Érdekes helyzet ez, hogy a személyautóknál egyértelműen a hibridek jelentik az átmenetet az elektromos autózás felé, de az áruszállításban ez a lépcső valahogy kimaradt. A teherautó-gyártók elvétve kínálnak hibrid modelleket, most viszont egy ilyet teszteltünk.
Olyan sokféle igényt támaszt a fuvarozás, áruszállítás, hogy szinte érthetetlen, miért nem gondolkoznak a gyártók a hibrid megoldásokban. Az elosztófuvarozás, az agglomerációs kiszállítás, a webáruházak forgalma, s még ezernyi egyéb feladat tökéletes megoldása lenne a hibrid teherautó. A Scania ha kicsit későn is, de felismerte ezt, vagy a marketingszakembereik felmérték az ügyféligényeket, mindenesetre nyolc évvel ezelőtt, 2014-ben bemutatták az első hibrid teherautójukat. Az általunk próbált Scania P 280 B6X2*4NB már a negyedik generációs hajtásláncot kapta, nagyon felgyorsult a fejlesztés. Hiába, a közlekedés, az áruszállítás eddigi legnagyobb átalakulásának kellős közepén vagyunk. Félelmetes, ugyanakkor izgalmas időszak ez. S persze elkerülhetetlen is.
Visszatérve, tesztautónk a P fülkét kapta, amelyet kifejezetten az előbb említett feladatokra terveztek. A háromtengelyes (a leghátsó is kormányzott) fülke-alvázra egy alacsony platót és 21 tonna teherbírású horgos emelőt applikáltak. A teszt során a platón kilenc tonna tömegű műterhelés volt. A komfortról, a fülke sajátosságairól, az extrákról most nem írunk, ahhoz kevés volt ez az 50 kilométer, amire lehetőséget kaptunk. Arról nem is beszélve, hogy a QR-kód mögött olvasható cikkekben részletesen bemutattuk már ezeket. Így most kizárólag a hajtásra, vezethetőségre koncentráltunk.
A hajtást a Scania saját fejlesztésű hibrid rendszere adta, amiben a DC 07 hengerenként négyszelepes sorhatos dízelmotor dolgozott a 206 kilowattos (280 lóerős) teljesítménylépcsőben. Ehhez csatlakozott a hagyományos tengelykapcsoló nélküli GE281 egység, vagyis a hatfokozatú Opticruise automatizált váltóval közös házba épített két elektromos motor. Ezek közösen folyamatos 230 kilowatt leadására képesek, de rövid ideig, szükség esetén 290 kilowattot is tudnak. Az akkumulátorcsomag a gyári adatok szerint 60 kilométerre elegendő energiát képes tárolni, vagyis tisztán elektromos üzemben ekkora távot képes megtenni. De talán még ennél is fontosabb, hogy hibridüzemben 40 százalékkal kevesebb gázolajat kér a sima dízelmotorral szerelt változatoknál. Ugyanis minden olyan helyzetben, amikor lassítunk, áramot termelünk, s azt később fel tudjuk használni. Tesztautónk kezelése gyerekjáték volt, szinte semmiben nem különbözik a dízelváltozattól. A lassítófék szerepét a retardertől maga az elektromotor vette át, amely generátorként dolgozik. Abban a pillanatban, amikor lelépünk a gázpedálról és a jobb oldali bajuszkapcsolót magunk felé húzzuk, ellenállást fejt ki a kerekekre. A rekuperáció mértékét magunk szabályozhatjuk a karral, ugyanúgy, ahogy régebben a retarderrel. Emellett egy kipufogófék is segít, 127 kilowattnyi fékerővel 2500-as fordulaton. Önmagában tehát ez sem igényel megszokást, vagyis a vezető ugyanazt érzékei, mint a konvencionális hajtásnál. Mint ahogy minden más is teljesen azonos, kivéve a hangot – vagyis inkább a hangtalanságot. Nagyszerű élmény szinte teljes csendben suhanni elektromos üzemmódban vagy rekuperációkor, ráadásul a dízelmotortól érkező vibráció is megszűnik ilyenkor. Terheléstől, útviszonyoktól függően a sofőr három üzemmód közül választhat (Economy, Standard, Power), a motor és a váltó vezérlését végző szoftverek ezek szerint változtatják a karakterisztikákat.
Mint írtam, rohamléptekben halad az átállás az alternatív hajtásokra, emellett párhuzamosan a fuvarozási feltételek, főleg a városokban, is egyre szigorodnak. Közel vagyunk már ahhoz, hogy a nagyvárosokba éjszaka már csak olyan áruszállító járművekkel lehet behajtani, amelyek nem bocsátanak ki zajt és káros anyagot. Egy ilyen hibrid teherautó tökéletes megoldás az ilyen feladatokra, pláne, ha a rakodás közbeni töltés is megoldott. Akkor a gyári 60 kilométeres hatótáv akár a duplájára vagy még többre is növekedhet. Tesztautónk, amennyiben a töltő alkalmas erre, fél óra alatt nulláról teljesen feltölthető. Szóval a jövő elkezdődött, még ha nem is olyan sorrendben, mint a személyautóknál. Kíváncsi vagyok, hogy a hibridek meg tudják-e vetni a lábukat a fuvarozásban, vagy egy kis kitérő után tényleg már csak az elektromos hajtások jönnek.