Startupmentalitással tervezte csomagszállítóját a General Motors. A legnagyobb amerikai járműgyártó a célgépét a kifutófiúk álmának szánta, amellyel személyes ismeretséget is köthettünk.
Hannoverben sok különlegességet láthattunk, szerencsére olyan is akadt, amibe bele is kóstolhattunk. A legváratlanabb találkozást ezek közül a General Motors utolsó kilométeres megoldásokra fókuszáló leányvállalatának villanyfurgonja jelentette, a konszern ugyanis az Opel eladásával szinte nyomtalanul eltűnt kontinensünkről. Nem gondoltam volna, hogy a nagy víz ezen oldalán valaha is láthatjuk a BrightDrop Zevo 600 „besétálós” fülkéjű teherautót. Valószínűleg a felderítőként áthajózott példányok is az újító szellemiségű cégfilozófia eredményei, akárcsak a gyors születése.
A GM-csoport leggyorsabban – mindössze húsz hónap alatt – a koncepciótól a gyártásig eljutott terméke ez. Részben azért, mert csak kisszériás gyártással indultak egy évvel ezelőtt, a nagyüzemi termelést idén ősszel kezdik meg egy időközben felkészített kanadai gyárban. Persze nem ez az egyetlen trükk. Jóformán mindent – például a komplett padlóvázat, a hajtást, a kezelőszerveket és a biztonsági segédeket – a polcról emeltek le hozzá, ahogy azt a QR-kóddal hivatkozott cikkben már megírtuk. Vagyis adott a komplett gördülő és kezelhető alap, tehát valóban csak a felépítményre, a mindennapos használhatóságra koncentrálhattak. A fülke két oldalán, valamint a vezetőtér és a raktér között is tolóajtót találunk, ezek kis helyet foglalnak és meggyorsítják a kiszállító mozgását. Az utasoldali lehajtható pótülés előtt széles, mély lépcsőfokokat és kapaszkodókat alakítottak ki, hogy akár kezünkben dobozzal is biztos léptekkel hagyhassuk el a járművet. Olyannyira ez a preferált útvonal, hogy több potenciális üzemeltető kérdezte már, nem lehetne-e esetleg fixen zártra hegeszteni a vezetőoldali ajtót.
A vezetőülésben magasan ülünk, a méretes üvegfelületek jóvoltából megfelelő a körkörös kilátás. Nem meglepő módon a cégcsoport többi járművéből „ismerősek” a kisebb vagy nagyobb kezelőszervek, például a kormánykerék, a váltókar vagy éppen az elektronikus rögzítőfék gombja. Gazdag az információs és szórakoztató rendszer menüje, ahogyan azt a modern járművekben megszokhattuk. Ám ami ennél is fontosabb, hogy egy csomó jellemzőt az üzemeltető is szabályozhat, például letilthatja, hogy egyes biztonsági rendszereket a vezető kikapcsolhasson. Magyarul a bevált kezelőszervek és berendezések jóvoltából az ember-gép interfész is jól kitalált.
Nagyon trükkös a nagyjából 4,5 tonnás megengedett össztömege, amit pont a hivatásos teherautó-vezetői jogosítványt megkövetelő határ alá lőttek be. Így bármilyen „úrvezető” felülhet rá, továbbá számos tagállami és szövetségi előírás alól mentesülnek. A mindössze egy tonna terhelhetőség bizony körülbelül 3,5 tonna üres tömeget jelent, ám a súlyos kilókra magyarázat az akár négyszáz kilométeres hatótávolság. Bár közel sem pehelykönnyű, az összkerékhajtás és a 221 kilowatt csúcsteljesítmény meglepő menetteljesítményeket biztosít. Nem csupán a menetpedál taposásakor, a felengedésekor is észnél kell lenni, mert bekapcsolt „egypedálos” üzemmódban határozottan felcsavarja a generátorüzemet. Lépésben vagy lassan haladó városi forgalomban rendkívüli kényelmi előny ez, tempósabb haladáskor pedig a menüből kikapcsolható. Ám nyilván csak üresen „játszhatunk” az 529 newtonméter forgatónyomatékkal, különben hátul leesne a polcról és összetörne az interneten rendelt herendi, hollóházi vagy Zsolnay porcelán. Rövid, ám érdekes betekintést jelentett a tengerentúli dolgos mindennapokba a BrightDrop. Több más hasonló elképzelést is láthattunk az IAA Transportation 2022 szakkiállításon, csakhogy egyik mögött sem az egyik legnagyobb járműgyártó konszern állt. Bár a villanykorszak lejjebb ereszti a járműépítés belépési küszöbét, a nagyok még mindig nagyot szakíthatnak – ha a minőség megőrzése mellett egy startuphoz hasonlóan gyorsan reagálnak.