Hirdetés:

Célirányos teszteken igazolta kiváló energiahatékonyságát és télállóságát a tisztán elektromos hajtású Volvo FH Electric. Sőt, a gyártó egy aktív tapadásszabályzó rendszert is kifejlesztett a villanymotoros teherautóihoz.

Ma még az egyik legfontosabb kérdés egy elektromos tehergépkocsival kapcsolatosan az, hogy mekkora a hatótávja és az energiafogyasztása. Ezért Jan Burgdorf német teherautós szakújságíró független közúti tesztnek vetette alá a Volvo FH Electric nyerges vontatót. Ennek során a negyven tonna összgördülőtömegű és 490 kilowatt teljesítményű tesztszerelvény nyolcvan kilométer/óra átlagsebességgel teljesítette a vegyes összetételű, hegyi szakaszokat és keskeny országutakat is tartalmazó, 343 kilométer hosszú távot. Ez megegyezett az összehasonlítás alapjául szolgáló, hasonló teljesítményű, dízelmotoros és I-Save csomaggal kiegészített Volvo FH szerelvény eredményével. Ugyanakkor az FH Electric kilométerenként 1,1 kilowattóra energiaigénye csupán fele a gázolajat égető testvére étvágyának. Az 540 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal ellátott vontató így gond nélkül teljesítette a távot, egy gyors, például ebédszünet közbeni rátöltéssel pedig akár ötszáz kilométert is megtehet egy átlagos munkanap során. Mindemellett Jan Burgdorf elismerően nyilatkozott az elektromos modell kiváló menetdinamikájáról, könnyű vezethetőségéről, valamint csendes és rezgésmentes működéséről.

Egy független közúti teszten a Volvo FH Electric megegyező átlagsebesség mellett feleakkora energiafelhasználást ért el, mint hasonló teljesítményű dízelmotoros testvére

Aki tapasztalt már olyat, hogy hideg téli időben hamarabb lemerült a telefonjának akkumulátora, abban bizonyára felvetődik a kérdés, hogy miként módosul egy elektromos teherautó hatótávja a zimankóban. Nos, a Volvo Trucks szakemberei egy közúti teszteléssel adtak választ erre, amelyet a sarkkör közelében, erős szélfúvással kísért –25 Celsius-fokos fagyban hajtottak végre. A tesztjárműveken szinte mindenütt jég képződött a szél hatására, ám így is teljesen üzembiztosak maradtak. Jól vizsgázott a Ready to Run megoldás is, amelynél a járművezető egy telefonos alkalmazáson keresztül az indulás időpontjára télen-nyáron az ideális 20-25 Celsius-fokos hőmérsékletre hozhatja a fülke belsőterét és az akkumulátorcsomagot. Így pedig már nem kell annyira aggódni a hatótáv csökkenése miatt sem.

Szélsőséges sarkköri időjárásban is kiválóan vizsgáztak a Volvo Trucks elektromos teherautói, egy új megoldással még a hatótáv csökkenését is sikerült kivédeni

A csúszós utak pedig kiváló lehetőséget nyújtottak a Volvo Trucks új vezetéstámogató rendszere, az Active Grip Control nevű aktív tapadásszabályzó tesztelésére is. Ezt a megoldást az a jelenség hívta életre, hogy a villanymotorok a menetpedál határozottabb lenyomására szinte azonnal jelentős nyomaték leadásával reagálnak, ami csúszós útfelületen könnyedén a kerekek kipörgését eredményezheti. Az új, szabadalommal védett rendszer azonban a nyomaték intelligens szabályzásával elejét veszi ennek. Így optimális elindulást és gyorsítást eredményez, továbbá megakadályozhatja a jármű stabilitásvesztését, illetve a szerelvény bebicskázását. Ráadásul a rendszer lassításkor is beavatkozhat a rekuperációs fékezés optimális szabályzásával, így a nagyobb biztonság mellett még több energia termelhető vissza az akkumulátorokba. Az Active Grip Control az elektromos hajtású FH, FM és FMX kínálatában is megjelenik majd, sőt, egy módosított változata a dízel- vagy LNG-motorral hajtott modellekhez is elérhető lesz.

Az elektromos tehergépkocsikhoz kifejlesztett aktív tapadásszabályzó rendszer hatékony segítséget nyújt a járművezetőnek csúszós útfelületen elinduláskor, gyorsításkor és fékezéskor

A Volvo Trucks célja, hogy a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény irányelveivel összhangban 2030-ban már minden második teherautóját tisztán elektromos hajtással értékesítse, míg 2040-től minden egyes járműve forrástól a kerékig számítva teljes mértékben szén-dioxid-semleges legyen.