Hirdetés:

Tringer Zoltánnal, a Renault Trucks Keleti Régiójának ügyvezetőjével beszélgettünk az elmúlt esztendő eredményeiről, valamint a több szempontból is változással kecsegtető jövőbeli tervekről.

Rolling Tons: Összegezné röviden a 2022-es értékesítési eredményeket?

Tringer Zoltán: Sikeres évet zártunk, immár harmadik éve növeljük hazai piaci részesedésünket, amely a 16 tonna feletti szegmensben közel 12 százalékos, ezzel a Volvo Trucks mögött a harmadik helyen állunk. Végeredményben nem csökkentek a fuvarfeladatok és nincs csökkenés az igények szempontjából sem. A megrendelések gyorsan visszaálltak a Covid19-világjárvány előtti szintre, holott a korábbi előrejelzések négy-öt esztendővel számoltak. Nem szabad megfeledkeznünk a használt járművekről sem, amelyek értéke az idei esztendőben még tovább nőtt, ötszázezer kilométerig nagyon magas az áruk. A Used Trucks by Renault Trucks használtjármű-hálózat hazánkon kívül Romániára, Bulgáriára, valamint Ukrajnára kiterjedő régiójának központja Biatorbágy. E területen 1200 használt haszonjármű talált új gazdára, ebből hatszáz hazánkban. Meglepő, de Ukrajnában, természetesen itt az ország középső és nyugati részéről beszélünk, május óta visszatért a körülményekhez képest normális gazdasági tevékenység. Elsősorban az új járművek átadása indult újra.

RT: Mik jelentették a legfőbb piaci kihívásokat és nehézségeket?

TZ: Vevőszolgálati és alkatrész-értékesítési munkatársaink már évek óta folyamatosan kapacitásuk maximumán dolgoznak. A nyersanyagárak, valamint az alkatrész- és félvezetőhiány miatt időről időre leállt a gyártás a Renault Trucks üzemeiben. Emiatt az utóbbi években szokatlan, 10-11 hónapos szállítási határidőkkel kellett megbarátkoznunk, amit kereskedelmileg nehéz kezelni. Rövid távú bérlési ágazattal segítettünk ügyfeleink várakozási idejét áthidalni, továbbá idén már nemcsak beszámítottunk, hanem vásároltunk is jó állapotú, de más márkájú használt haszonjárműveket. Mindazonáltal a kiszámíthatatlan infláció, valamint az orosz–ukrán háború miatt kialakult energiaválság tovább nehezíti a helyzetet. Bízunk benne, hogy nem lesz jelentős gazdasági visszaesés, de felkészültünk rá, ha ez mégis bekövetkezik. Úgy vagyunk egy nagy változás küszöbén, hogy a jelen szinte kiszámíthatatlan.

RT: Ez a nagy változás az elektromos mobilitás. Milyen tervekkel készül a Renault Trucks a kiteljesedő E-Tech termékcsalád bevezetésére?

TZ: Kelet-Európában nincs állami támogatás az elektromos járművekre, ez jelentősen korlátozza a terjedésüket. Ehhez hozzájárulnak a bizonytalan, de egyre növekvő energiaárak is. A Turbo Compound technikával, azaz energia-visszanyerő turbinával felvértezett erőforrásokkal felszerelt Renault Trucks teherautók értékesítése most kezdődik, ami a tüzelőanyag-fogyasztás 8-10 százalékos csökkenését ígéri. Ennek ellenére a belső égésű erőforrások elértek karrierjük utolsó lépcsőfokára, most még tartani lehet velük a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének ütemtervét, de a következő évtizedekben már nem várható jelentős fejlesztésük. Hamarosan át kell adniuk a stafétát a helyileg nulla kibocsátású járműveknek. Annál is inkább, mivel a 2025-ben értékesített Renault Trucks járművek húsz százalékának már elektromosnak kell lennie. Szerencsére a járműkínálatra nem lehet panasz, hiszen a lyoni Kleuster vállalattal együttműködve az utolsó kilométeres kiszállításra ideális elektromos teherkerékpároktól a Master E-Tech furgonokon át egészen a háromtengelyes, 26 tonna össztömegű Renault Trucks D Wide E-Tech nehéz-teherautókig rendkívül széles már most az elektromos járműveink palettája. Utóbbiak már több európai nagyvárosban sikeresen dolgoznak kommunális szerepkörben. Az új elektromos vontatóink pedig leghamarabb 2023 végére várhatók. Az újdonságok között nem szabad megfeledkeznünk a Renault Trucks megújult logójáról és az arculati elemeinek változásáról. Valamint az iparág legelső multimodális e-mobilitási koncepciójáról, a Master E-Tech OptiModale rendszerről sem, amely páratlan rugalmasságot biztosít.

RT: Milyen célokat tűztek ki a 2023-as esztendőre?

TZ: Nagyon kevés szabad gyártási helyünk maradt, már szinte most kitölti a 2023-as esztendőt a meglévő rendelésállomány. Várhatóan 2022 december végéig sikerül lekötni a teljes jövő évi kapacitást. Ennek ellenére nem dőlhetünk hátra egy bögre gőzölgő kakaóval a kezünkben, hiszen állandó készenlétben kell állnunk, hogy azonnal reagálni tudjunk a piaci helyzet váratlan változásaira.