Hirdetés:

Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.

Természetesen megkérdőjelezhetetlenül a Mercedes-Benz Unimog a földkerekség legsokoldalúbb haszonjárműve. Azonban az 1998-ban bemutatkozó Atego sem kell, hogy szégyenkezzen. A 25 alapváltozat, a hat teljesítményszint, valamint a négy fülke összesen 240 modellváltozatot tett és tesz lehetővé a középkategóriában. Egykor az LK utódjaként, gyári berkekben LKN (Leichte Klasse neu) néven is emlegették. Szinte bármilyen feladatra alkalmasnak bizonyult, mégis az elosztófuvarozásban tudta legjobban megcsillogtatni a benne rejlő képességeket. Többek között azért, mert az Atego innovatív alváz-kialakítása kiemelkedően kényelmes be- és kiszállást tett lehetővé. Ugyanis a Mercedes-Benz szakembereinek kutatása szerint egy áruterítő sofőrnek naponta átlagosan harmincszor kellett megmásznia a fülkét. Ez az érték azóta sem csökkent.

A Mercedes-Benz Atego 1998 óta a középkategóriás haszonjárművek egyik meghatározó és legsokoldalúbb képviselője

A legnehezebb könnyűsúlyú

Eleinte a 6,5 és 15 tonna közötti szegmenst fedték le az Atego sztahanovista példányai. A négy-, és hathengeres 4,25, illetve 6,37 literes dízelmotorok 90–205 kilowattos (122–279 lóerő) teljesítménnyel szolgálták gazdáikat. A legnagyobb forgatónyomatékuk 470 és 1300 newtonméter közé esett, amit az erőforrások 1200–1600 percenkénti fordulatszámon biztosítottak. Úgy tervezték őket, hogy elődeikhez mérten jelentősen csökkenjenek a fenntartási költségek. Ennek megfelelően a karbantartási ciklusok kitolása mellett az erőforrásokat hatszázezer kilométeres élettartamra tervezték. Természetesen utóbbi sem volt kőbe vésve, így ennél jóval nagyobb futásteljesítményű példányaival is találkozhatunk. Az összkerékhajtással is elérhető Atego számos speciális alkalmazásra bizonyult ideálisnak, többek között az ambiciózus lánglovagok is felfedezték maguknak a fürge és mozgékony teherautót.

Nehéz alteregóként három esztendőn át, az Axor 2001-es megjelenéséig, az Atego fedte le a Mercedes-Benz nehéz-teherautóinak 18–26 tonna össztömegű kategóriáját is. Habár az Actros alá pozicionált, két- és háromtengelyes masztodonok a fülkén kívül nem sok hasonlóságot mutattak a madárcsontú Atego testvéreikkel. Hiszen jóval magasabb, egyben masszívabb alvázzal és a 6,37 literes, 170–205 kilowattos (231–279 lóerő) mellett egy 7,2 literes, hathengeres 240 kilowattos (326 lóerő) dízelmotorral hozták lendületbe az igény esetén billencs vagy betonkeverő felépítményüket.

Három esztendőre magára öltötte a nehézfiúk gúnyáját is

Díjözön

Kétszer, 1999-ben, valamint 2011-ben is hazavihette a teherautóknak járó Oscar-díjat. Hazájában fenntarthatósági elismeréssel is kitűntették 2010-ben. Ezt a legelső, EU-típusengedéllyel rendelkező, sorozatgyártású hibrid haszonjárművel, az Atego BlueTec Hybrid 1222L modellel érdemelte ki. A villamosított Atego párhuzamos hibrid hajtásában a 160 kilowattos (218 lóerő) dízelmotor és a 44 kilowattos villanymotor együtt és külön-külön is magára vehette a súlyos terhek mozgatásának terhét. Ezáltal az innovatív technológiának köszönhetően városi forgalomban akár húsz százalékkal is csökkenhetett a tüzelőanyag-fogyasztás. Az első ráncfelvarrás 2004-ben érte utol a sokoldalú teherautót. Egyúttal beköltözött a fedélzetre egy hatfokozatú automatizált sebességváltó, blokkolásgátló, kipörgésgátló és fékasszisztens is. Előtte ezek a jóságok az „igazi” nehéz-teherautók kiváltságainak számítottak. A második, mai napig aktuális generáció 2013-ban mutatkozott be. Alapesetben hat-, illetve nyolcfokozatú automatizált sebességváltó csatlakozott az immár Euro VI minősítésű, 5,1 literes, négyhengeres, 115–170 kilowattos (156–231 lóerő), valamint 7,7 literes, hathengeres, 175–220 kilowattos (238–299 lóerő) dízelmotorokhoz. A hat-, illetve nyolcfokozatú, kúszófokozattal felvértezett manuális sebességváltókat, valamint a speciális alkalmazásokhoz fenntartott, ötfokozatú automatikus sebességváltót kizárólag igény esetén szerelték be a Mercedes-Benz szakemberei. Immár az alapfelszereltség részét képezte az elektronikus menetstabilizáló rendszer is. Idén áprilistól pedig már az Active Brake Assist 6 (ABA 6) automatikus vészfékrendszer, valamint a sávváltásokat segítő Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) is felkerült az Atego fedélzetére. Azonban ez már nem történelem, hanem a jövő.

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Repülőkkel táncoló
Történelem

Repülőkkel táncoló

Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.

Értünk fényeskedik
Hírek

Értünk fényeskedik

Idén júniusban ünnepli fennállásának 125. esztendejét a Hella. Természetesen ezen idő alatt nem ragaszkodtak görcsösen ahhoz az 1908-ban bemutatott, automobilok számára fejlesztett acetilénlámpához, ami elhozta számukra a legelső sikereket.

Égi segítség
Történelem

Égi segítség

Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!

Jubileumi tulipán
Történelem

Jubileumi tulipán

Idén ünnepli teherautó-gyártásának hetvenötödik születésnapját a DAF. Habár az 1928-ban alapított holland gyártó hamarosan centenáriumát ülheti, teherautók gyártásába „csupán” 1949-ben, a háromtonnás A30 típus bemutatásával fogott.

Itt elmondhatod a véleményedet!