveknél. Az elsőkerék-hajtásról!

Egyszerre lenyűgöző, elegáns és átlátható a legelső acélkarosszériás önhordó szerkezetű automobil konstrukciója. Annál is inkább, mivel csupán 12 hónap tervezést követően bemutatták a Citroën Traction Avant legelső, 7A modelljét

A Traction Avant sorozat legelső tagja 1934-ben mutatkozott be Citroën 7A néven. Hamar a gengszterek kedvencévé vált. Mindezt nem az irányjelzőkar hiányának, hanem az alacsony tömegközéppontnak, kiegyensúlyozott menettulajdonságainak, a precíz irányítást lehetővé tevő fogasléces kormányműnek, a csúszós útfelületen is átlagon felüli trakciónak, az elöl kettős keresztlengőkaros felfüggesztések, hátul hossztartókon csüngő merevtengely biztonságos úttartásának, a torziós rugók pompás komfortjának, valamint a hatékony hidraulikus fékberendezésének köszönhette. Még az istennőben (Citroën DS) kiteljesedett hidropneumatikus rugózást is a Traction Avant hátsó tengelyén alkalmazták elsőként 1954-ben. Sajnos a típus haszonjármű változata nem tudott profitálni belőle, pedig ott lehetett volna igazán kihasználni a szintszabályozás előnyeit. Történetesen azt, hogy igény esetén rakodáskor leereszkedhet, menet közben pedig terheléstől függetlenül állandó szinten tartja a jármű magasságát.

Egyszerűségében nagyszerű

A Traction Avant teljes, hosszmotoros, háromfokozatú sebességváltóval felvértezett hajtásláncát csupán négy masszív csavar rögzítette a karosszériához! Ez jelentősen megkönnyítette a karbantartást és javítást. Továbbá szinte gyerekjátékká varázsolta a különféle hosszúságú és kivitelű karosszériák integrálását. Ezt a konstrukciós elvet vette át az 1939-ben bemutatkozó Citroën Traction Utilitaire Type B (TUB), valamint Traction Utilitaire Type C (TUC) is. Habár őket elsodorta a második világháború, mégis megágyaztak a végtelenül sikeres, hullámlemezekkel burkolt Citroën Type H furgonnak, a malacorrúnak.

Az oldalanként háromablakos Traction Avant 11 Familiale három sorban hét, illetve kilenc ülőhellyel kedveskedett a nagycsaládosoknak, illetve taxisofőröknek. A Commerciale elődjének tekinthetjük, hiszen elsősorban a csomagtérajtó, illetve rakodónyílás kialakításában különböztek

Azonban ne szaladjunk ennyire előre, hiszen az 1938-ban bemutatott Citroën Traction Avant 11 Commerciale mindannyiukat megelőzte a kishaszonjárművek palettáján! Egyúttal megszületett a ferdehátú, valamint a kombi karosszériatípus is. Eleinte felfelé és lefelé nyíló hátsó ajtókkal tették szabaddá a Commerciale rakterét. Az alsóra rögzítették a pótkereket, lenyitott állapotában a pickupok platóajtajához hasonlóan két masszív lánc tartotta pozícióban. Azonban ezzel nem csupán a vízszintesre kell gondolni, hiszen a lánccal könnyedén szabályozhatták a dőlésszögét is, így akkor sem kellett feltétlen elkeseredni, ha a rakomány kinőtte a rakteret. A háború után lecserélték és egy nagy, felfelé nyíló nyílászárót építettek be a franciák. Ennek a korábbiaknál kevésbé elegáns formájával a rakteret is sikerült növelniük.

Commerciale, de nem kommersz

Valójában az egyterűek és többcélú járművek korai előfutáraként is tekinthetünk rá. Hiszen a Traction Avant 11C a munkás hétköznapokon kétüléses, ötszáz kilogrammos terhelhetőségű haszonjárműként szorgoskodott. Munkaidő után és hétvégén pedig bőséges csomagterű, ötüléses személyautóként támogatta a családi kirándulásokat. Pont ennek a sokoldalúságnak köszönhette sikerét, habár a háború okozta nyersanyaghiány miatt 1942 és 1954 között egy sem készülhetett belőle. Utána viszont 1957-ig, a típuscsalád gyártásának befejezéséig a Citroën kínálatának szerves részét képezte.

Ami nem fért bele a legfeljebb 220 hosszú, 134 széles, valamint 106 centiméter magas raktérbe, az kilógott, de semmikép sem maradt röghöz kötött

A Traction Avant három tengelytávot és hosszúságot, valamint két szélességet felölelő karosszériaváltozataiból megközelítőleg 760 ezret gyártott a Citroën. Értelemszerűen Commerciale kivitel csupán a legnagyobb, közel ötméteres modellből készült. Habár gall tyúkok azt pletykálták, hogy a 2,9 literes, hathengeres motorral, 15/6C néven is legördültek furgonok a szalagról, ilyet talán még a vitorlafityulás apácák sem láttak. A legnépszerűbb erőforrásnak az 1,9 literes, négyhengeres benzinmotor tekinthető.

Ennek az eleinte csupán 34 kilowattos (46 lóerő), 1939-től 41 kilowattos (56 lóerő), legvégül pedig 44 kilowattos (60 lóerő) teljesítménye is elegendőnek bizonyult az 1,2 tonna saját tömegű Commerciale mozgatásához. Sőt, meg sem érezte a lágyszívű, ámbár lapátkezű pékmester baguetteszállítmányát. Még az olyan, kardinális jelentőséggel bíró fuvaroknál sem jött túlságosan zavarba, amikor a bíboros úr kedvenc vörösborával teli fahordók töltötték ki a tágas rakteret. Feltéve, hogy a sofőr józan életűnek bizonyult. Santé!

Látszólag maximálisan kiaknázták a Commerciale ötszáz kilogrammos terhelhetőségét a sör-, illetve borszállítmányok

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Történelem

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!

Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Repülőkkel táncoló
Történelem

Repülőkkel táncoló

Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.

Égi segítség
Történelem

Égi segítség

Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír
Történelem

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír

Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.