Nem terjednek a helyileg tiszta üzemű haszonjárművek, mert nincs megfelelő infrastruktúra. De azért nincs töltőhálózat, mert nincs elég akkumulátoros jármű, ami eltartsa azt. Ennek feloldására olyan gyors megoldások szolgálhatnak, mint a Tevva.
Nem kizárt, hogy hamarosan a személyautók és a kishaszonjárművek után a nehézkategóriás haszonjárművek belső égésű motorjainak értékesítési határnapját is kitűzi az Európai Unió. Mondjuk, egy 2040-es dátum most még messzinek tűnhet, az nem megoldás, hogy addig csak dízeleket árulunk, majd másnap reggeltől kizárólag helyileg tiszta üzeműeket. Ez egy hosszú felfutás, amelyet komoly termék- és infrastruktúra-fejlesztésnek kell megelőznie. S ezt muszáj már most elkezdeni, különben pillanatokon belül nyakunkon a terminus.
Ehhez kellenek az olyan „gyorsan” piacra tolható termékek, mint a meglévő műszaki alapokat villamosító Tevva. Nem szükséges detektívregények főhősét segítségül hívni, hogy meglássuk, mi lapul a burkolatok mögött. Belül még annyit sem változtattak, mint kívül, a néhány márkajelzésen kívül az Eurocargo műszerfala, kezelőszervei köszönnek vissza. Az viszont dicséretes, hogy kapott egy digitális műszeregységet, ezzel hozták el az aktuális évtizedbe a közepes méretű taljánt. Bevált és elérhető műszaki fundamentumot jelent az IVECO, így érthető, hogy miért erre szavaztak a gyors piacra lépés érdekében. A gyári tesztpilóta elmondása szerint a tervekben szerepel, hogy ne csak a hajtásláncot készítsék, hanem saját alapokat is hozzá.
Napokkal az első „sorozatgyártású” példányok elkészülte után Hannoverbe lábon ment Angliából két tisztán akkumulátoros példány. Mi egy ennél lényegesen rövidebb próbának vethettük alá az egyiket az IAA Transportation szakkiállítás alkalmával. Néma csendben és lendületesen lódul meg, ahogyan azt egy elektromos haszonjárműtől elvárjuk. Egy lassítóáttételen keresztül dolgozik a villanymotor, vagyis fokozatváltások nélkül haladhatunk. A Wabco tárcsafékrendszer vezérlését integrálták a regeneratív fékezéssel. Nincs „retarderkapcsoló”, mi csak nyomjuk a pedált, a szabályzórendszer pedig ügyesen kombinálja a villanymotor generátorüzemét és az üzemi fékeket a megfelelő lassuláshoz.
A lítium-vas-foszfát akkumulátorok töltési ideje 22 kilowattos váltakozó áram esetén öt óra 90 százalékig – vagyis ez erősen korlátos napi munkaterületet eredményez. Éppen ezért üzemanyagcellás hatótávnövelőt is kínálnak, ami mindössze kétszáz kilogramm többlettömeget jelent. Ez a változat kilenc kilogramm hidrogént tárol 350 bar nyomáson, a fülke mögött elhelyezett tartályok tíz perc alatt újratölthetők. Ugyanaz a hajtómotor és a hajtóakkumulátor benne, a kis teljesítményű üzemanyagcella folyamatosan ideális üzemállapotban, jó hatásfokkal dolgozik az akkumulátor feltöltésén. A Loop Energy kanadai cég eFlow üzemanyagcellája trapéz alakú bipoláris lemezeket alkalmaz, amelynek formája felgyorsítja a gázok áramlását – vagyis légsűrítőként a hatékonyságot és a teljesítményt is növeli.
Tisztán akkumulátoros és hatótávnövelős variánst is kínál 7,5 tonnásként, ami még egy szabad prédát jelentő piaci szegmens. A közel három tonnás terhelhetőségű Tevva legnagyobb erénye, hogy pontosan olyan élményt nyújt, mint a piacon már elérhető nagyobb pionírok. Meg nem mondanánk, hogy egy kis startup építette. Ha mindehhez megfelelő ár, megbízhatóság és vevőszolgálati támogatás is járul, akkor egy remek és azonnal elérhető megoldást kínálhat a tyúk és a tojás problémájának enyhítésére.
A Tevva TEV75B főbb műszaki adatai
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 8362/2160/2555 |
Tengelytávolság (mm): | 4815 |
Fordulókör sugara (m): | 15,7 |
Gumiabroncsok mérete: | 225/75 R 17,5 |
Saját tömeg (kg): | 4548 |
Megengedett össztömeg (kg): | 7499 |
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 192 |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): | 596 |
Akkumulátorok kapacitása (kWh): | 108 |
Hatótávolság (km): | 178 |