Hirdetés:

Európában még mindig naponta 70 ember hal meg az utakon. Bár országonként nagyok az eltérések, az okok azonosak. A renitens sofőrök kiszűrése a rendőrségre hárul. Egyre több nemzet kapcsolódik be a ROADPOL  szakmai programjaiba, ellenőrzési kampányaiba.

Mi is ez a szervezet, hogyan működik, tettük fel a kérdéseinket Zsinkai Elvira rendőr alezredesnek, aki 2022 szeptembere óta a magyar rendőrség képviselőjeként elnökli a jelenleg 31 országot tagjai között tudó grémiumot. A magyarul kicsit hosszú nevű, Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata egy nonprofit szervezet, amelynek tagjai kizárólag az adott országok rendőrségeinek közlekedésrendészeti képviselői. A kezdetben TISPOL megnevezésű szervezet 25 éves múltra tekint vissza, majd egy átalakulást követően egyre szélesebb körben megismerték az emberek a ROADPOL nevet. A tagdíjak fedezik a működési költségeiket, s a világon egyedülálló módon kizárólag a közlekedésbiztonság javítása érdekében fejtik ki tevékenységüket. A stratégia tervezés az alakulat tanácsának feladata, e munka minden évben egy konferenciában csúcsosodik ki. A műveleti csoport tervezi, koordinálja az ellenőrzéseket. Ezek hatékonysága megkérdőjelezhetetlen, évek alatt letisztult stratégia, amelynek feladatait minden tagországban önkéntesen vállalják a közlekedésrendészetek. Öt kiemelt területtel foglalkoznak, ezek mind a járművezetőkhöz kapcsolódó főbb problémák. Ilyen a sebességtúllépés, a biztonsági öv mellőzése vagy helytelen használata, az alkoholos vagy drogos befolyásoltság és a vezetéstől figyelmet elvonó tevékenységek. Az ötödik elem sajátos, ugyanis ez dedikáltan a tehergépkocsik és autóbuszok ellenőrzése. Ez azért kerülhetett a figyelem központjába, mert itt belép az említettek mellett a rakomány szerepe, az utasok biztonsága, valamint a járművek műszaki állapota és a vezetési idők. Felütötte fejét egy új jelenség is, egyre több kamionos 100-105 kilométer/órával megy – pedig a sebességkorlátozó mit sem változott. Ez nyilvánvalóan csak manipulációval, csalással történhet meg.

Ezt látják a ROADPOL tagjai is, mert nemzetközi tanfolyamokat szerveznek, ahol a digitális tachográfok ellenőrzésének nem könnyű feladatát oktatják. Kiegészítve azokkal az ismeretekkel, amelyeket a tagországok szakértői gyűjtenek össze az éppen aktuális csúcstechnikás csalási módszerekről. Az ellenőrzési feladatok egyébként nem keverednek az országok saját programjaival, Magyarországon például vármegyei szinten döntenek a helyi sajátosságokat is figyelembe vevő ellenőrzési akciókról. De így az a jó, hogy lényegében minimum megduplázódik az ellenőrzések száma. Azaz többet látjuk a rendőrt az úton, és ez önmagában visszatartó tényező. Mert az az európai általános tapasztalat is, hogy a baleset-megelőzés hatékonysága, a szabálykövetés eredményessége 90 százalékban a retorziótól, a pénzbüntetéstől való félelemre vezethető vissza. Ennek kulcsmozzanata az ellenőrzés, főszereplője az intézkedő rendőr. Ez nem magyar sajátosság, s egyre drasztikusabb szankciókat látunk: a jövedelemfüggő horribilis büntetés, akár az autó lefoglalása itthon is eredményes lehetne…

A ROADPOL ellenőrzéseinek adatait összegyűjtik és a műveleti csoport feldolgozza. Ezt kiértékelve tervezik meg a következő évi akciókat, egyetlen cél lebeg a szervezet előtt, a halálos áldozatok számának fokozatos csökkentése. A jövőkép az, hogy 2050-ben már zéró legyen ez a szám.

Nemzetközi kurzus a digitális tachográffal kapcsolatos csalások felderítésére

Köszönjük a lehetőséget, annak meg külön örülünk, hogy ígéretet kaptunk arra, hogy csatlakozhatunk majd az egyik ellenőri csoporthoz a november 6-án kezdődő kamionos, buszos akcióban. Így saját szemünkkel is láthatjuk, van-e elmozdulás a legutóbbi gyalázatos eredmények óta, amikor szinte minden harmadik sofőrnél valamilyen szabálysértést állapítottak meg.

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Háttér

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve

Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.

A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Háttér

A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt

Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.

Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!
Háttér

Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!

Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!

Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható
Háttér

Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható

Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!

Előző cikkElsőrangú másodhegedűs
Következő cikkÖntudatos replika
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.