Ahogy közeledünk a 2018-as kamion-Európa-bajnokság szezonjának vége felé, úgy válik egyre inkább tapinthatóvá a feszültség. A belgiumi hétvége négy futama után immár csak két versenyhétvége mindössze nyolc futama maradt hátra, amikor is néhány versenyző és csapat a befektetett munka után a megérdemelt jutalommal távozhat és készülhet a következő idényre, míg mások álma szertefoszlik. Nem csoda, ha a teljesítménykényszer Damoklész kardjaként lebegett a versenyzők és a csapatok feje felett. És persze az sem mindegy, hogy a versenyzők milyen emlékekkel, illetve reményekkel érkeznek az adott pályára. Nézzük például a bajnoki címre idén esélyes Jochen Hahnt. Biztosak vagyunk benne, hogy ő például vegyes érzelmekkel viszonyul a belga pályához, miután 2002-ben még Mercedes-Benz versenykamionjával, nem sokkal a rajt után felborult. Szerencsére sérülés nélkül úszta meg azt az akrobatamutatványt, mindössze egy törött szemüveg jelezte, hogy nem egyszerű balesetet szenvedett a monstrummal. Majd négy évvel később, 2006-ban szintén Mercedes-Benz kamionjával műszaki hiba miatt feladni kényszerült a versenyt. Az összetett értékelés második helyén álló cseh pilóta, Adam Lacko nagy valószínűséggel esős hétvégét szeretett volna, mert a vizes aszfalton a címvédő szinte utolérhetetlen. A belga verseny előtti 48 pontos különbséget, amely az első helyen álló Jochen Hahntól elválasztotta, csak így tudta volna csökkenteni.
A látszat nagyon megtévesztő! A békés autózásnak tűnő pillanatkép igazából ádáz csatát takar
A két héttel ezelőtti csehországi felhőszakadáshoz képest igazán kellemes idő várt a versenygépekre, a reggeli páralecsapódást kivéve száraz aszfalton folyt a versengés. Az első futamban a spanyol Antonio Albacete és MAN versenykamionja kényelmes rajt-cél győzelmet aratott. Albacete ezzel a győzelemmel a Nürburgringen és a Slovakia Ringen szerzett elsősége után idén harmadszor is a dobogó legfelső fokára állhatott. Elmondható, hogy a spanyol pilótának nem volt nehéz dolga, nemcsak az élen autózott, hanem növelte is előnyét a mezőny többi részéhez képest, hiszen a mögötte haladó Adam Lacko és Jochen Hahn egymással voltak elfoglalva, amíg a második helyért csatáztak. A tavalyi bajnok és az idei bajnoki cím esélyese egy másodpercig sem adták fel a küzdelmet. Habár ebben a futamban a német pilóta indult a második helyről, ám cseh riválisa már az első körben megelőzte és bármennyire is támadt az IVECO versenykamion, a Freightliner folyamatosan megvédte pozícióját és végül második helyen intette le a kockás zászló. Kiss Norbi Jochen Hahn mögött negyedik helyen fejezte be a futamot, miután megelőzte André Kursimot és René Reinertet is. Az előzések nyomait a Mercedes-Benz versenykamion erősen magán viselte, ugyanis a jármű elejének jelentős része megsérült, illetve leszakadt.
A két teljesen egyforma tankpool24 Mercedes-Benz versenygép közül könnyű felismerni Kiss Norbi kamionját: elég ránézni a visszapillantóra, amelynek hátlapja a magyar trikolórt viseli magán
A szombat délutáni második futamon a mezőny egyetlen hölgyversenyzője, Steffi Halm megmutatta, hogy nem véletlenül került a versenypályára. A szezon elejéhez képest az elmúlt időszakban kicsit visszaesett a teljesítménye, ám most nem kevesebb, mint 5,532 másodperccel előbb intette le őt a kockás zászló, mint a mögötte második helyen beérkező Jochen Hahnt. Steffi már rögtön a futam elején átvette a vezetést az élről induló Andre Kursimtól és innentől kezdve magabiztosan kormányozta IVECO kamionját. A második helyre kalandos módon Jochen Hahn jött fel a negyedik helyről, aki először a hetedik körben hibázó René Reinertet előzte meg, majd André Kursimot is lehagyta. Igaz, ez utóbbi nem ment egykönnyen, hiszen az utolsó körben megkezdett előzése majdnem fél körön keresztül tartott: a két versenygép fej-fej mellett haladt, mielőtt a négyszeres bajnok egyértelműen a második helyre került. Ami szomorúságot jelentett Andre Kursimnak, az igazi örömre adott okot az IVECO márkának, hiszem a dobogóra feljutó három versenygép ebből a műhelyből került ki. Kiss Norbi ugyan a hetedik helyen futott be, viszont egy tíz másodperces büntetés következtében csak a nyolcadik helyet kapta meg. Ám még így is jobban járt, mint Adam Lacko. A cseh pilóta ugyanis két körrel a verseny vége előtt műszaki hiba miatt kénytelen volt feladni a futamot.
A belga verseny – csakúgy, mint a cseh – a német rajongók számára is fontos terep, a földrajzi közelségnek köszönhetően sokan látogatnak el Zolderbe
A szezonban Jochen Hahn egy különleges szokást indított el: minden versenyhétvégén legalább egy futamot nyer, azaz legalább egyszer a dobogó legfelső fokára állhat. Nem volt ez másként Belgiumban sem. Nem árulunk el nagy titkot, ha elmondjuk, hogy a négyszeres Európa-bajnok nyerte meg a harmadik futamot, ami összességében a nyolcadik győzelmet jelentette idén számára. A német versenyző ezzel 62 pontra növelte előnyét cseh riválisa előtt. A második helyért a spanyol Antonio Albacete és a német Sascha Lenz csatázott, amiből az ifjú spanyol versenyző került ki győztesként. Ezek után gyorsan az élen haladó Hahn nyomába eredt, és habár a futam leggyorsabb körét futotta, mégsem tudta megelőzni a tapasztalt németet. Ugyanakkor Sascha Lenz nem sokáig élvezhette harmadik helyét, Adam Lacko egy óvatlan pillanatban megelőzte, ezzel harmadikként fejezte be a futamot. Kiss Norbi Sascha Lenz mögött ötödik helyen ért célba, ám az előző futamhoz hasonlóan most is időbüntetést kapott. Ezzel a 30 másodperccel a 12. helyre sorolták vissza.
Elmondhatjuk, hogy a vasárnapi második futam kimenetelét nagyban meghatározta Norbi időbüntetése és ezzel a fordított rajtsorrend átrendeződése. A büntetéssel ugyanis Norbi korábbi nyolcadik helyére Jose Rodrigues jött fel, aki ezzel a helyezéssel a negyedik futam első rajtkockájából indulhatott és versenyzői karrierje második győzelmét szerezte meg. Kifejezetten szép teljesítménynek számít ez a győzelem, ha figyelembe vesszük, hogy Steffi Halm és Jochen Hahn hátulról folyamatosan támadták. Végül Steffi mindössze négy tized másodperccel bizonyult lassabbnak, ami a második helyet jelentette neki. A nyolcadik helyről induló Jochem Hahn a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Ha egy kicsit hátrébb tekintünk a mezőnyben, kiderül, hogy Norbi számára a visszaminősítés igazi hajtóerőnek bizonyult, hiszen az első pár száz méter után már a hetedik helyen autózott. Itt azonban Adam Lacko mintha sorfalat állt volna egymagában, bárhogy is próbálkozott Norbi, egy darabig nem tudta megelőzni a cseh versenyzőt. Ám a versenyek a folyamatos akciókról híresek, így most is gyorsan átrendeződött a mezőny és megismétlődött az előző futam nagy csatája: Norbi és Sascha Lenz küzdöttek a negyedik helyért, amelyből végül a német versenyző került ki győztesen. A szombathelyi pilóta az ötödik helyen végzett.
Ranglista a hatodik versenyhétvége után, 2018 | ||||
---|---|---|---|---|
Pozíció | Név | Kamion | Nemzetiség | Pontszám |
1 | Jochen Hahn | IVECO | német | 280 |
2 | Adam Lacko | Freightliner | cseh | 214 |
3 | Antonio Albacete | MAN | spanyol | 179 |
4 | Kiss Norbert | Mercedes-Benz | magyar | 175 |
5 | Sascha Lenz | MAN | német | 160 |
6 | Steffi Halm | IVECO | német | 152 |
7 | Rene Reinert | MAN | német | 128 |
8 | André Kursim | IVECO | német | 113 |
9 | José Rodrigues | MAN | portugál | 47 |
10 | Ryan Smith | MAN | angol | 41 |
A belga versenyhétvége után már csak két helyszín nyolc futama maradt hátra a 2018-as szezonban. A négyszeres bajnok, Jochen Hahn nagy eséllyel válik ötszörös bajnokká, miután a tavalyi címvédő, Adam Lacko immár 66 ponttal lemaradva követi őt az összesített pontversenyben. Kiss Norbi belga szereplését követően jelentősen visszaesett és a negyedik helyről várja a folytatást. Norbi korábbi harmadik helyére Antonio Albacete kapaszkodott fel. A szezon két hét múlva Franciaországban folytatódik, ahol még a korábbiaknál is nagyobb csatákra számíthatunk, köszönhetően annak, hogy immár eljutunk az utolsó előtti versenyhétvégéhez.
Kamion-Európa-bajnokság, 2018., versenynaptár | |
---|---|
Helyszín | Dátum |
Misano, Olaszország | Május 26-27. |
Hungaroring, Magyarország | Június 16-17. |
Nürburgring, Németország | Június 29 – július 1. |
Slovakia Ring, Szlovákia | Július 14-15. |
Most, Csehország | Szeptember 1-2. |
Zolder, Belgium | Szeptember 15-16. |
Le Mans, Franciaország | Szeptember 29-30. |
Jarama, Spanyolország | Október 6-7. |