Háttéripar nélkül nincs mobilitás! Mindegy, hogy a fosszilis tartalékainkat égetjük, vagy az elektronokat kergetjük. Az Elektromos Járművek Világnapján újra betekintést nyerhettünk az elektromobilitást kiszolgáló infrastruktúra rejtelmeibe az ABB jóvoltából.
Világunk fejlettebb piacaihoz képest kicsit lemaradva, de hazánkban is egyre dinamikusabb az elektromos járművek térnyerése. Magyarországon tavaly 1650 nyilvános töltőoszlop várta az éhező villanyautókat, 2025-re hatezret terveznek, 2030-ra pedig már 18 ezerrel számolnak a szakemberek. Egy átgondolt és hatékony töltőhálózat kiépítése kétségtelenül nagy feladat. Ráadásul a telepítésük után sem dőlhetünk hátra kényelmes karosszékünkben a nádiposzáták cserregésében gyönyörködve. Ugyanis a villanykutakat is üzemeltetni kell és állandó karbantartást igényelnek. A korszerű elektromos töltőoszlopoknak nagyobb az amortizációja, mint a benzines és gázolajos lovak itatóinak.
A kevesebb gyakran több
Első hallásra nem tűnik embert próbáló feladatnak, ha például egy irodaház üzemeltetői a növekvő igények miatt úgy döntenek, hogy elektromos töltőoszlopot telepítenek. Azonban a valóságban összetett feladat egy épület komplex és esetenként filigrán elektromos hálózatához igazítani a nagy teljesítményű töltőket. Gondolni kell a tűzvédelemre, ráadásul az elektromos forrástól távol eső helyszínekre a hálózat kiépítése többe kerül, mint a töltőoszlopok. Tegyük fel, telepítünk három 22 kilowattos töltőt, amelyeket a hálózatról együttesen 44 kilowattal táplálunk. Két jármű még a legnagyobb teljesítménnyel tölthető, ha egy harmadik is csatlakozik hozzájuk, akkor arányosan osztoznak a töltőkapacitáson. Ez a legegyszerűbb megoldás, ennél fejlettebb, ha az épület teljesítményigényéhez igazodnak és vezérelhetők a töltők. A legfejlettebb DSR (Demand Side Response, azaz igényoldali reakció) szabályozás pedig már kilép a létesítmény falai mögül. Ezzel akár arra is képes az üzemeltető, hogy a napelemekből vagy energiatárolókból származó, de a töltők számára adott pillanatban felesleges elektromos energiát értékesítse és betáplálja a hálózatba. Az elektromos flották töltésének intelligens menedzselése jó befektetés, hiszen ezáltal nemcsak az áramfelvételi csúcsok és a járulékos költségek csökkennek, hanem az elektromos hálózat terhelése is. Így éves szinten a működési költségek akár 44 százaléka is megtakarítható!
Megfontolt járműválasztás
Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy a különböző feladatok, különböző járműveket kívánnak. Hibrid hajtásláncot akkor válasszunk, ha legtöbbször utcán parkolunk és a környezetünkben kevés töltő áll rendelkezésre. Hálózatról tölthető hibridnél praktikus, ha otthon a garázsban vagy a telephelyen töltjük. A villanyautó akkor előnyös, ha sűrű töltőhálózat veszi körül, az üzemanyagcellással pedig hosszú hatótávval és gyors utántöltéssel tervezhetünk. Bár utóbbit a hidrogénkutak hiánya erősen korlátozza. Így vagy úgy, új korszak küszöbéhez érkeztek a hibrid és elektromos járművek. Belátható időn belül szilárdtest-akkumlátorokkal vagy akár cserélhető telepekkel felvértezve indulhatnak a szmogmentes horizont irányába.