Emberemlékezet óta nem lépett akkorát előre járműgyártó, mint a DAF az új generációjával. Megfizethető munkaeszközből lenyűgöző prémiumtermékké lépett elő egyik napról másikra. Első kézből megtapasztalva megérthető ez, de mit szólnak majd az ügyfelek?
Nem egyszerű helyzetbe hozta magát a DAF azzal, hogy utolérte a modularitás a kisebbik nagy típusát is. Az elmúlt néhány évben több teherautó-gyártó is alapjaiban megújította a korábban sokszor mostoha sorsra ítéltetett kisebb fülkéjét. A hollandoknál is ennek jegyében született meg a díjnyertes XF, XG és XG+ műszaki alapjain a CF „utódja”. Nem véletlen az idézőjel, hiszen itt is egy kategóriaugrást teljesítettek a hollandok. A „nagyoknál” egyértelműen bevált a recept, ötvenezernél is több megrendelés érkezett már az új nemzedékre. Azonban egy kétkaros, láncos konténeremelő üzemeltetője nem a távolsági fuvarozás fuvardíjaival számol. Egyrészről emiatt itt nehezebb lesz lenyelni, hogy árban is prémiumszintű a termék. Ám másrészről az ilyen és hasonló alkalmazások kapcsán nem is három évre terveznek a járművel, sokszor fontosabb a szakmunkát ellátó felépítmény, így talán jobban megéri egy minden tekintetben modern eszközbe fektetni.
Már a nappali fülke is 15 centivel hosszabb az eddiginél, kényelmesen elférünk benne. A hálófülkék a magasságérzékeny alkalmazásokhoz lehetnek ideálisak. Ezt a három fülkét az XF vásárlói is megrendelhetik majd a jövőben
Alacsonyabb, nem csökkentett
Megérheti, hiszen az XD valóban modern termék. Az 1992 óta szolgáló, mindössze 2,3 méter széles CF után itt egy teljes méretű „kis” fülke. Nemcsak 2,5 méteres szélessége gyarapodott, hiszen hátrafelé is megtoldották 15 centiméterrel. Így végre már a nappali fülkében is elfér a táskánk, a kabátunk és a napi munkavégzéshez szükséges minden kellék.
Természetesen a nagyok légellenállási előnyét is megőrizte. A 160 milliméterrel megnyújtott orr-rész, a döntött és ívelt szélvédő, a lekerekített oszlopok, az alsó légterelők, a motortérben irányított belső levegőáramlás és a kisebb hézagok is mind szerepelnek a kelléktárában. Testvéreihez hasonlóan több energiaelnyelő zónát alakítottak ki a jobb passzív biztonság érdekében, és ütközésnél a kormányoszlop a tűzfalhoz mozdul. Frontális találkozásnál a fülke egésze 40 centit mozdulhat hátrafelé, ezzel rengeteg energiát felvesz, miközben megőrzi a túlélési tér épségét. Az új, nagyszilárdságú acélokat alkalmazó fülke a hátulról érkező rakomány és a borulás ellen is véd.
Ám a tervezett, főként városi, városközeli alkalmazásokhoz az igazi előnye, hogy a kis motornak köszönhetően az XF-nél 17 centiméterrel lejjebb került a fülke. Emiatt értelemszerűen annál magasabb a motorsátor, ám az elődnél még így is alacsonyabb. Ennek demonstrálására igazán kitűnő valóságszimulátort telepítettek a gyáriak a menetpróba idejére. A spanyol kisváros kikötőjébe vezető sétány szűk útjait egyik oldalról a figyelmetlenül parkoló autósok, másik oldalról a belógó pálmafák és tuják szűkítették. Minden sarkon gyalogátkelő, minden második kereszteződés körforgalom, ahol természetesen senki nem segítette irányjelzéssel a dolgunkat. Ebben a nyüzsgő környezetben az alacsony üléspozíció és a remek közvetlen rálátás előnyeit alaposan próbára tehettük – a városokban dolgozó kollégák mindennapi munkáját nehezítő körülményekkel együtt.
Kezek a kormányon, szemek az úton
Rendkívül dicsérendő az új generáció ember–gép interfésze. Minden vezetési funkció, a telefon és a média a kormányról gombokkal vagy a bajuszkapcsolókkal vezérelhető. Különösen a városi forgalom sűrűjében kiváló, hogy egyetlen ujjmozdulattal „lesötétíthető” a teljes digitális műszeregység. A teljesen minimális megjelenítési módban jóformán csak a sebességünk marad meg, még véletlenül sem vonja el a figyelmet a sok mutató vagy információ. A ritkábban, általában álló helyzetben szükséges másodlagos járműfunkciók mind fizikai gombokra kerültek. Ezek ráadásul előre programozott kezelőszervek, így elég csak bepattintani a kívánt helyre mondjuk a felépítmény egyik funkcióját vezérlő új gombot és az máris működik. Nagyon fontos, hogy az érintőképernyőn nincs vezetéssel kapcsolatos funkció, vagyis nincs ok annak menet közbeni nyomkodására. A gyári navigáció nemcsak forgalmi információkat kínál, hanem akár az irányító által elküldött útvonalak fogadására is alkalmas.
Takarékos
Az XD csak a megújult MX-11 motorral elérhető, ezért tudott alacsonyabbra kerülni a fülke. Új a hengertömb és a hengerfej is, a befecskendezés, a légbeszívás és a minimális ventilátoraktiválással operáló, lehetőleg passzív hűtés. Új légsűrítő, generátor és olajszivattyú csökkenti a parazitikus veszteségeket. Rövidebb az út a leömlő és az utánkezelő rendszer között, így ott magasabb a hőmérséklet, jobb a hatásfoka. A 220-330 kilowattos (300-450 lóerő) motorok legnagyobb nyomatéka 1950-2350 newtonméter, mindegyik változat esetében már 900-as fordulattól. A visszaváltásokat csökkenti a változattól függően a legfelső vagy a két legfelső fokozatban megnövelt nyomaték. Az erősebb motorfék 20 százalékkal nagyobb fékezőnyomatékot biztosít kis fordulaton. A menetpróbán hatékony tartósféknek bizonyult, az intarder elhagyása ráadásul tömegmegtakarítást jelent.
Immár alapfelszereltség a legújabb ZF TraXon automatizált váltó. Egyik újdonsága, hogy automatikusan meghatározza a légrugók adatai alapján az elindulási fokozatot. Intelligens kigurítás funkciója lejtőn lefelé rövid ideig akár 93 kilométer/óra sebességet is megenged a lendület jobb megőrzésére. Szükség esetén pedig hatékonyabb sebességszabályozásra képes az erősebb motorféknek köszönhetően. Például hulladékgyűjtéshez Allison automatikus váltó is választható, ami a korábbinál kisebb súrlódást és fogyasztást ígér.
Finoman kapcsoló váltó, emelkedőn minimális visszaváltásokkal szépen nyargaló erőforrás, lejtőn határozattan lassító motorfék jellemzi a hajtásláncot. Igényes és tágas fülkéje, kényelmi és biztonsági felszerelései a vezetők kedvencévé tehetik. Nem is kérdés, hogy a járművezetők igényelni és értékelni fogják az új DAF XD jelentette pluszt. Takarékossága, évenkénti egyszeri olajcseréje az üzemeltetők körében számíthat népszerűségre. Őket talán éppen a munkavállalók bevonzása, megtartása motiválhatja arra, hogy megfizessék ezt. Mert ez immár valóban minden tekintetben prémiumtermék.