Hirdetés:

Míg a nehéz-teherautók még inkább a villanyos út elején járnak, addig az urbánus személyszállító haszonjárművek már sokat futottak e témában is. Az egyik első nagyszabású akkucsere-akció apropóján az újrahasznosítás döbbenetes számairól elmélkedünk.

Elsők között csapott bele a nagyüzemű villamosításba a Transdev holland busztársasága, amikor 2016-ban 43 darab Citea SLFA–181 Electric csuklós buszt állítottak forgalomba Eindhoven városában. Rendeltetésüknek megfelelően hajtották a járműveket, sőt pantográfos gyorstöltéssel igyekeztek kihozni a legtöbbet az évi 365 munkanapból. Nagyjából egyenletes futást feltételezve több mint 400 ezer kilométert tett meg mindegyik autóbusz. Kicsit több mint hat év után elérkezett az idő, új, nagyobb energiatárolókat kapott mindegyik Citea, immár 180 helyett 350 kilowattóra az akkumulátorok energiatartalma. A kiszerelt régi telepeket szépen összegyúrták egyetlen hatalmas egységgé. Az így született 7,5 megawattóra kapacitású stacioner akkumulátort az RWE energiaszolgáltató használja majd az egyik kapcsolt hő- és áramtermelő erőművében.

Már több mint 200 millió kilométert tettek meg a VDL villanybuszai, Hollandiában üzemel az eddig átadott 1300 jármű közel fele

Ám ez még csak az első lépés egy akkumulátor további életeiben. A Volvo-csoport szerint hét-nyolc év járműves használat után 70-80 százalék kapacitással számolhatunk még. A svédek most fejlesztett, mesterséges intelligencián alapuló döntéshozó motorja az egyes akkumulátorok adatai alapján meghatározza, mikor szükséges lecserélni azokat. A másodpiaci kereslet ismeretében azt is kitalálja majd, hogy hol élhet tovább az első életén túl. Ennek kapcsán figyelembe veszi, hogy minél kevesebbet kelljen szállítani a nehéz dobozokat. Fontos megjegyezni, hogy egy megfelelően kezelt akku az első kiszerelést követő újragyártással még mindig alkalmas járműbeli használatra. Azért is fontos mindezekről megfontoltan dönteni, mert adott esetben hatékonyabb megoldás lehet az akkumulátorból visszanyerni a ritka és költséges nyersanyagokat, például a kobaltot, és gyártani abból egy új akkumulátort.

Míg manuálisan akár egy napba is telhet egy akkumulátor szétszerelés előtt mélykisütése, addig ezt a Bosch rendszere 15 perc alatt lezavarja. A nyáron induló első ilyen üzemben évi 15 ezer tonna akkumulátort hasznosítanak újra

Míg korábban még nem mindenkinek érte meg újrahasznosítani az akkumulátorokat, most már egyre többen koncentrálnak erre a területre. A Mercedes-Benz például idén tavasszal tette le az új akkumulátor-újrahasznosító üzeme alapkövét, ez a kísérleti gyár várhatóan évi 2500 tonna akkumulátor feldolgozását végezheti majd. A Bosch Rexroth pedig egy kisütő (vagyis lemerítő) és szétszerelő gyárat épített, amely különböző típusú akkumulátorokat kezel gyorsan és teljesen automatizáltan. Nemcsak az idő, hanem az áramszámla tekintetében is hatékony a rendszer, ugyanis a telepekből felvett energiát a saját működtetésére használja. Meredeken emelkedik majd ez a kapacitás a következő években, hiszen a becslések szerint már 2030-ra 420 ezer tonna akkumulátor újrahasznosítását lefedő kapacitás szükséges csak Európában!

A Mercedes-Benz egy új hidrometallurgiai eljárást alkalmaz, azaz a fémeket oldatból választják ki. Ezzel az akkuba épített nyersanyagok – például az igencsak drága lítium, nikkel és kobalt – 96 százalékát visszanyerik majd