Hirdetés:

Ahogyan Mariska néni sóvárog a kedvenc szappanoperája főhőse után, mi is olyan messziről álmodozunk a Volkswagen dél-amerikai hódítójáról. Ugyanis a tévés karakterhez hasonlóan a teherautót is precíz eltökéltséggel szabták a célközönség ízléséhez.

Kevesebbel nem érnéd be, többre nincs szükséged – fogalmazták meg a frappáns üzenetet a Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) kreatív szakemberei. Gyorsan meglátjuk, hogy azért megy ez ilyen könnyedén, mert nem tegnap kezdtek telenovella-írásba. A dél-amerikai országban a Chrysler már 1969 óta gyártott Dodge teherautókat és pickupokat, 1975-ben a Volkswagen bevásárolta magát a cégbe, majd az évtized végén az utolsó részvényeket is átvette. Az első saját termékkel 1981-re álltak elő, ekkor született meg a németek brazil márkája. Ezeket, az eredeti Volkswagen LT fülkéjét alkalmazó közép- és nehézkategóriás teherautókat egészen az új Delivery bemutatásáig gyártották, több mint 100 ezer példány készült az évek során. A Volkswagen Haszonjárművek leányvállalatát amúgy 2009-ben „megvette” az MAN SE, így ma már a Traton alá tartozik.

A stúdióváltás azonban nem ment a történet rovására, sőt! Teljes egészében latin-amerikai fejlesztés a 2017-ben debütált második generáció. Több mint egymilliárd realt fordítottak az új termékcsaládra, összesen öt év munkája és négymillió tesztkilométer előzte meg a műsorba kerülését. Természetesen a Resende városában található helyszínt is modernizálták, az új Delivery sorozat gyártására készülve bevezették az Ipar 4.0 vívmányait. Így például a karosszériát építő 38 új robot az azonosító csip alapján tudja, hogy a 2500 hegesztési pont közül az adott járművön melyikekkel kell dolgozni. A gépek saját maguk ellenőrzik a munkájuk minőségét, és szépen lejelentik a gyár adatközpontjának a 170 mérési pont eredményeit. A jelentős automatizálás mellett 300 új munkavállalónak is szerepet adtak a bővítéssel.

Elviszik hátukon az egész történetet

A modern gyártás jóvoltából mindenfelé modern anyagokkal találkozunk. Nagyszilárdságú acélok erősítik a fülkét, így az megfelel még az ENSZ-EGB 29. számú fülkebiztonsági rendelet előírásainak is – ami arrafelé nem is kötelező. Az öntöttvasat alumíniumra cserélték például a váltó háza esetében, a belső burkolatok többek között természetes jutarostból készülnek, és a műanyag pedálok is tömegmegtakarítást eredményeznek. Összességében elődeiknél 10 százalékkal többet cipelhetnek az optimalizált saját tömegüknek köszönhetően, ez a 11.180 esetében 400 kilogramm előnyt jelent! A 13 tonnás háromtengelyes pedig 800 kilogrammal nagyobb teherbírású a legfontosabb konkurenseknél.

Fontos újdonságot jelentett a történetbe új szereplőként beleírt, Express utónevű 3,5 tonnás változat. A belső szlengben csak DLX néven emlegetett kivitel gyorsan nagy népszerűségre tett szert, hiszen csupán „B” kategóriás jogosítvánnyal is vezethető. Az aprócska Express elöl független felfüggesztésű, a nagyok természetesen merevtengelyt hordoznak itt, hátul pedig mindegyik alatt laprugós merevtengelyt találunk. A négyhengeres dízelmotorok az adott piac szigorúságának függvényében a kipufogógáz-visszavezetés mellett akár SCR-rendszerrel is tisztítják a távozó gázokat. A takarékos üzemelést a kis saját tömeg mellett fokozatváltásra figyelmeztető rendszer is segíti. Az elektronikus vezérlésű fékrendszer a jármű minden tengelyén tárcsafékeket szabályoz, fegyvertárában a blokkolásgátló mellett a visszagurulás-gátló is megtalálható.

Főbb műszaki adatok
DeliveryExpress4160616091701118011380
MotorFPT 3,0 literesCummins ISF 2,8 literesCummins ISF 3,8 literes
VáltóEaton hatfokozatú manuálisEaton hatfokozatú manuális vagy automatizáltEaton hatfokozatú manuális
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)):115(156)123(167)130(175)
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm):360430600
Tengelytávolság (mm):3000, 36003400, 40003400, 4000, 4400, 46003305+963
Megengedett össztömeg (kg):350042005800850010 70013 200

Jellemfejlődés

Ne felejtsük el, fejlődő piacokra készült, a déli félteke országaiba, így eleinte még a vezetőoldali és a helyi fejlesztésű utasoldali első légzsákot is beleírták a tévéműsorba a sorozat előnyeként. Ám ahogyan a modern anyagokból is láttuk, komoly piackutatás előzte meg, hogy valóban elrabolhassa a nézők szívét. Például a kilencven fokban nyíló vezetőajtón át mindössze két lépéssel bejuthatunk a fülkébe. Magasságban és tengelyirányban is állítható kormányoszlop segít megtalálni az ideális vezetési pozíciót. Különböző méretű vezetőknek is kényelmes a fülke, a rugózott vezetőülést víztaszító és a szennyeződéseknek jól ellenálló huzat borítja.

A helyzet- és méretjelző fények LED-technikájúak, a különböző gyári felépítmények opcionálisan akár tolatókamerával is segítik a vezető munkáját. A két legnagyobb kéttengelyeshez V-Tronic néven még az Eaton automatizált váltóját is kínálják. A fejlődő országokban sem végetlen a munkaerőpiac, ott is szempont, hogy az alapvetően egyéb feladatokat ellátó munkavállaló könnyedén betanítható legyen a járművezetésre. Márpedig egy városi munkanap során a napi ezer fokozatváltás könnyedén összejöhet – vonzóbb az új feladat, ha ennyivel kevesebb terhet jelent. Ráadásul a 11 tonnás elérhető összkerékhajtású változatban is: Marmon-Herrington kétfokozatú osztómű, Dana első tengely, hátsó differenciálzár, valamint harminc fokot meghaladó első és hátsó terepszögek jellemzik.

Semmiből elővarázsolt

Jellemző fordulat a teleregényekben, hogy egyszer csak előkerül egy addig nem látott ikertestvér – ilyen a 11 vagy 14 tonnásként, sorozatgyártásból elérhető e-Delivery is. A két- vagy háromtengelyes teherautók villanymotorjának csúcsteljesítménye 300 kilowatt, legnagyobb forgatónyomatéka 2150 newtonméter. Vagyis erejük olyan távol áll a dízelekétől, mint Don Diego de la Vega gyávasága és Zorro bátorsága. A 150 fős brazil csapat négyévi munkájával megszületett „villanyszállító” a CCS2 kombinált csatlakozón keresztül akár 150 kilowatt töltési teljesítmény felvételére is képes. A hat vagy opcionálisan csupán három csomag lítiumion-akkumulátorát melegben folyadékhűtés, hidegben saját fűtés kényezteti. A három fokozatban szabályozható rekuperáció is hozzájárul ahhoz, hogy akár 250 kilométert is megtehessen egyetlen feltöltéssel. További drámai csavarként testvérei ósdi laprugóit modern légrugózásra cserélte, így a 6×2 kivitel leghátsó tengelye üresen közlekedve felemelhető a hatótáv növelésére és az abroncskopás csökkentésére. Bár ez a képernyőn nem látszik, ám az új ikrek 1,1-1,2 tonnával nehezebbek a dízelmotorosoknál – azonban felépítménnyel együtt így is 6,3, illetve 9,1 tonnát cipelhetnek.

Nem csupán tanácsadással vagy karbantartási csomaggal segítik a villamosítást, teljes e-konzorciumot alakítottak ki a termék köré. Például a Siemens és az ABB biztosítja a töltőket és az infrastruktúrát, a Bosch a központi szabályzóegységet, a Meritor az e-tengelyt és így tovább. Amennyiben a RIO telematikai platformra is előfizet az üzemeltető és az egyik jóváhagyott partner töltőjét választja, akkor akár öt év vagy 400 ezer kilométer garanciát vállalnak az akkumulátorra.

Célzásértékkel megjegyzem, hogy ilyen kicsiben egyelőre sem a griffes, sem az oroszlános testvérmárka nem ígért villanyteherautót. A dízelesek új szereposztásával pedig már az első két teljes évadban 20 ezer vásárlót fogott a Volkswagen Delivery. Vagyis mind az innováció, mind a siker mellette szól. Ezért sem bánnánk, ha nálunk is színesítené a műsort!

Főbb műszaki adatok
Modelle-Delivery 11e-Delivery 14
Legnagyobb teljesítmény (kW):300
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm):2150
Tengelytávolság (mm):33003300+110
Megengedett össztömeg (kg):10 70014 300