Aki sokat utazik, akár gyalog, kerékpárral, robogóval vagy éppen autóval, az pénzt is kereshet, ha felcsap közösségi futárnak. Több olyan cég is arra szakosodott ugyanis, hogy összehozza a szállítókapacitással rendelkező „alkalmi” futárokat a csomagot feladni szándékozó ügyfelekkel. Vagyis a magyar Oszkár vagy az amerikai óriás, az Uber logikájára hasonlító működési elv alapján próbálják felépíteni a vállalkozást: nem főállású, profi futárokat alkalmaznak, hanem olyanokat keresnek, akik sokat mozognak elsősorban a fővárosban és rendelkeznek szabad kapacitással. Aki pedig regisztrál valamelyik közösségi futárszolgálathoz, pénzt is kereshet azzal, hogy mozog a városban és hajlandó egy kis kitérőt tenni, közben pedig a megadott címre leszállítani a küldeményt. A megbízók pedig olcsóbban adhatják fel csomagjaikat, mint ha „hagyományos” futárcéget bíznának meg a kiszállítással. A Viddl szolgáltatónál például a legkisebb, 3,5 kilogrammnál könnyebb csomag szállítása (Budapesten belül) 850 forint, míg a nagyobb futárcégeknél ez 1300-1500 forint körüli összegre rúg. Egy másik, most induló közösségi futárcég, a Futárom pedig a megrendelőre és a kiszállítóra bízza, hogy mekkora összegben állapodnak meg.
A futár és az ügyfél egy applikáción keresztül folyamatosan kapcsolatban vannak egymással
Tüske Tamás, az egyik ilyen közösségi futárszolgálat, a Viddl (viddl.hu) üzletfejlesztési vezetője magazinunknak azt mondta, céljuk az volt, hogy megtalálják azokat, akiknek van kihasználatlan idejük, amiben pénzt keresnének és őket összekössék a megrendelőkkel. Emellett azt is fontosnak tartották, hogy az ökológiai lábnyomot csökkentsék, vagyis ne generáljanak újabb fuvarokat csak és kizárólag a csomagszállítás miatt.
Az induláskor rögtön azzal a problémával szembesültek, hogy a közösségi futárkodás jogi háttere nincs szabályozva Magyarországon. Ezért vállalkozói szerződést kötnek azokkal, akik a Viddlnél kiszállítást végeznek, különben nem tudnák legálisan végezni a szolgáltatást. Tüske Tamás szerint amellett, hogy valamivel olcsóbbak tudnak lenni, mint a nagyobb csomagküldők, a különbség még az, hogy a futár és az ügyfél közötti nyitott, folyamatos kommunikációval segítik azt, hogy hatékonyabbak legyenek, és így az ügyfelek elégedettebbek lehessenek. Egy alkalmazáson keresztül ugyanis a címzett és a futár akár folyamatosan tudja tartani a kapcsolatot egymással, ezért rugalmasabbak tudnak lenni, mint a nagyobb cégek többsége. Ha a csomag címzettje például kiszalad ebédelni, vagy még nem ért oda a megadott szállítási címre, ezt jelezheti a futárnak, de akár azt is, ha körülményes megközelíteni a helyet. Így kisebb eséllyel kerüli el egymást az ügyfél és a kiszállító, nem kell azon bosszankodni, hogy valaki a várva várt csomag helyett csak egy értesítést kap a küldeményről, és így nem kell másnap valamelyik logisztikai központba kimenni a küldeményért.
Indulás előtt pár ujjmozdulattal kiderítheti az alkalmi futár, hogy útba esik-e egy küldemény
„Fontos a pozitív élmény azoknak, akik csomagot várnak, ha valaki fennakadás nélkül megkapta a küldeményt, nagyobb eséllyel fog ugyanazzal a céggel szállíttatni legközelebb is. A futárnak pedig a jutaléka múlik azon, hogy időben kiérkezzen a megadott címre és megtalálja az ügyfelet. Ezért folyamatosan teszteljük saját rendszerünket, üzletfejlesztési vezetőként én magam is szoktam kiszállítani, de az alkalmazás fejlesztését végző informatikusunk és akár az ügyvezető is vállal heti egy-két fuvart. Így elég gyorsan kiderül, ha a rendszer nem jól működik, és tudunk reagálni a problémákra” – mondta Tüske Tamás.
Habár egyelőre csak Budapestre korlátozódik a szolgáltatás, jövőre a tervek szerint nagyobb megyeszékhelyeken is megjelennek, és így már vidéki nagyvárosok és a főváros között is tudnak csomagokat szállítani. Később pedig a környező országokban terjeszkednének. Elárulta azt is, hogy jelenleg 260-270 regisztrált futáruk van, napi szinten viszont tucatnyi embert vetnek be. Többségük kerékpáros vagy robogós, de persze vannak autósok és gyalogosok, sőt, rolleres futárral is találkozhat az, aki a Viddl szolgáltatót bízza meg küldeménye kézbesítésével.
A közösségi futárkodással foglalkozó oldalak szerint náluk kevesebbszer fordul elő, hogy a kiszállító és az ügyfél elkerülik egymást
Kicsit más logikával indult el a Futárom (futarom.com). Náluk ugyanis nincsenek előre rögzített tarifák, 300 forintot vonnak le a futárnak kifizetett összegből jutalékként, a többit a megrendelőre és a kiszállítóra bízzák. Annak érdekében, hogy megkönnyítsék a két fél egymásra találását, a regisztrált futárok térképen jelölhetik be, milyen útvonalon vállalnak fuvart. Bárdos Mihály, a cég szakmai vezetője azt mondta, egyelőre még a szállítói oldal felépítésénél tartanak. Országos hálózatot szerveznek, arra törekszenek, hogy Budapest mellett minden tízezer lakosúnál nagyobb városban is tudjanak szállítást vállalni. Kiderült az is, hogy jellemzően személyautós és furgonos futárok regisztráltak eddig.
Abban is különbözik a Viddl és a Futárom, hogy míg az előbbinél csak számlaképes futárok dolgozhatnak, addig az utóbbinál ez nem követelmény. Bárdos szerint ugyanis számlát adni és adózni csak gazdasági tevékenység végzése után kötelező. Az általuk ajánlott munka viszont nem tekinthető ennek. Ahogyan a honlapjukon is írják: „a megosztáson alapuló tevékenységek egy részének fő jellemzője, hogy a résztvevők nem gazdasági tevékenységet végeznek, hanem meglévő erőforrásaikat ajánlják fel a közösségi térben az erőforrások jobb kihasználtsága érdekében. Ezért jellemzően nem keletkezik pluszjövedelmük a tevékenységből, inkább csak mindenképp jelentkező költségeikből takarítanak meg valamennyit.”
A nagy és ismert cégek sok új módszerrel próbálnak élen maradni a versenyben, például egyszeri nyitási engedélyt kapnak a tulajdonostól, hogy a csomagtartóba szállítsák ki a küldeményt
Ahogyan a Viddl, úgy a Futárom is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy folyamatosan nyomon lehessen követni a csomag, illetve a futár helyzetét egy alkalmazás segítségével. Emellett ők is szigorúan büntetik, ha a kiszállító megbízhatatlan, amennyiben nem jelenik meg a csomagért, azonnal kitiltják a rendszerből. Az ügyfélélmény, a jó visszajelzések és értékelések ugyanis rendkívül fontosak a mai korban. E téren nagy előnnyel indulnak el a versenyben a rugalmas startupok, amelyek sokszor lelkes követőbázisra találnak. Az ismert csomagszállító cégek ezért különböző módokat igyekeznek találni versenyképességük megőrzésére: még jobban optimalizálják a kiszállítási útvonalat, közvetlenül a felhasználó autójában helyezik el a rendelését, vagy éppen drónnal továbbítják a küldeményt. Ebből is látszik, hogy érzik már a nyomást. A közösségi alapon működő szolgáltatások ugyanis alaposan átrendezhetik ezt a piacot is, ahogy a személyszállítással is tették.