Míg a Renault Trucks Optifuel Lab 1 és 2 tanulmányjármű a távolsági fuvarozás tüzelőanyag-fogyasztásának csökkentésére vetett fel lehetőségeket, addig a mostani Urban Lab 2 a város és az agglomeráció nehézkategóriájú áruterítőit optimalizálja. Alapja a 19 tonnás Renault Trucks D WIDE Euro 6. A munkában partnerként vett részt a Valeo, a Lamberet, a Michelin, a BeNomad, az INSA Lyon (LamCoS) és az IFSTTAR (LICIT), finanszírozását kormányzati alapból, illetve a regionális forrásokból biztosították.
Céljuk 2020-ig bevezethető innovációk felmutatása volt a légellenállás, a hajtáslánc, a hálózatba kapcsolhatóság és a gumiabroncsok terén.
Bizonyos megoldásokat átvettek a korábbi, eléggé tagolt orrkiképzésű Renault Trucks Optifuel Lab 2 tanulmányszerelvényről, például légterelőket, illetve a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerákat
Aerodinamika
A jármű légellenállásának mérséklése érdekében merőben új megoldásra szánták el magukat a Lamberet pótkocsi-, illetve felépítménygyártó és a Renault Trucks szakemberei: a felépítmény hűtőaggregátját áthelyezték szokott helyéről, a fülke fölül a jármű hasa alá, a tengelyek közé. Ezáltal eddig üresen maradt részt használtak ki, csökkenthették a homlokfelületet, és a felépítményhez tökéletesen illeszkedő tetőlégterelőt tervezhettek, miközben továbbra is minden megfelel a szabályozott hőmérsékletű fuvarozás előírásainak és igényelt üzemkörülményeinek. A hűtőfelépítmény belső elrendezésének átalakításával a jármű teljes magasságának növelése nélkül formálhatták áramvonalas ívűre a felépítmény tetejét. Az oldalakon elhanyagolható tömegű, PVC-bevonatú, kifeszített textilburkolatok akadályozzák meg a légellenállást növelő légörvények kialakulását, sőt, a kerekeket is leburkolták.
További légterelők a felépítmény hátulján simítják az áramlást. Szöghelyzetük olyan, hogy ne kelljen hozzájuk nyúlni a hátfalajtók nyitásakor. A fülke fellépőit az ajtóval együtt mozgó burkolat tünteti el, így teljesen sima a felület az oldalablaktól a jármű aljáig. Az orr alsó része rugalmas, így sérülésének veszélye nélkül leültették az egész járművet, miáltal csökkent alatta az áramlás. A külső visszapillantó tükröket kis méretű kamerákkal és a fülkében elhelyezett monitorokkal helyettesítették.
Stop-start és mikrohibrid
A hajtásláncba a Valeo segítségével nyúltak bele. Megálláskor, például piros lámpánál, leáll a motor – személyautókon, illetve kishaszonjárműveken már régóta így van, de nagytehergépkocsin újdonságnak számít. Gázelvétel, illetve fékezés közben nagy teljesítményű, 48 voltos elektromos forgógép fejleszt áramot, amellyel az elektromos berendezéseket lehet működtetni, illetve az akkumulátorban tárolt energia besegít gyorsításkor, így kisebb teljesítményt kell kifejtenie a dízelmotornak. Tovább fokozza a hatékonyságot, hogy a Lyon INSA bevonásával csökkentették a súrlódást a motor első részében, a segédberendezések hajtásánál.
A Renault Trucks Urban Lab 2 tanulmányjárműnek már burkolták az első kerekeit és a fellépőit is, a hűtőaggregát pedig a felépítmény alá került
Saját zöld hullám
A tüzelőanyag-fogyasztás elsősorban a gépkocsivezetőn múlik, ezért a Renault Trucks igyekszik minden lehető segítséget megadni nekik. A BeNomad bevonásával kifejlesztett speciális navigációs szoftver kifejezetten az áruterítéshez optimalizált útvonalat javasol, ezenkívül kapcsolatban áll a jelzőlámpák vezérlőberendezésével, így pontosan tudja, mikor vált majd zöldre a fény, és úgy szabályozza a gépkocsi sebességét, hogy pontosan akkor érjen oda – ha zavartalan a forgalom, állandó privát zöldhullámmal lehet haladni. Ez nagyon jó dolog, hiszen egy ekkora jármű megállása és újraindulása egy liternyi gázolajat is elpocsékolhat.
Takarékos gumiabroncs
A már az Optifuel Lab 1 és 2 projektekben részt vevő Michelin most sem maradhatott ki a csekély gördülési ellenállású gumiabroncsaival. A cél persze az, hogy a könnyed gurulás közben ne romoljon a biztonság, a tapadás, sem az élettartam. A megoldás az Infini-Coil technológia: a gumianyaghoz kevert szilika jóvoltából nagyon tartós az abroncs, míg az önmagát megújító mintázat révén az élettartama alatt egyfolytában jó marad a tapadása.
Összhatásként azt a nagyratörő célt tűzték maguk elé a résztvevők, hogy 13 százalékkal csökkentik a tüzelőanyag-fogyasztást az összemérhető specifikációjú Renault Trucks D WIDE típushoz képest. Először 2016 novemberében, zárt pályán tesztelték a tanulmányjárművet, idén februártól pedig Bordeaux környékén folytatják a munkát, általános közúti próbákkal. Az eredményeket, amelyeket kíváncsian várunk, a projekt végén, jövőre hozzák nyilvánosságra.