Nem is annyira titkos favorit a középkategóriában a Daily. Nemcsak áruszállítóként hódít, egyedi előnyeit kihasználva takarékos, a legszűkebb utcákba is beküldhető apró személyszállító építhető belőle. Nemsokára igencsak vonzó elektromos változatban is.
Három darab 3,5 tonnás kishaszonjármű rakományát elviszi a hátán egyetlen héttonnás IVECO Daily. Megfordítva is működik a trükk: a kis forgalmú viszonylatokra elegendő utaskapacitást nyújt egy hagyományos midibusznál jóval kedvezőbb fogyasztás mellett a Daily-alapú minibusz. Nyáron Párizs egyik elővárosában az IVECO busz villamosított buszait foghattuk rövid próbára. Akkor a nagyok mellett szerényen, szemlesütve álldogált az új eDaily alváza és egy arra épített minibusz is. Sajnos ezekkel nem kerültünk mélyebb kapcsolatba egyelőre, azonban rendkívül ígéretesnek bizonyult az első ismerkedős fogdosás is.
Nagyobb testvéreihez hasonlóan ez is központi villanymotort kapott, ám az saját termék az FPT Industrial boszorkánykonyhájából! Az állandó mágneses szinkronmotor 140 kilowatt és 450 newtonméter csúcsértékekre képes, a tartós teljesítmény értéke 80, a folyamatos forgatónyomaték számszerűsítve 220. A vontatóakkumulátor itt is a házi hajtáslánckészítők terméke, és akár nyolc év garanciát adnak ezekre. A 37 kilowattórás csomagok tömege egyenként 260-270 kilogramm, a buszok esetében három ilyet építenek be az alváz hossztartói közé. A gyáriak ígérete szerint a közepesen kemény városi körülményeket szimuláló SORT 2 ciklus alapján így 200 kilométer az elérhető hatótáv.
A vonaljáratokra vagy munkásjáratnak tervezett kivitel fedélzetén legfeljebb 22 fő utazhat
Több vezetési programot kínál a hajtáslánc és a rekuperációt is módosíthatjuk az egypedálos vezetéstől a vitorlázó módig. Legfeljebb 2,5 kilowattot vehetünk fel a nagyfeszültségű akkuból a felépítmény egyszerűbb felszereléseihez, például a jegyértékesítő terminál táplálására. Felárért akár 15 kilowattot is kiszipkázhatunk a légkondicionáló és/vagy a kerekesszék-emelő meghajtására. Alapfelszereltségként laprugókat kínálnak, ám opcionálisan elektronikusan szabályozott légrugózással is kényeztethetjük utasainkat.
Az elsőként érkező, például munkásjáratokra szánt kivitelek már rendelhetők, az első példányaikat 2024 elejétől szállítják ki. A lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) kémiájú akkumulátorcsomagokból jövőre nagyjából háromezer darabot kívánnak gyártani. Egy furgonba 1-3 ilyen pakk kerülhet, ebből mindenki gyorsan kiszámolhatja az eDaily első évére kitűzött reményeket. Komolyabb célszám, hogy 2026-ra már ennek tízszeresével terveznek. Sajnos külön adatunk nincs a középkategóriás Daily értékesítéseiről, ám az IVECO a könnyűkategóriásnak nevezett termékeiből százezret gyártott tavaly. Ebből megint nem nehéz kikövetkeztetni, milyen arányban és ütemben választják a villamosított járműveket az üzemeltetők.
Alacsonybelépésű városi busznak, agyonülésezett iskolabusznak, ám akár még elegáns, nagy befogadóképességű reptéri transzfernek is kiváló alap lehet majd az új eDaily
Műszaki adatok
| Legnagyobb/folyamatos teljesítmény (kW): | 140/90 |
| Legnagyobb/folyamatos forgatónyomaték (Nm): | 400/220 |
| Akkumulátorok bruttó kapacitása (kWh): | 111 |
| Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 7618/2174/2850 |
| Tengelytávolság (mm): | 4100 |
| Fordulókör átmérője falak között (m): | 14,8 |
| Megengedett össztömeg (kg): | 7200 |
| Utaskapacitás (fő): | 22+1 |
| Csomagtér (m³): | 1,2 |
| Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 55 |

130 éves az IVECO Bus cseh gyára: Itt aztán tudnak egyet s mást a buszokról
Nemcsak a kelet-európai régió, hanem a kontinentális Európa egyik meghatározó buszgyára az IVECO Bus csehországi üzeme. A mindenkori gyárkapu fölött lógott már Sodomka, Karosa és Irisbus felirat is, hiszen 130 év történelmét rejtik a falak. Gyere, fussunk végig gyorsan a históriájukon, a gyártásfolyamatokon és a jövőbe vezető útjukra is vessünk egy rövid pillantást!

Coach Euro Test 2025: Melyik a legjobb turistabusz?
Olaszországban, az autógyártás szívében három távolsági buszt tettünk alaposan próbára a Coach Euro Test 2025 keretében. Az International Bus & Coach of the Year zsűri magyar tagjaként a Rolling Tons is képviselte magát a rendezvényen, ahol az IVECO Evadys, a NEOPLAN Skyliner és a Setra S 516 HDH mérte össze tudását.

Toyota üzemanyagcellás újdonságok: Hidrogénhajtást mindenbe!
Eltökélten hisz a Toyota a hidrogénalapú társadalomban, amelynek motorja az üzemanyagcella. Íme, a világ legnagyobb autógyártójának legújabb eredményei az üzemanyagcellás járművek fejlesztése terén a pickuptól a nyerges vontatón át az autóbuszig.

Hidrogénevő
Brüsszelben, a Busworld Europe 2023 kiállításon mutatta be legújabb, helyileg nulla károsanyag-kibocsátású, üzemanyagcellás városi autóbuszát az IVECO Bus. A 12 méter hosszú, alacsonypadlós E-Way H2 a HTWO, vagyis a Hyundai technológiáját használja.

IVECO Bus E-Way: Lábjegyzet az ízelítőhöz
Közel ezer dolgozik már ebből a villanybuszból tucatnyi európai országban, ami összemérhető a mifelénk is ismert eCitaro sikerével. Ám az IVECO Bus termékéről a hazai utazóközönség nagyobb része mégsem hallott. Megmutatták, mire számíthatunk a jövőben.

IVECO Bus villamosított autóbuszok menetpróbája: Van mááásik!
Dízelmotoros vagy sűrített földgázzal üzemelő hibrid? Tisztán elektromos? Hagyományos gázolajos vagy akkumulátoros? Alacsonypadlós helyett alacsonybelépésű hibridet vagy villanymotorosat szeretne? Mindegyikre külön megoldással szolgál az IVECO Bus.
















