Hirdetés:

Korábban cégfeliratokban, esetleg reklámokban kimerült a járművek különböző felületeinek hasznosítása. A jövőben a látható és nem látható felületeket mind napelemek lephetik el.

Minden méretben előnyt jelenthetnek a napelemek, hiszen az elektromos tehertricikli hatótávolságát akár húsz kilométerrel meghosszabbíthatják. A fagylaltszállító még a legnagyobb nyári hőségben is szó szerint helyben termelt energiával működtetheti a hűtőberendezését. Táplálhatják az emelőhátfalat vagy éppen a fedélzeti akkumulátorokat, hogy a hideg téli éjszakákon is tartósan üzemelhessen az álló helyzeti fűtés. Rengeteg új problémát vet fel a járműre szerelés, ilyen a rendeltetésükből adódó mozgás is, például folyamatosan változhat, hogy a panel melyik részeit fedi árnyék. A vékonyfilmes napelem mindössze pár milliméter vastag és kétoldalú ragasztóval tapasztják a járműre, így érdemben nem módosítja annak külső méreteit – egy 12 méteres busz esetében mindössze 50 kilogramm a Sono Solar készletének tömege. Nem meglepő módon több szereplő is igyekszik megvetni a lábát ezen az ígéretes piacon. A kínai OPES Solutions az elmúlt tíz évben több mint tízmillió modult szállított le, a németországi vegyesvállalatuk jövő év végén kezdi meg a járművekre szánt panelek gyártását.

A szintén német Sono Motors már 2020-ben aláírt Münchenben egy szándéknyilatkozatot, amelynek keretében az MAN eTGE tetejére szerelt napelem létjogosultságát tervezték megvizsgálni. Azt a kérdést tették fel, hogy növeli-e érezhetően a hatótávolságot vagy képes-e működtetni a fedélzeti fogyasztókat, például a légkondicionáló rendszert. A Sono Motors eredetileg saját napelemes járműkínálatot is tervezett, ám azt idén beszántották, és egyedül a fotovoltaikus rendszerek maradtak, amelyhez már 23 partnercéget szereztek. A Sono Solar egyik ügyfele a Scania, amely külön projektcsapatot alakított e témában. Azt vizsgálták, termelhető-e a szerelvény mozgatásához felhasználható energia a félpótkocsira aggatott panelekkel a gyönyörű svéd napsütésben.

Svédországban is tesztelték, még ott is évi 1100 liter gázolajat spórol buszonként a napelem. Utólagosan villanymotorosra alakított Citaro buszokra építve a készlet átlagosan napi 3,3 kilowattórával támogatja a fedélzeti elektromos rendszert

Ez fontos kérdés, hiszen semmi sem múlhatja felül a svéd nyarat, az az év legszebb napja! A projekt során a hálózatról tölthető hibrid nyerges vontatóba 100 kilowattóra akkumulátort pakoltak, a vontatmányban ennek kétszerese várja az elektronokat. Olyan hatékony és könnyű napelemeket dolgoztak ki, amelyek ráadásul ellenállnak a jármű mozgásából adódó kihívásoknak is. Az északi országban évi ötezer kilométer megtételére elegendő áramot termelhet – beleszámolva azt is, hogy télen teljesen használhatatlan. A valóban napfényes spanyol utakon ennek dupláját is összegyűjtheti egy év alatt.

A Sono Solar együttműködő partnerei között a Chereau és a Kögel is szerepel a hűtős félpótkocsijaival

A Chereau pótkocsigyártóval is kötött együttműködést a Sono Solar üzletág, a számításaik szerint a 9,8 kilowatt csúcsteljesítményű fotovoltaikus rendszer évi 3400 liter tüzelőanyagot takarít meg a hűtős félpótkocsi esetében 59 négyzetméterből. A kontinensünkön jellemző városi buszokra, így például a Mercedes-Benz Citaro és az MAN Lion’s City típusokra szabott utólagosan felszerelhető készletük nyolc négyzetméterből 1,4 kilowatt csúcsteljesítményt présel ki. A rendszer buszonként évente 1500 liter gázolajat takaríthat meg, és ezzel 3-4 éves megtérülést kínál. Ezek szerint egy jármű életében idejekorán bevetve bizony lehet létjogosultsága, gyorsan elérhet pozitívba a mutató.

Ikarus 350.02: Légiforgalmi utaskísérő
Történelem

Ikarus 350.02: Légiforgalmi utaskísérő

Nemzeti buszgyártónk és nemzeti légitársaságunk neve, látványa sokak szívét megdobogtatja. Ebben a gördülő csodában egymásra talált az Ikarus és a Malév, és szerencsére így azok is megtapasztalhatják ezt, akik annak idején lemaradtak erről az élményről.

Rába S22.217-6.2-003: Vasorrú Rába
Történelem

Rába S22.217-6.2-003: Vasorrú Rába

Ha csak annyit hallottunk volna róla, hogy vasorrú és bogi, rögtön arra asszociálhatnánk, hogy mai kisfilmünk főszereplője Boglárka, a kerékerdei illetőségű, seprűnyélen táncoló boszorkány. Erről szó sincs, hiszen továbbra is haszonjárművekről mesélünk!

Volkswagen Crafter teszt: Megéri cserélni?
Teszt

Volkswagen Crafter teszt: Megéri cserélni?

Alaposan megújult a Volkswagen Crafter. Az újdonságok sorában digitális műszeregységet, új fedélzeti információs és szórakoztató rendszert és gazdag biztonsági arzenált is találunk. Mit jelent mindez a mindennapokban, megéri lecserélni?

Renault Master L3H2: Feketeöves mester
Teszt

Renault Master L3H2: Feketeöves mester

Nap mint nap szürke eminenciásként róják az utakat. Tudjuk, hogy léteznek, minden nap találkozunk legalább egy példánnyal, mégsem vesszük igazán észre. Pedig hagyományosan kategóriájuk legpraktikusabb és legnagyobb egyedei közé tartoznak.