Hirdetés:

Régen egyetlen szempont számított: az építőipari teherautó legyen kemény, mint a svédacél. Ma már okosan kitalált funkciók, korszerű műszaki megoldások is kellenek a leghatékonyabb, legbiztonságosabb és legkényelmesebb üzemeléshez. Az új Volvo FMX éppen ezt nyújtja.

Nemrég átfogóan megújult a Volvo Trucks építőipari tehergépkocsija, az FMX, amelynek egy 420 lóerős, 8×4 hajtásképletű modelljét terepen is kipróbálhattuk. Leglátványosabb újítása az FH típuséval rokon fülke. Ez a prémiumkategóriás távolsági cirkálók igényességét, korszerűségét, felszereltségét, biztonságát és kényelmét biztosítja az építőipari fuvarozásban, illetve egyéb terepes alkalmazásokban dolgozóknak. Így a járművezetői munkakörnyezet is megegyezik a jelenlegi FH-ban találhatóval, beleértve a teljesen digitális, változtatható grafikai megjelenésű műszerpanelt és a középkonzol nagy méretű érintőképernyőjét. Az I-Shift váltó elegáns karja és a tág határok között állítható kormánykerék is az újdonságok közé tartozik. Több mint tíz százalékkal javult a kilátás az előző fülkéhez képest, amiben a karcsúsított tükröknek is fontos szerepet játszanak. Sőt, a jobb oldalra egy 270 fokos holttérfigyelő kamera is került, amely városi környezetben különösen hasznos. Számos praktikus tárolóhelyet is kialakítottak a belsőtérben a középkonzol különféle polcaitól és italtartóitól kezdve a hátfal felső redőnyös tárolóján át a motorsátor fedeles tárolórendszeréig. Ráadásul a fülke hátul már légrugókon támaszkodik, így rossz minőségű közúton vagy rázós terepen egyaránt érezhetően kényelmesebbé teszi a munkát.

A járművezetői munkakörnyezet minden tekintetben az FH típus színvonalát nyújtja

Ezenfelül a kipróbált tesztjármű hátsó tengelyei is légrugós felfüggesztést kaptak, ami még tovább fokozta a rugózási kényelmet. Ez persze más előnyöket is nyújt, például jobb menetstabilitást, a terheléstől függetlenül állandó menetszintet és a szintezés lehetőségét. Ezenkívül a műszerfalról egy gombnyomással lecsökkenthető a légnyomás a leghátsó tengely felfüggesztésében, így nagyobb terhelés juttatható a C tengelyre, ami laza, csúszós terepen segítheti a biztos továbbjutást. Egy másik gombbal pedig üres jármű esetén teljesen felemelhető a D tengely, amelyet ilyenkor a hajtásról is lekapcsol. Ez látványosan jobb fordulékonyságot, kisebb abroncskopást és mérsékeltebb tüzelőanyag-fogyasztást eredményez.

Praktikus, új tárolóhelyekből nincs hiány a középkonzolon, a motorsátoron és a hátfalon

Legalább ennyire hasznos, hogy az FH-ból jól ismert elektrohidraulikus kormányrásegítő (VDS) legújabb nemzedékét az FMX-be is átültették, a személyre szabható beállítási lehetőségeivel együtt. A VDS közúton aktív sávtartással a biztonságot szolgálja, míg manőverezéskor a minimális erőigényével a rendkívül könnyű vezethetőségről gondoskodik. Ám a legmegdöbbentőbb hatása az, hogy terepen is hatékonyan elnyeli a kormánykerékre jutó jelentős erőket, így szinte teljesen kiküszöböli a járművezető karjainak igénybevételét.

A hátsó hajtott tandemtengely hátsó tagja teljesen felemelhető a légrugók segítségével. Ilyenkor a hajtásról is automatikusan leválasztja a rendszer

A korszerű hajtáslánc funkciói közül pedig említést érdemelnek az automatikus differenciálzárak, amelyek szükség esetén menet közben is maguktól bekapcsolódnak, majd jó tapadású felületre érve kioldanak. Így a gépkocsivezetőnek már erre sem kell figyelnie, nem akad el, ha nem kapcsolta be időben a differenciálzárakat, és azok nem károsodnak, ha elfelejtkezik a kioldásról. Az I-Shift automatizált váltó rendkívül rövid áttételű kúszófokozatai nagy terhelésnél, nehéz terepen vagy meredek emelkedőn kímélik a tengelykapcsolót elinduláskor, illetve kis sebességű haladáskor. A „gyorsindító” program pedig a motort felpörgetve, majd a tengelykapcsolót hirtelen zárva egy nagy erőlökéssel segíti kiugrasztani a járművet a szorult helyzetekből. Dióhéjban ennyit az FMX legfőbb különlegességeiről, amelyek új dimenzióba helyezik az építőipari teherautóval végzett munkát.

Az új generációs Volvo FMX modellek a Lisztes Trans Kft. tulajdonosait, Lisztes Gyulát és id. Lisztes Gyulát olyannyira lenyűgözték, hogy azonnal két járművet is vásároltak a hivatalos képviselőtől, a Volvo Hungária Kft.-től. Ezzel elmondható, hogy a Lisztes Trans Kft. a boldog tulajdonosa Magyarország első új generációs FMX járműveinek!