Korábban cégfeliratokban, esetleg reklámokban kimerült a járművek különböző felületeinek hasznosítása. A jövőben a látható és nem látható felületeket mind napelemek lephetik el.
Minden méretben előnyt jelenthetnek a napelemek, hiszen az elektromos tehertricikli hatótávolságát akár húsz kilométerrel meghosszabbíthatják. A fagylaltszállító még a legnagyobb nyári hőségben is szó szerint helyben termelt energiával működtetheti a hűtőberendezését. Táplálhatják az emelőhátfalat vagy éppen a fedélzeti akkumulátorokat, hogy a hideg téli éjszakákon is tartósan üzemelhessen az álló helyzeti fűtés. Rengeteg új problémát vet fel a járműre szerelés, ilyen a rendeltetésükből adódó mozgás is, például folyamatosan változhat, hogy a panel melyik részeit fedi árnyék. A vékonyfilmes napelem mindössze pár milliméter vastag és kétoldalú ragasztóval tapasztják a járműre, így érdemben nem módosítja annak külső méreteit – egy 12 méteres busz esetében mindössze 50 kilogramm a Sono Solar készletének tömege. Nem meglepő módon több szereplő is igyekszik megvetni a lábát ezen az ígéretes piacon. A kínai OPES Solutions az elmúlt tíz évben több mint tízmillió modult szállított le, a németországi vegyesvállalatuk jövő év végén kezdi meg a járművekre szánt panelek gyártását.
A szintén német Sono Motors már 2020-ben aláírt Münchenben egy szándéknyilatkozatot, amelynek keretében az MAN eTGE tetejére szerelt napelem létjogosultságát tervezték megvizsgálni. Azt a kérdést tették fel, hogy növeli-e érezhetően a hatótávolságot vagy képes-e működtetni a fedélzeti fogyasztókat, például a légkondicionáló rendszert. A Sono Motors eredetileg saját napelemes járműkínálatot is tervezett, ám azt idén beszántották, és egyedül a fotovoltaikus rendszerek maradtak, amelyhez már 23 partnercéget szereztek. A Sono Solar egyik ügyfele a Scania, amely külön projektcsapatot alakított e témában. Azt vizsgálták, termelhető-e a szerelvény mozgatásához felhasználható energia a félpótkocsira aggatott panelekkel a gyönyörű svéd napsütésben.
Svédországban is tesztelték, még ott is évi 1100 liter gázolajat spórol buszonként a napelem. Utólagosan villanymotorosra alakított Citaro buszokra építve a készlet átlagosan napi 3,3 kilowattórával támogatja a fedélzeti elektromos rendszert
Ez fontos kérdés, hiszen semmi sem múlhatja felül a svéd nyarat, az az év legszebb napja! A projekt során a hálózatról tölthető hibrid nyerges vontatóba 100 kilowattóra akkumulátort pakoltak, a vontatmányban ennek kétszerese várja az elektronokat. Olyan hatékony és könnyű napelemeket dolgoztak ki, amelyek ráadásul ellenállnak a jármű mozgásából adódó kihívásoknak is. Az északi országban évi ötezer kilométer megtételére elegendő áramot termelhet – beleszámolva azt is, hogy télen teljesen használhatatlan. A valóban napfényes spanyol utakon ennek dupláját is összegyűjtheti egy év alatt.
A Sono Solar együttműködő partnerei között a Chereau és a Kögel is szerepel a hűtős félpótkocsijaival
A Chereau pótkocsigyártóval is kötött együttműködést a Sono Solar üzletág, a számításaik szerint a 9,8 kilowatt csúcsteljesítményű fotovoltaikus rendszer évi 3400 liter tüzelőanyagot takarít meg a hűtős félpótkocsi esetében 59 négyzetméterből. A kontinensünkön jellemző városi buszokra, így például a Mercedes-Benz Citaro és az MAN Lion’s City típusokra szabott utólagosan felszerelhető készletük nyolc négyzetméterből 1,4 kilowatt csúcsteljesítményt présel ki. A rendszer buszonként évente 1500 liter gázolajat takaríthat meg, és ezzel 3-4 éves megtérülést kínál. Ezek szerint egy jármű életében idejekorán bevetve bizony lehet létjogosultsága, gyorsan elérhet pozitívba a mutató.

DAF gyári kiegészítők: Még kényelmesebb, még biztonságosabb
Egy új kamion ma már egyszerre kényelmes és biztonságos, de mitől lesz stílusos? Ellátogattunk a DAF budapesti telephelyére, hogy megnézzük a legújabb gyári kiegészítőket.

Fuvarozói Roadshow: Merre tart a szállítási iparág?
Székesfehérváron rendezte szokásos őszi konferenciáját az iData magyar flottakövetési és útdíjfizetési szolgáltató. A tartalmas előadásokból számos égető kérdésre kaptuk választ – vagy legalábbis magyarázatot.

Új Mercedes-Benz buszok a BKK színeiben: Apró és hatalmas újdonságok a fővárosban
Több száz kék csuklós busz kezdi meg a munkát a következő években Budapesten, sok millió utazást kényelmesebbé téve. A másik újdonság csupán egyetlen egy járművet és pár ezer embert érint, mégis ugyanennyi vagy még több érdekességgel szolgál!

MAN Lion's Coach 14 E prototípus menetpróba: Hatvanszoros hatótávszorongás?
Gyorsan lelövöm a poént, nem, nincs szükség a negatív hullámokra! A dízelmotorosokkal közel azonos, több száz kilométeres napi hatótávot ígér az MAN Lion’s Coach 14 E!

Knorr-Bremse iTEBS X fékvezérlő: Felfedjük a titkait
Ismét Kecskemétről jelentkezünk. Korábbi videónkban a Bács-Kiskun vármegyei gyár történetét és termékeit mutattuk be nektek, most pedig egy igazi csemegét hoztunk el!

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!
Egyenesen a vadnyugatot, a naplementébe lovagló hősök korát idézi mai alanyunk. Ugyanis ebben az epizódban elhoztunk nektek valami amerikait. Pontosabban egy amerikai piacos, itthon igazi ritkaságszámba menő Nissan Frontier pickupot mutatunk be.