Nem, nem új földgázvezetékről szól hírünk, hanem a Volkswagen Truck & Bus és a GAZ-csoport közötti partneri kapcsolat kibővítéséről.
Hirdetés:

Hosszú távú stratégiai partneri kapcsolat lehetőségeit kívánja a két cég közösen kutatni, erről írtak alá szándéknyilatkozatot tegnap. A további együttműködési potenciálokat komponensek szállításában, illetve közös gyártásában, valamint közös termékkoncepciókban látják a felek. A pontos lehetőségek feltárásáról szól a most megkötött megállapodás.

Nem új ötlet ez a partneri kapcsolat. Hosszú évek óta együttműködik a Volkswagen Truck & Bus és a GAZ-csoport az autóbuszok terén. Remek példa erre a Voyage helyközi busz vagy éppen a nyitóképen látható GAZ Cruise távolsági busz. A Cruise autóbusz Scania alvázra épül, Scania dízel- vagy gázmotorjához pedig Scania váltó társul, sőt még a járművezetője is griffmadaras kormányt kezel. A svéd-orosz üzlet 2005-ben kezdődött, és éppen ez a típus alapozta meg. A GAZ-csoport az elmúlt több mint egy évtizedben összesen 1600 buszt épített Scania alapokra, 2014-ben a szocsi téli olimpián több mint 700 ilyen jármű szolgált, és a jövő évi FIFA futball-világbajnokságon is ilyenek fognak.

Apró (márka)történelmi adalék: A szándéknyilatkozatot a két cég vezetése Nyizsnyij Novgorodban, a GAZ névadó városában írta alá. A város ugyanis 1932–1990 között Makszim Gorkij író nevét viselte, innen ered a Gorkijszkij Avtomobilnij Zavod, vagyis a Gorkij Autógyár név.

Emellett a német óriás másik nehéz-haszonjárműves vállalata, az MAN is az orosz autóbuszgyártó motorbeszállítója. Kapcsolatuk kereken egy évtizede tart, s ezalatt 5500 oroszlános motor került a LiAZ többek között Moszkvában és Szentpéterváron dolgozó városi buszaiba. Vagyis eddig összesen hétezernél is több buszt építettek az oroszok a Volkswagen két megnevezett márkájának részegységeiből.

Nyilvánvaló, hogy a kibővített együttműködésbe a Volkswagen márkái az igényes műszaki megoldásaikkal, míg a GAZ-csoport a hatalmas orosz piaccal tudnak beszállni. Előbbi nyilván nem szorul magyarázatra, utóbbi azonban néhány számmal gyorsan érzékeltethető. A Volkswagen Truck & Bus az orosz teherautó-piacon az idei év első negyedévében a tavalyi eredménye megduplázásával körülbelül 11 százalékos részesedést ért el. Ezzel szemben a GAZ-csoport márkái minden kategóriában legalább 40 százalékon állnak, és a teljes piac idén várhatóan a 160 ezer járművet is meghaladja majd. Nem kérdés, hogy rengeteget ér a modern technika, ám a piacon megszerzett ismertség és vásárlói bizalom is nagy fegyvertény egy ilyen együttműködésben.

[Frissítés] Pénteken, június 16-án már az új együttműködés első konkrét formáját is nyilvánosságra hozták: 2019-től a Volkswagen salzgitteri gyára a 2.0 TDI motor 200 000 példányát szállítja majd a GAZ-csoport kishaszonjárművei számára öt év alatt.