Számos már régóta esedékes újdonsággal és néhány meglepetéssel rukkolt elő az MAN autóbuszos üzletága a Busworld kiállításon.
Mindegyik MAN buszban új, a teherautókban bevezetett architektúrán alapuló elektromos és elektronikus fedélzeti hálózat dolgozik a 2024-es modellévtől. Kétszer nagyobb teljesítményű a központi vezérlőegység és a többi szabályzórendszer is erősebb. Az EU általános járműbiztonsági rendelete, valamint az ENSZ-EGB kiberbiztonsági és szoftverfrissítési rendeletei jövőre már minden újonnan forgalomba helyezett járműre kötelezőek. Az új fedélzeti hálózat jóvoltából és az előírások miatt új biztonsági rendszerek költöztek be a termékekbe. Az éberségfigyelő, a sötétedésérzékelő és a távfényasszisztens, valamint a tolatókamera, illetve az abroncsnyomás-figyelő is széria lesz minden új buszban. Új tétel a radaralapú kanyarodási segéd és a sávváltási holttérfigyelő, valamint a 2022-ben bevezetett elektromos kormányrásegítés biztosította aktív sávtartó. Előre új közeli radar figyel, ami a sérülékeny közlekedőket észleli és szükség esetén automatikusan vészfékez – ez a rendszer természetesen alapfelszereltség a turistabuszokban.
Hosszú lista
Ezzel még közel sem ért véget a 2024-es újdonságok sora. Új a fékrendszer, és pontosabban adagolható a felülről függesztett fékpedál. A turistabuszokban elektronikus rögzítőfék egészíti ki ezt. Megújult az elektronikus vezérlésű légrugózás is, amely egyszerűbb felépítésű, mégis nagyobb tudású. Az új rendszerrel például gyorsabban térdepelnek a városi buszok, míg a turistabuszok szintszabályozása 70 kilométer/óra fölött a légellenállás csökkentésére két centiméterrel közelebb engedi a kocsitestet az aszfalthoz.
Megújulnak a műszerfalak, amelyeket az egyes kategóriákra, illetve márkákra szabott színek és anyagok jellemeznek. Az előző aprócska hangyamozi helyett végre a teherautókból ismert modern digitális műszeregység tekint vissza ránk. A távolsági buszok műszerfalát rendezték át a legalaposabban. A vezetéshez nem közvetlenül szükséges funkciók mind a helyes kormányfogás magassága alá költöztek. A navigációs rendszerrel is felszerelt turistabuszok még a SmartSelect vezérlőt is megkapják. Megjelentek a programozható gyorsgombok is, és megörökölték a kiszálláskor magasra előre felemelhető kormánykereket is.
Apropó, turistabuszok. Az MAN D26 motor új Euro VI-E változata átdolgozott turbófeltöltővel, igényvezérelt hűtőszivattyúval és új kialakítású dugattyúkkal hódít. A 12,4 literes motor aktuális változata 10 lóerővel erősebb és 50 newtonméterrel gazdagabb. Így az aktuális értékek 323–382 kilowatt (440–520 lóerő), valamint változattól függően 2250–2650 newtonméter. Nagyobb erejüknél is fontosabb előny a 2,5 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztásuk. Mindegyik kivitel alapból használható hidrogénezett növényi olajokkal (HVO), a háromból a két erősebb variáns pedig B100 tüzelőanyaggal is üzemeltethető. A két gyengébb egység választható a ZF EcoLife Coach hatfokozatú automatikus váltóval is. A 12 fokozatú MAN TipMatic automatizált váltó legújabb nemzedéke társítható a továbbfejlesztett EfficientCruise 3 domborzatkövető rendszerrel is. Ez immár három kilométerre előre figyel, a baleseteket, körforgalmakat és lehajtókat is figyelembe veszi. Elődjéhez képest további egy százalék megtakarítást ígér.
A városokhoz közelebbi területeken vadászó oroszlán az MAN Lion’s Intercity LE. Eddig több mint 500 megrendelés érkezett a típusra, ennek 80 százaléka a rövidebb, 12,5 méteres modellre. Most pedig megérkezett a 14,4 méter hosszú háromtengelyes is, amelyet a típus bemutatása óta ígértek már. Összesen 14 személlyel többet vihet a 13,1 méteresnél, a teljes utaskapacitása 127 fő. A 23,8 méteres fordulókörű változat 63 ülőhelye nyolccal múlja felül a hosszabb kéttengelyest. A városi buszokból átvett D1556 LOH itt 243 vagy 265 kilowatt (330 vagy 360 lóerő) teljesítményű, a kilencliteres motorhoz ZF EcoLife 2 automatikus váltót társítanak. Az MAN Intercity LE 14 esetében is mindegyik motorváltozathoz opcionálisan elérhető a stop-start rendszer és az indítógenerátoros rásegítés.
Villanyoroszlánok
A másik alacsonybelépésű újdonság az MAN Lion’s City 12 E LE, amely azonban meglepetésként érkezett. Itt hátul a normál magasságú padlószintnek köszönhetően nincs motortorony. Az ügyfélvisszajelzések alapján alakították ki a 41 ülőhelyes busz üléselrendezését, ezért például hátul minden ülőhely a menetirányba néz.
A piaci pozíciójukat a müncheni elektromos városi buszok is igyekeznek erősíteni a ’24-es modellévnél említett újdonságokkal. Az új biztonsági rendszerek sorában fontos kiemelni, hogy a jobb oldali kanyarodási holttérfigyelő alapáras a városi buszok esetében. Ugyanígy az R134a hűtőközeg helyett szén-dioxidot alkalmazó új légkondicionáló is alapfelszereltség. Ez a rendszer sokkal hatékonyabb, akár 25 kilométerrel megtoldhatja a hatótávot. Ráadásul a hagyományos hőszivattyúknál nagyobb hőmérsékleti tartományban, akár –20 Celsius-fokig működőképes.
A városi Lion’s City E gyártását három éve kezdték meg, és 2023 őszén már el is készült az ezredik példánya a lengyelországi Starachowice városában. A csöndesen suhanó járművekkel szemben maga a piac dübörög. Közel felével nőttek 2023 első felében az elektromos buszok eladásai Európában, így már minden harmadik új városi busz elektromos. Ezen a piacon 260 járművel az MAN a második helyen áll a Solaris (421) mögött. Zárójelben érdemes megemlíteni, hogy érdemes odafigyelnie mindkét cégnek a keletről érkező kihívókra is, a BYD márka saját termékei (203) és a BYD-Alexander Dennis együttműködés eredményei (223) összességében már most komoly piaci tényezőt jelentenek. Egyértelműen a toplista élén maradást szolgálja a számos újdonság is.
Azonban a legnagyobb típusfrissítés a 2025-ös modellévben érkezik. A járművek formája is változik a légellenállás csökkentésére. Nyilvánvaló újdonságot jelentenek majd a saját gyártású lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid-akkumulátorok (NMC). A 12 méteres tetejére 534 kilowattóra, a csuklósra 712 kilowattóra akkumulátor telepíthető. Öt csomaggal 430, hattal 500 kilométer a hatótávolság ideális körülmények esetén. Ahogyan eddig, továbbra is két üzemeltetési stratégia elérhető. A maximális hatótávolság opció 90 százalékig tölti az akkumulátorokat, a megbízható hatótávolság pedig 65 százalékig. Fontos a gondos üzemeltetés, hiszen megfelelő töltés és használat esetén akár 14 éven és egymillió kilométeren keresztül szolgálhat az első akku a gyártó szerint. A legnagyobb töltőteljesítmény 375 kilowattra emelkedik, ezzel egy óra alatt 80 százalékra tankolható egy szólóbusz. Új opcióként ekkortól lefelé nyúló pantográffal is tankolható. A busz tetején elhelyezett töltősín kevés helyet foglal, így nem csökken a beépíthető kapacitás. Ezeknél is nagyobb változás, hogy ekkortól elektromos portáltengelyt alkalmaznak. A központi villanymotor elhagyása helyet szabadít majd fel az utastér szabadabb kialakítására.
MAN és NEOPLAN buszok menetpróbája: Ilyen kényelemben ritkán utazhatsz!
Csodás környezetben, az Alpok kanyargós hegyi útjain próbáltuk ki, mit tudnak ma az MAN és a NEOPLAN autóbuszai. Sajnos nem született mindenki egyenlőnek, nem minden érintett örülhet ugyanolyan nagy horderejű újdonságoknak. Azonban egy kis figyelem mindenkinek jutott! Részletesen mesélünk mai videónkban a gépészet, az elektronikus-elektromos rendszer és a biztonsági arzenál újdonságairól az MAN Lion’s Coach […]
MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.
MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?
MAN TGE Next Level: Szintet lépett!
Alapfelszereltségként olyan kényelmi és biztonsági felszerelésekkel gördül ki a gyárkapun a megújult MAN TGE, amire korábban felár ellenében is csupán értetlen ábrázattal és közönyös fejcsóválással reagáltak volna az újtehergépjármű-értékesítő kollégák.
Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!
Öt új, helyileg kibocsátásmentes városi, városközeli buszt tettünk próbára Csehországban, hogy megtaláljuk a legjobbat közöttük. Haladó szellemiségű hajtásláncok, modern filozófiák és légies könnyedség csaptak össze egymással. Ki lesz a bajnok?
Ezerwattos töltődés
Rég látott akkora fejlődést az autóipar, mint az utóbbi esztendőkben, hiszen szó szerint egymást érik az elektromos rekordok, immár a megawattos töltés is közelebb került a mindennapokhoz.