Nem véletlenül dalolta ezt Elvis Presley, a rock and roll királya. Éljen sokáig a sivatagi városban megrendezett SEMA Show is, ahol évente összegyűlnek a tuningalkatrészekre és átépítésekre szakosodott cégek, hogy világgá kürtöljék kreativitásukat.
Kicsit visszapillantunk a világ egyik legnagyobb tuningipari kiállításának tavalyi csillagaira. Szemezgetünk néhány parádés példányt a lélegzetelállító verdák és szemrevaló leánykák – a jelzők gyakran felcserélődnek – seregszemléjéről. A hétköznapi használatra alkalmatlan, harminccolosnál is nagyobb, krómozott keréktárcsákon gördülő, giccses pickupoktól ezúttal is eltekintünk.
A Toyota az Expedition Overland filmsorozat csapatával együttműködve fejlesztette az Orion Tundra pickupot, ami egy forgatási szezonban már bizonyíthatta rátermettségét a legkietlenebb körülmények között
Japán innovációk
Kifejezetten szívén viselte az autós világutazók sorsát a Toyota, hiszen több tanulmánnyal is kedveskedett nekik.
Toyota Supertourer. Az ilyen felépítésű járműveket kedvelik legjobban az ausztrál overlandosok, azaz a terepjárós túrázók közössége
A nevadai rendezvényen mutatták be az új Trailhunter felszereltségi szint prototípusát. Ezt a jövőben bármelyik amerikai kalandor megrendelheti a Toyota szabadidő-autóihoz és pickupjaihoz. Különösen azoknak ajánlott, akik nem szeretnének otthon vacakolni a sarokcsiszolóval, hanem helyette a gyári megbízhatóság, valamint garancia nyújtotta biztonságot választják.
A Toyota Tundra mellett a márka néhány szabadidő-autójához is elérhetővé válik a Trailhunter felszereltség
Ausztrália a szárazföldi expedíciók Mekkája, egyben egyik legfontosabb piaca, ezért hatalmas kultusza van a terepjárásra és kempingezésre egyaránt alkalmas robusztus járműveknek. Az átépítések egyik legsikeresebb alapját a legendásan megbízható Land Cruiser 79 duplafülkés pickup adja. Ebből építette a Patriot Campers a minden földi jóval felvértezett Supertourer, valamint a kizárólag elgurult gyógyszerrel megmagyarázható, 6×6-os hajtásképletű Megatourer pickupokat is. Utóbbi terepjáró képességét a zárható differenciálművek mellett három portáltengellyel koronázták meg.
Kizárólag hernyótalppal lehetne fokozni a Toyota Megatourer terepjáró képességét
Nosztalgikus szemünk sem maradt szárazon az 1977-es évjáratú Toyota Land Cruiser FJ45 platósból megálmodott, patinás FJ49 láttán. Ez egy restomod, azaz modernizáló felújításon esett át. Csupán a karosszéria maradt a hatvanas évek színvonalán, minden mást, többek között a futóművet és a hajtásláncot is kicserélték. Orrában az a 4,5 literes, V8-as dízelmotor dolgozik, ami a másik kettőben is szorgoskodik. Természetesen mindegyiknél jelentősen eltértek a gyári paraméterektől.
Csupán külsejében patinás a Toyota Land Cruiser FJ49. a rozsdás lemezek alatt modern technika rejtőzik
Nekik lejt a pálya
A Real Truck tuningműhely csapatának köszönhetjük a Ford F-150 Lightning: Race Support tanulmányautót, ami a flasztertől a Baja versenyekig sehol sem jönne zavarba, ha bevetésről lenne szó. A 131 kilowattórás akkucsomagnak köszönhetően nem kell attól tartani, hogy idő előtt kifogy a szufla a SuperCrew fülkés sárga angyalból. Platóján az elakadt járművek mentéséhez szükséges felszerelések és szerszámok mellett a kompresszort éppúgy megtalálhatjuk, mint a hegesztőgépet. Csupán arra kell figyelnie az elektromos kísérőautó Recaro ülésekbe szíjazott személyzetének, hogy mindig a háttérben maradjanak, nehogy akaratlanul megnyerjék a versenyt.
Ford F-150 Lightning Race Support, a villámgyors kísérőautó
Apropó verseny. Tavaly is megőrizte elsőségét a Ford F-sorozata. Átlagosan 49 másodpercenként gazdára talált egy példány, összesen több mint 640 ezer darabot értékesítettek belőle. A világ többi része kitágult pupillával szemléli, hogy immár 46 egymást követő évben végzett a teherautók és 41 esztendeje a személyautók értékesítési listájának élén az Amerikai Egyesült Államokban.
Raptorvadász
Kicsit olyan a Ram 1500 TRX Gold Shot Concept, mint amikor a játékot szállító szállítóautó is játékautó. A nagyragadozó egyetlen feladata a krosszmotorok eljuttatása a játszótérig. Azonban fennáll a veszélye, hogy érdeklődés hiányában elmarad a kétkerekűzés. Ugyanis a platóst egy 6,2 literes, 524 kilowattos (712 lóerő), mechanikus feltöltésű V8-as benzinmotorral vértezték fel. Az biztos, hogy az egyedi, 18 colos keréktárcsákon feszülő, 94 centiméter átmérőjű BFGoodrich abroncsok még sziklás terepen is bírni fogják a strapát. Nulláról 96,5 kilométer/óra sebességre 4,5 másodperc alatt gyorsul a TRX, úgyhogy a motorok rögzítése odafigyelést igényló feladat. Természetesen ekkora teljesítmény mellett nem hiányozhat a haspáncél sem, hiszen nagy sebességnél nem lehet kerülgetni a kisebb sziklákat. Pedig sötétben sem lehet panasz a látási viszonyokra, mivel a bukókeretre szerelt LED-szúrófények szépen bevilágítják a pampát.
Erejéhez mérten egészen szolid megjelenésű a Ram 1500 TRX Gold Shot Concept
Ifjú titánok
Bár a gyárkapun kigördülve sincs identitászavara a Nissan Frontier pickupnak, a cikk nyitóképén látható NISMO Off-Road Frontier V8 Concept még erre is rátesz egy szívlapáttal. A Nissan motorsportrészlege a Baja tereprali stílusában varrta rá a szmokingot. A felszerelt kiegészítők egy részét egyszerűen leemelték a polcról, a többi pedig idővel akár fel is kerülhet a NISMO Off Road alkatrészek kínálatába. Nem kicsinyeskedtek, egyszerűen átemelték a Titan típus 5,6 literes, V8-as motorját, aminek megkönnyítették a be- és kilélegzését. Azt azonban nem árulták el, mennyivel gyarapodott a teljesítmény. Erős átalakításon ment keresztül a felfüggesztés is. A szélesebb nyomtáv és emelés mellett az első lengőkarokat is kicserélték. A NISMO/Bilstein lengéscsillapítók közül a hátsók külső tartályosak. Nehéz elhinni, pedig a Titan nagytestvértől örökölt hátsó tengely egyszerű laprugókra támaszkodik. A 295/70 R 18 méretű, MT mintázatú gumiabroncsok aligha nevezhetők mankókerekeknek, és a 87 centiméteres átmérőjűknek hála könnyedén átgördülnek az egyenetlenségeken. Nem maradt érintetlen a Frontier orra sem, masszív acélból formázták a diszkréten Warn csörlőt rejtegető első lökhárítót is.
Öröm ránézni a Sunny LEAF Truck tanulmányautóra. Holott kívülről egy felpaprikázott 1987-es évjáratú Nissan Sunny pickupnak tűnik, a neve már sejteti, hogy a legelső nagy sorozatban gyártott, elektromos hajtáslánccal tervezett modern személyautó, a Nissan Leaf tollaival ékeskedik. Jól van ez így, hiszen az eredetileg elég vérszegény négyhengeres benzinmotor helyett a „leveles zöldség” 110 kilowattos, 320 newtonméter forgatónyomatékra képes villanymotorja kapja hátára a filigrán japánt. A szükséges energiáról egy 40 kilowattórás akkumulátorcsomag gondoskodik. A hajtáslánc további érdekessége, hogy megtartották a négyfokozatú Nissan 56A manuális sebességváltót. Az eredeti első futóművet a Nissan 240SX S13 kupé néhány évvel modernebb egységével helyettesítették. AeroDisc dísztárcsák varázsolják különlegesebbé a Rotiform keréktárcsákat, amelyeken 205/45 R 17 méretű Toyo Extensa gumiabroncsok próbálják úton tartani a kis platós méregzsákot. Lecserélték a Sunny pickup gyámoltalan arckifejezését is a Nissan Skyline GT-R sportkupé KPGC10-generációjának morózus mimikájára. A legendás orrdonor, a „Hakosuka” nyomán a rajongók egyből rá is aggatták a „Hakotora” – szabad fordításban doboz-teherautó – becenevet.
Nagyon ízlésesen válogatták a kiegészítőket a Titan-motoros NISMO Off-Road Frontier V8 Concept tanulmányautóhoz
VTEC lenne kihagyni!
Teljes túrafelszereléssel látták el a Honda önhordó szerkezetű pickupját. A Ridgeline HPD Trail Tour Project tanulmányautó az enyhe futóműemelés mellett, könnyű terepre ideális gumiabroncsokat és műanyag homokvasakat kapott. Amennyiben mégis elfogyna a levegő a Ridgeline hasa alatt, a három milliméteres, rozsdamentes acélból készült lemezek megvédik az olajteknőt és a tüzelőanyag-tartályt. Még a Honda Trail 125 terepjáró kismotor sem hiányzik róla, amivel akkor is fürgén és takarékosan közlekedhetnek a táborozók, amíg a reggeli előtt kiszellőzik a Thule tetősátor.
A kevesebb néha több bölcsességéhez tartja magát a Honda Ridgeline HPD Trail Tour Project is