Léghűtéses napot tartunk! Most mindenki a Deutz motorokra gondol, pedig azok a hősök is léghűtésesek, akik kiállnak a harmincméteres létrák csúcsára. Kapnak hideget és főleg meleget, hiszen a röpképtelen házi kedvencek mentése mellett a tűzoltás az életük.
Ezúttal a Bicskei Önkéntes Tűzoltóság létrás szereit vesszük szemügyre. Könnyű feladatnak tűnik, amíg csak szerényen álldogálnak az udvaron. Amint az egymás mellé állított járművek elkezdték kitolni a látszólag égig érő létráikat, még két 44-es lábbal a földre talpalva is közel kerültem ahhoz, hogy kicsit megtámaszkodjak erőt gyűjteni. Nem állítom, hogy tengeribeteg lettem, de nem kívánkoztam volna a létra csúcsára. Fotósunk homloka is erősen gyöngyözött, mire ananda balasana pózban sikerült egy fényképre rátuszkolnia mindhárom égimeszelőt. Nagy örömmel szolgált a teljesítmény, nem véletlenül boldog baba e testtartás neve.
Három korszak, három stílus, három karakter, de csupán egyetlen gyártó. Ne feledjük, a Magirus is beleolvadt az IVECO olvasztótégelyébe! Azt azért szögezzük le, hogy senki sem ért jobban a létrás szerekhez, mint az ulmi brigád, hiszen 1866 óta gyártanak tűzoltójárműveket, 1872 óta létraszerkezetet, 1892 óta pedig már forgatható létrákat is. Ha már itt tartunk, jövőre ünnepli százhatvanadik születésnapját a Deutz is. A céget legelső motorgyárként a négyütemű, belső égésű erőforrás atyja, Nikolaus August Otto alapította 1864-ben. Azonban térjünk vissza bicskei triumvirátusunkhoz, amelyek első látásra különbözőek, alapvető képességeikben mégsem térnek el egymástól. Legalábbis a létrákat illetően, hiszen német besorolás szerint mindhárman DLK 23/12 szerek. Számos tulajdonságuk mellett azt szeretem legjobban a germánokban, hogy fájdalmasan kiszámíthatók. A DLK a „Drehleiter mit Korb” rövidítése, ami kosárral is felszerelhető, forgóasztalos létraszerkezetet jelent. A 23/12 pedig azt, hogy a létrázandó épület homlokzatától, esetleg fától, toronytól vagy bármitől 12 méteres távolságra települve, minimum 23 méteres munkamagasság érhető el. Ez átlagos épületeknél a nyolcadik emeletet jelenti. Matekóra egy mondatban: mivel ilyenkor a létra a homlokzattal és a talajjal bezárt derékszögű háromszög leghosszabb oldala, ezért szükséges a harmincméteres hosszúság.
Magirus-Deutz F 150 D 11 DL 30 h
Borivoje Šurdilovic rajongóinak ismerős lehet ez a baltával faragott, sallangmentes sziluett, hiszen jugoszláv szomszédainknál évtizedeken keresztül meghatározták az utcaképet azok a csőrös TAM teherautók, amelyeket 1958-tól a Magirus-Deutz licence alapján gyártottak. Az urbánus legenda szerint az ulmiak a nagyobb járműveiknél alkalmazott, bolygókerekes kerékagyakkal szerelt tengelyek miatt nevezték el teherautóikat a naprendszer bolygóiról, valamint az éjszakai égbolt legfényesebb csillagáról, a Szíriuszról. Így aztán a legkorosabb, 1969-es gyártású létrás egy Magirus Mercur 150 alvázára támaszkodik.
Pocking városában dolgozta le első életét és az ezredforduló előtt került Bicskére. A 9,5 literes, V6-os, atmoszferikus és hagyományosan léghűtéses 110 kilowattos (150 lóerő) dízelmotorja az örökkévalóság megnyugtató érzésével csilingel. Az ötfokozatú, természetesen manuális ZF sebességváltó sem kevésbé tartós darab. A járművezető büszkén forgathatja a 12 tonnás szer pazar, hófehér bakelit kormánykerekét. Ehhez kiadósat illik reggelizni, hiszen „kenyérszervós”. Rásegítés nincs, viszont a tekintélyes átmérőből adódó erőkar enyhíti a sofőr küzdelmét. A régi DL 30 h jelölés a létraszerkezet hosszára, valamint hidraulikus működtetésére utalt. Utóbbi, valamint az ugyancsak olajnyomással működő támláb rendszer különlegességnek számított abban az időben. Olyannyira, hogy a hazánkban szolgáló, ugyancsak harmincméteres létrával szaladgáló IFA W50 L/DL 30 szerek megtámasztását egészen a rendszerváltásig egyenként, kézi működtetésű, csavarorsós támlábakkal kellett végezni. A kosár nem felhajtható, ezért használat előtt fel kell akasztani a létraszerkezet végére. Ez minimum kétemberes munka, ám egy gyakorlott brigád pillanatok alatt össze-, illetve szétszereli. Cserébe a csőrös építésmódnak köszönhetően létrával a tetején is ugyanolyan magas lehetett, mint egy korabeli, összkerékhajtású gépjárműfecskendő.
Manapság ritkák a duplafülkés létrás szerek, azonban a Magirus még 1+5 tűzlovag számára biztosított, szó szerint fapados, de nem akármilyen ülőhelyet! Az agg létrás belterét olyan míves és mesteri, jórészt manufakturális munkával alkották, amilyennel manapság legfeljebb a luxusautókat gyártó márkáknál találkozhatunk. Hazai vonatkozású érdekesség, hogy a pufók Csepel D-710 „Kázmér” szereken ugyanilyen, harmincméteres Magirus létraszerkezet tolódott ki a fa tetején nyervogó, kétségbeesett macsekhoz.
IVECO-Magirus 140-25 A DLK 23/12
Annak ellenére sem hat reménytelenül elavultnak az 1990-es gyártású létraszer, hogy a karakteres fülkéjét a hetvenes években tervezte a „négyek klubja”, azaz a DAF, a Magirus-Deutz, a Saviem és a Volvo formatervezői. A rövidfülke miatt nagyobb a málhatér, így ősével ellentétben több eszközt cipelhet magával a Magirus egyik legutolsó, még analóg vezérlésű DLK 23/12 járműve. Olyan vízszintes pozícióba tudja emelni a kosarát, mint Toldi Miklós a petrencés rudat. Így állandó jelleggel fenn hordhatja, hiszen nem lóg a fülke elé. Annak ellenére, hogy gyárilag így találták ki, hazánkban hivatalosan nem mehetnek felhajtott kosárral a létrás szerek, ezért ezt is leszerelik mindig. Csőrös ősével ellentétben már a kosárból is vezérelhető a létra, de ilyenkor biztonsági okokból a lenti kezelőhelynél is tartózkodnia kell egy lánglovagnak. A korszerű kosár hordággyal és vízágyúval is felszerelhető. A magasan csimpaszkodó tűzoltóknak sem kell ordítozniuk a létra alsó kezelőjével, mert rádiókapcsolat létesíthető közöttük.
Csodásan zeng a 13,4 literes, V8-as, 194 kilowattos (264 lóerő), léghűtéses dízelmotor, ami egy hatfokozatú, manuális sebességváltón keresztül továbbítja forgatónyomatékát a kerékagy-áttételes, differenciálzárral felvértezett hátsó merevtengelynek. A motorsátor műszerfal felőli oldalán egy vízmérték segít a járművezetőnek vízszintesen „parkolni”. Amennyiben ez nem lehetséges, a létraszerkezet forgókoszorúja kiegyenlíti a 14 tonna össztömegű jármű akár hétfokos dőlését is. Habár nem nevezhető nagynak a 4,6 méteres tengelytáv, a bicskeiek a közelmúltban szert tettek egy ennél is fordulékonyabb szerre, aminek nem csupán ez az egyetlen érdekessége!
IVECO-Magirus 120-25 AN DLK 23/12 NB
Mind közül a legkülönlegesebb „létrás”, hiszen nem sima DLK 23/12-es, hanem Niedrige Bauart (NB), azaz alacsony építésű. Így csupán 2,85 méter magas és ha mindez nem lenne elég kuriózum, a szélességéből is jelentősen lefaragtak, ezért egy 2,35 méternél kicsivel szélesebb sikátorban sem jön zavarba. Átlagon felüli mozgékonyságát tovább fokozza a kis, 4,2 méteres tengelytávjának köszönhető fordulékonysága. Olyan helyekre is bemerészkedhet, ahová egyetlen normális harmincméteres létraszer sem.
További érdekessége, hogy a talpalás fokozatmentesen szabályozható a jármű szélessége és 4,5 méter között. Vagyis igazán szűk területen az NB képes csupán maga alatt megtámaszkodni! Természetesen ilyenkor a létra terhelhetősége bizonyos szögekben lecsökken, de nála sincs akadálya a hordágynak és vízágyúnak, mindkettő felszerelhető a kosárra. Ez a Bicskén állomásozó létrások közül a legmodernebb, így fennmaradhatna a kosár, ha nem lennének azok a fránya előírások. Támaszkodáskor további trükkökre is képes a 14 tonnás IVECO-Magirus 120-25. A tömeg egyenletesebb elosztása érdekében nem emeli meg a hátsó kerekeket, viszont reteszeli a hátsó tengely rugózását. Amennyiben a jármű nem szintezhető vízszintesre, a létraszerkezetet tartó forgókoszorúval is kiegyenlíthető hétfokos eltérés a vízszintestől. A járművezető a fülkében egy önmagában is ipari műremeknek számító, pompás függőónnal is ellenőrízheti a dőlést.
Ugyanaz a nyolchengeres, léghűtéses dízelmotor feszül a hajtásláncnak, mint két esztendővel idősebb és 3,3 méter magas testvérében, azonban itt egy négyfokozatú Allison automatikus sebességváltóhoz kapcsolódik. Az alacsony építésmód hátránya, hogy a fülke mögött meghúzódó erőforrás miatt kisebb a málhatér.
„Azért dolgozunk, hogy működjünk!”
Polgár Viktor, a Bicskei Önkéntes Tűzoltóság egyesületének elnöke summázta így tevékenységüket, ennél szebben aligha lehetne megfogalmazni az önkéntesek mottóját. A rendelkezésükre álló állami és önkormányzati forrásokból ugyanis aligha tudnák fenntartani magukat. Ezért békeidőben, két riasztás között olyan munkákat is elvállalnak, mint a vízszállítás, a nem sürgős műszaki mentés, a rizikós favágás vagy a magasra szerelendő légkondicionáló berendezésekhez nyújtott technikai segítség.
Hálásan köszönjük a Bicskei Önkéntes Tűzoltóság tagjainak, hogy immár 142 esztendő óta a tűzoltásnak és az önzetlen segítségnek szentelik szabadidejük jelentős részét. Továbbá egyesületük elnökének, Polgár Viktornak és kollégáinak a készséges és kommunikatív hozzáállást!
FAUN LF 910 Rosenbauer FLF 60/100 és a Rosenbauer Simba 6×6: Óriások a kifutón
Elég katasztrófafilmet láttunk már ahhoz, hogy ne találkozzunk szívesen repülőtéri tűzoltójárművekkel. Tudjuk, hogy ott lapulnak valamelyik hangár rejtekében, mégis abban reménykedünk, hogy bevetésükre nem akkor kerül sor, amikor fapadosunk ülésén trónolunk.
Fogmaker automatikus tűzoltórendszer: Automatikus életmentő
Évente 10-15 autóbuszt megment itthon a pusztító lángoktól a Fogmaker tűzoltórendszere. Döntő részben a belső égésű motor környékén kap valami lángra, ez ellen hatékonyan véd több mint 2500 hazai buszt a svéd megoldás.
Mercedes-Benz Arocs: Felemás testvérek
Ezer tonnát kell megmozdítani, esetleg olajfinomítót oltani vagy villámgyorsan járhatóvá varázsolni egy lápvidéket? Természetesen nem egy járművel, de mindháromra pompás választás a Mercedes-Benz Arocs. Jöjjenek a különleges csillagrombolók!
A Bicskei Önkéntes Tűzoltóság szerei: vízszállítók: Vízhordó lajtosok
Tűz és víz, életünk talán legerősebb ellenpólusai. Ahol fellobban a vörös kakas, ott vízre van szükség a szelídítéséhez. Persze a lángoló kerek erdő közepén nincs tűzcsap, ezért az oltóanyagot oda kell szállítani. Lehetőleg gyorsan, sokat és árkon-bokron át!
Auto e Moto d’Epoca 2023: Olaszos veteránok
Legutóbb már beszámoltunk Európa legnagyobb veteránkiállításának és -vásárának személyszállító haszonjárműveiről és traktorjairól. A mostani képriportunkban a kisáruszállítókat és a teherautókat gyűjtöttük össze.
6×6 Hiload tűzoltójármű: Lehűti a kedélyeket
Japán donorból szuper mobilis és modern tűzoltófelépítménnyel rendelkező járművet gyártott a brit Prospeed Motorsport cseh partnereivel. Nemcsak az elektromos autók tüzeire, hanem a szűk parkolóházakban fellobbanó hagyományos lángokra is felkészültek!