Azt hittem, hogy könnyű napnak nézek elébe, ugyanis elsőként egy jól felszerelt, V6-os iránytaxira osztottak be. Az újdonságról elméletben már igen sokat tudtunk addigra (lásd a QR-kódot a sarokban!), most azonban gyakorlatban is próbára tehettem. Külön jó hír, hogy a Mercedes-Benz Sprinter típus Tourer utónevű kivitelének utaslistáján mindössze egyetlen utas szerepelt. Ráadásul a személyszállító egy hétfokozatú automatikus váltóval felszerelt példány, reméltem, hogy így a holland főváros forgalma is könnyebben elviselhető. És valóban, egyedül az erősebb motorfékhez kellett néha kézzel belenyúlni, de igazából anélkül is egészen ügyesen teszi a dolgát a 7G-Tronic. A vezetői nyugalmat csak fokozta, hogy egy szem utasunknak csupán a festői holland kisvárosokat és tájat kellett megmutatni egy másfél órás körút során. És az útvonalat sem kellett tudni, hiszen előre beprogramozták. Az MBUX infotainment rendszer 10,25 col képátlójú képernyőjével öröm a navigáció! A nagy felbontású és rendkívül részletgazdag térkép mellett hangutasításokkal és a műszeregység új színes információs képernyőjén is segíti a tájékozódást.
Nemcsak fényűző iránytaxiként, hanem akár 19 fős minibuszként is elérhető vagy akár több köbméteres csomagterű kilencszemélyes mikrobuszként is
V6, személyszállító
Lehet, hogy az egyetlen vendégünknek is a fent említett kódot kellett volna megmutatni! Lehet, hogy akkor rendesen viselkedett volna. Többször rá is kellett szólni, hogy ne ugráljon, üljön vissza. Szerencsére elérhető elektromos gyermekzár is a tolóajtókra a Mercedes-Benz Sprinter esetében, így csak a járművezető idegeit borzolta, nem jelentett komolyabb veszélyt. Pedig semmi oka nem lehetett a panaszra és a féktelenkedésre! A kinti melegrekordot feledtetve az utastér mind a négy üléssorában kellemes hőmérséklet uralkodott a tetőre szerelt kiegészítő légkondicionáló jóvoltából. Fedélzeti wifi és töltőcsatlakozó gondoskodhatott volna a modern időkhöz igazodó szórakoztatásáról – olvashatta volna lapunk internetes változatát –, ha a méretes ablakok előtt elterülő látvány esetleg mégsem köti le. Pedig a falvak gyönyörűségéhez sem férhetett kétség, ahogyan a kanyargós kis utcák szűk mivoltához sem – a házak és a parkoló autók között alig pár centiméter maradt a Sprinter oldalai mellett.
Az elsőkerék-hajtású változatok értelemszerűen üresen, illetve kis terhelésnél lényegesen kezesebb viselkedésűek, valamint csúszós útfelületen is. A hátsókerék-hajtás szűkebb fordulókört biztosít, és vontatásnál, illetve nagy terhelés esetén stabilabb
Két szerencsém, hogy a nagyobb motor csak a jobb bekormányzási szöget biztosító hátsókerék-hajtással érhető el, és nem a hétméteres kivitellel kellett próbára tenni a manőverezőképességet. Igen nagy segítséget jelentett a 360 fokos kamerarendszer, amelynek összefűzött madártávlati képe remekül láttatta a jármű sarkait és az akadályokat. A Sprinter új sebességfüggő elektromos kormányrásegítése kis sebességű manőverezéskor rendkívül könnyen tekerhető, nagyobb tempónál pedig kellő ellenállású, jó iránytartást és pontos ívmeghatározást biztosít. Visszafelé az autópályán a kormányzás utóbbi jellemzői mellett az tűnt fel, hogy egyenletes haladáskor milyen csendes az új Sprinter, csupán a külső tükrök keltenek némi szélzajt. A gyorsítósávon a gázpedált erősebben taposva viszont a dízelmotor feltűnően hallatja hangját. Ennél picit problémásabb, hogy kevésbé elegáns (értsd: nyersen kerregős) a hangszíne. Valószínűleg ez keveseknek okoz majd problémát, hiszen az érdekes módon kellemesebb hangzású négyhengeresek adják majd az eladások döntő többségét. Valószínűleg ezt gondolta a diszpécser is, hiszen miután az izgága nagyon fontos személyt leszállítottam, egy kis motorral ellátott furgonra, majd platósra ültetett át.
Hatalmas kényelmi előnyt jelentenek az immár egy kézzel 270 fokos szögig nyitható hátsó ajtószárnyak, valamint az elsőkerék-hajtású kivitel nyolc centiméterrel alacsonyabb rakodási magassága. Ám ha naponta ötven-száz alkalommal kell felmászni a raktérbe, akkor az opcionális hátsó fellépőt mindenképpen érdemes megrendelni!
Futár, expressz kiszállítás és csomagszállítás
Most népszerű hívószó a logisztikában ez a három egymáshoz igen közeli területet lefedő fogalom, hiszen az internetes áruházak folyamatos térnyerésével óriási ütemben nő majd ez az ágazat. Azonban a szakma a következő évtized elejére összesen négymilliárd kiszállítandó csomaggal számol évente – csupán Németországban. Erre remek példát jelentett a nap második megbízatása: egy virág-nagykereskedésből kiszállítani a megrendelt tulipánhagymákat a megadott címre. Murhpy úr itt többszörösen megpróbálta érvényre juttatni a törvényeit, szerencsére többnyire sikertelenül.
Rakományrögzítés terén a lehetőségek jóformán végtelenek: rendelhető burkolt, terhelhető kerékjárati ív, opcionális sínrendszerek, a fémpadló helyett pedig könnyű műanyag- vagy masszív fapadló. Elérhető mozgatható alátámasztás, amellyel a tolóajtók fellépőjében is stabilan állhat a raklap egyik oldala
Már önmagában az sem nyerő, hogy a keskeny, egyetlen nyomtávos út a virágföldek és a csatornák között vezet, ám ezt tovább nehezítette, hogy mindkét irányban erős kerékpárforgalom jellemezte. Ha ez nem lett volna elegendő, éppen egy emeletes busznyi nyugdíjas turista szállta meg a látvány-virágkereskedést. Így a személyautók, a méregdrága Setra, a süvítő kétkerekűek és a bámészkodó külföldiek között kellett lényegében egy szűk Z-folyosót végigtolatni. Ilyenkor a tolatókamera és a parkolószenzorok mellett nagy segítség a hátsó keresztirányú forgalomra is figyelmeztető rendszer. Valamint az elindulási segéd, amely megfékezi a járművet, ha a sebességváltóval kiválasztott menetirányban akadályt észlel elinduláskor. Ha így kifogtunk a törvényhozón, akkor ezek után szinte magától értetődő, hogy a helyszínen a kereskedés öt megkérdezett munkatársából négy nem tudta, hogy hol és milyen csomagot kellene átvennünk. Ilyen fejetlenség nincs a Mercedes-Benz Pro márkanév alatt futó szolgáltatások használatával: induláskor már érkezett is a navigációs rendszerre az új cím szöveges üzenetben, amelyet pár kattintással egyből átvett a navigációs rendszer. Vagyis a diszpécser leküldte nekünk az összes tudnivalót egyből a jármű rendszerére, nem nekünk kellett ezzel vesződni. Ez csak egy a márka sok új, korábban már bemutatott szolgáltatása közül, amellyel a kisebb, néhány járműből álló flották is élvezhetik a modern flottakezelés nyújtotta előnyöket.
Nemcsak kirakat: a következő években a kishaszonjárművek esetében is elvárássá lép elő a jó felszereltség – egy felextrázott Sprinterre sokkal könnyebben talál jó járművezetőt a futárszolgálat
Az egyik ilyen a valós idejű forgalmi információk, amivel menet közben több lassú útszakaszt is sikerült megúszni. Persze M. úr egy kikerülhetetlen torlódást ajándékozott nekünk a fuvar végére, amikor a céltól ötszáz méterre egy híd emelése miatt húsz percet vesztegeltünk egy helyben. Ez viszont remek alkalmat adott arra, hogy az új MBUX infotainment rendszert alaposan próbára tegyük. A grafikus teljesítménye még második látásra is döbbenetes: ezt jól szemlélteti, hogy a Sprinter igen részletes háromdimenziós modelljét valós időben ámító sebességgel forgathatjuk az egyik menüben. Ez a kirakatfunkció látványos, azonban gyorsan megunható, így áttértünk a beszédvezérléses asszisztens nyúzására. A rendszer sajnos nem ért magyarul, és az angol hívószóra is sokszor a füle botját sem mozgatta. Azonban ha egyszer már felkeltettük a figyelmét, akkor a navigációval, üzenetkezeléssel és a telefonnal kapcsolatos funkciókat nagyon jól kezeli. Amikor megkértem, hogy hívja fel a főnököt, rögtön jelezte, hogy nem tudja, ki a közvetlen felettesem. Miután elárultam neki, eltárolta ezt a kapcsolatot, így jelenthettem a késlekedésünk okát. A címről továbbindulva elmondtuk neki, hogy üres a hasunk, mire készségesen kilistázta a közeli lehetőségeket. Milyen messzire jutottunk a merev, egyféleképpen kiejthető, hangsúlyozható parancsszavak korától! Több különböző szófordulattal próbálkoztunk az út folyamán, és mindegyiket remekül értette.
A hatalmas képernyő esetében igyekeznek eleve a saját szolgáltatások felé terelni a vásárlókat, ugyanis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel való kompatibilitás eleinte csak a kisebb képernyőhöz elérhető
Változatosság, ami gyönyörködtet
A csillagos márka is szeretné jobban megtölteni a bendőjét és ezáltal a bankszámláit is. Tavaly Európában összesen 111 ezer új lakóautót helyeztek forgalomba – 15 százalékkal nőtt a piac az előző évhez képest. Eddig a Sprinter kimaradt a torta legnagyobb részéből, hiszen főként a nagyobb Sevel-járművek (Citroën Jumper, Fiat Ducato és Peugeot Boxer) uralták a piacot. A lakóautók piacán nagy tempóval akarja behozni lemaradását a márka, ezért érhető el ilyen rendkívül elegáns kivitelű műszerfal is, ezért kínál jóformán minden ismert biztonsági és kényelmi extrát a típus. A Sprinter is rendelkezik már az elsőkerék-hajtás előnyeivel: kezes kis terhelésnél és csúszós út esetén is. Nem is kérdés, hogy az új hajtásmód megszületését a félig és teljesen integrált lakóautók piaca, valamint a csomagszállításban való aktívabb részvétel ösztönözte. Ezért is kínál ilyen sok különböző változatot a típusból: ha például nagy kapacitású furgont keresünk, akkor „elsőkerekest” 4,1 tonnáig kínálnak, míg öttonnás „hátsókerekest” akár széles rakteret biztosító szólóabroncsozással is választhatunk. Ha a gyári kínálatban nem találjuk meg a megfelelőt, akkor jó hír, hogy több mint egy évtizede a Mercedes-Benz Vans saját felépítményezői kompetenciaközpontot működtet. Itt vezető felépítménygyártókkal közösen a márka mérnökei jóformán bármilyen egyedi ügyféligényt képesek megvalósítani – ez is fontos része a megfelelő eszközök biztosításának.
A fülke-alvázra akár 9,2 négyzetméter rakfelületű felépítmény építhető hét méter hosszú jármű esetén. A platós így akár nyolc raklapot is szállíthat, eggyel többet a legnagyobb furgonnál
A nap végére mi is egy ilyet kaptunk: rövid, platós járművünkkel egy munkaeszközt kellett kiszállítani a kikötőbe – a délutáni csúcsban. A sűrű forgalom tapasztalatai, hogy elődjénél kényelmesebb az ülés és a fékpedál könnyebben nyomható. Cserébe a stop-start rendszer megfelelő működéséhez muszáj koppanásig kinyomni a tengelykapcsoló-pedált, különben a motor nem hajlandó újra elindulni. Ez megszokást igényel, nem elég bőven a fogáspont alá nyomni, hanem teljesen a padlóig le kell taposni. Ha azonban rendeltetésszerűen használjuk, akkor a városokban jelentős tüzelőanyag-megtakarítást eredményezhet.
A márka egyik szolgáltatásával távolról ellenőrizhetjük, hogy ajtó vagy ablak nyitva maradt-e. Sőt, például az építési terület másik végéből is kinyithatjuk kollégánknak a rakteret, ha ő a kulcsszereplőnél előbb ért vissza a járműhöz
Szintén az útépítésekkel, össze-vissza sávot váltó személyautókkal nehezített utolsó autópályás szakaszon derült ki, hogy miért nem kényelmi extra az aktív sávtartó rendszer. A hatvan kilométer/óra fölött működő biztonsági berendezés szaggatott felezővonal átlépésekor csak figyelmeztet a kormány rezegtetésével. Ám egy záróvonal fölött az ellenkező oldal két kerekét erőteljesen megfékezve visszarántja a járművet a sávba. Emiatt országúton a kerékpárost tudatos, ám finom mozdulatokkal lavírozva kikerülni kimondottan veszélyes művelet. Határozottan át kell terelni vagy „rántani” a vonalon a Sprintert. Szintén alkalmazkodást feltételez, hogy a ráfutásgátló is nagyon érzékeny, néha feleslegesen korán jelez. Bár nyilván ez sem véletlen, láttunk olyan vezetőt, akinél folyamatosan világított – hiába. Mindkét esetben igaz, hogy a rendszer nem tudja, hogy tudatosan engedjük közelebb gurulni az előttünk haladóhoz vagy figyelmetlenségből tapossuk a gázpedált. Nem feladata eldönteni, hogy elaludtunk és azért lépjük át a sávelválasztó felfestést vagy az érzékeny lelkű utas miatt lépünk át ilyen finoman a vonalon. Remélhetőleg a „fals” jelzések miatt nem kapcsolják majd ki a járművezetők ezeket, mert akkor viszont nem tudnak segíteni akkor, amikor valóban kellene. A Sprinter gazdag biztonsági kínálata – például az adaptív sebességszabályozó, az éberségfigyelő és táblafelismerő – sok balesetet megelőzhet. Nem öncélú a kiemelkedő felszereltség, ugyanis az ilyen járművek jó járművezetőket vonzhatnak be, amire a szakmában hatalmas a szükség. A felkészült vezető takarékosabban, biztonságosabban jut célba, azaz vele jobban jár a szállító, a közlekedés többi résztvevője és a környezet is. Vagyis a Sprinterrel csak Murphy nem profitál.
Vonófej: ez a vasúti szótárból kölcsönzött kifejezés valójában egy B-oszlopnál elvágott járművet takar. Értelemszerűen elsőkerékhajtású, a lakóautók gyártói saját felépítményük alvázát építhetik hozzá – akár 5,5 tonna megengedett össztömegig