Hirdetés:

Centenáriumát ünnepelhetjük anyanyelvünkben a szemét elleni harc leghatékonyabb fegyverének. A múlt század húszas éveiben jelentek meg Budapest utcáin a legelső kukásautók. De miért kuka a hulladéktároló edény? Nem amiatt, mert van hat fivére és szótlan!

Johann Joseph Keller és Jakob Knappich ezerkét esztendővel honfoglalásunk után, 1898-ban alapította a Keller und Knappich Augsburg – betűszóval KUKA – vállalatot. Eleinte acetiléngáz előállításával foglalkoztak, elsősorban a közvilágítás számára. Azonban a gyors ütemű villamosítás miatt az autogén hegesztés felé fordultak. Később sem engedték el a fémek összeolvasztásának technikáját, olyan innovációk fűződnek a nevükhöz, mint az elektromos ponthegesztés vagy a dörzshegesztés. A múlt évszázad húszas éveiben kezdtek felépítményeket gyártani. Legnagyobb érdemük a pormentes hulladékszállító felépítmény, valamint a hozzá tartozó, szabványosított tároló megálmodása.

Már 1928-ban megjelent Budapest utcáin a legelső „Kuka Müllauto”, amely Mercedes-Benz alvázon gördült. Az oldalára írt regényből azt is megtudhatjuk, hogy 12 köbméteres, nem billenthető és mechanikus a rakodása, valamint ürítése. Csupán ez az egy érkezett Germániából, a többit már a MÁVAG gyártotta licencben. Hamarosan a szemétszállítás és -tárolás szinonimájává váltak ezek a hasznos járművek. Ugyanis hős eleink a velük kapcsolatba kerülő tárolókat, sőt később az otthoni szemeteseket is egyszerűen lekukázták. A KUKA évtizedekre a piac legmeghatározóbb gyártójává lépett elő, ám 1983-ban bekebelezte a FAUN kommunális ágazata. Azonban a márkanév mai napig jól cseng. Ipari robotjaik a fogyasztói társadalom legkülönbözőbb kellékeit, többek között autókat szerelnek össze.

Kukatológia

Működésüket tekintve elsősorban tömörítőlapos és forgódobos hulladékszállító felépítményekről beszélhetünk a kukásautók esetében. Az utóbbi a korábbi, ugyanis már a legelső, pormentes kukás is egy hatalmas, forgó csigával aprította és tömörítette a hulladékot. Hazánkban a KUKA mellett, az alsó-ausztriai Stockerauban székelő Maschinen-Umwelttechnik-Transportanlagen GmbH (MUT) felépítményeivel felvértezett hulladékszállítók formálták leginkább az utcaképet. Rajtuk kívül a FAUN, Schörling, Stummer, Zöller, Farid, Haller, Terberg, BSS BOBR és hazánk büszkeségei, az Uniporm és Seres felépítmények is említésre méltók. Az ötvenes években kisebb forradalommal ért fel, az autóbuszok számára fejlesztett, alacsony alvázra szerelt Škoda 706 ROK kukásautók megjelenése. Csúcstechnikának számított, hogy nemcsak tömörítették a hulladékot, hanem felemelték és ürítették is az alumíniumból készült hengeres szeméttartályokat. Magyarországon a Škoda, LIAZ, Bedford, Csepel, Rába, IFA, KamAZ jelentették a múltat, a rendszerváltozást pedig a Steyr, Mercedes-Benz és MAN járművei hozták el számunkra. Manapság már IVECO, Renault Trucks, Volvo Trucks, Scania, DAF, valamint Isuzu kukásautókkal is találkozhatunk.

Szakmaválasztóknak!

Természetesen a modern szemétszállító járművek tervezésénél már a személyzet kényelmére is odafigyelnek. Gondoljunk csak a hazánkban is népszerű Mercedes-Benz Econic alacsonybelépésű fülkéjére! A tömörítés technológiája is annyit fejlődött, hogy egy kéttengelyes kukásautó átlagosan 44, háromtengelyes társa pedig a 25 köbméteres felépítményében akár hatvan köbméter szeméttel is megbirkózik.

Az istenért sem szeretném elvenni azoknak a gyermekeknek a lelkesedését, akik a harci szekerével hajmeresztő sebességgel száguldó Ben-Hur romantikája miatt akarnak kukássá cseperedni! Azonban tudniuk kell róla, hogy amint rááll valaki a hátsó fellépőkre, a szenzorok jelet küldenek a motorvezérlő elektronikának, ami nem engedi harminc kilométer/órás sebesség fölé gyorsulni a kukásautót. Ej, ha én ezt már óvodásként tudom, eleve mozdonyvezetőnek megyek!

A nyitóképen:MÁVAG-Mercedes-Benz alvázra szerelt KUKA felépítményes hulladékszállító 1934-ből
Fotó: Fortepan/Fadgyas Bence

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Történelem

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!

Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Repülőkkel táncoló
Történelem

Repülőkkel táncoló

Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.

Égi segítség
Történelem

Égi segítség

Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír
Történelem

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír

Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.