Történelmi típuscsaládok szellemi őse, neves gyártók revitalizációjának bábája, nem mellesleg egy egész ország újjáépítésében részt vett. Ha ez nem lenne elég, a DKW Schnellaster a modern minibuszok ötletadója, és a villanyos kishaszonjárművek egyik pionírja is.
Alaposan megtépázta kontinensünket, annak gazdaságát az előző évszázad első fele. A második világháború utáni újjáépítésből egyes országokban gazdasági csoda, máshol tervgazdaság született. Ezeket a természetes vagy irányított folyamatokat különböző nemzeti áruszállítók szolgálták ki. Jól ismert példa a közel 35 éven át gyártott Citroën Type H, amelyet a mai kishaszonjárművek egyik előfutárának tekintenek. A DKW Schnellaster átlagosabb, valamivel több mint egy évtizedes életutat járt be, ám még a franciánál is több szempontból szolgált példaként a modernkor számára.
A harmincas években az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer német gyártók összeolvadásából létrejött az Auto Union, vagyis az eredeti négykarikás márka. Történetünk szempontjából egy fontos közös vonásukra hívnám fel a figyelmet: mindegyik a köztársaság keleti csücskében fekvő Szászországot nevezi hazájának. Márpedig az odaérkező megszállók államosították a gyárat, a részvénytársaságot pedig törölték a cégjegyzékből, ezért az uniósok a szovjet fennhatóság elől nyugatra menekültek 1949 őszen.
Ingolstadt vezetősége meglátta a lehetőséget az autógyártásban, és a korábbi helyőrségi létesítményekben megkezdődött a termelés. Például az egykori fegyvertár második emeletén készültek el a Schnellaster első prototípusai – a kishaszonjárműveket a lépcsőházon keresztül deszkák és kötelek segítségével eresztették le az udvarra. Bár a város egy egész negyedében szétszórtan helyezkedtek el az új gyár épületei, ezzel megszületett az ingolstadti központ – a város az Auto Union márkáiból egyedüliként megmaradt Audi székhelye mind a mai napig.
Gyorsszállító
A DKW a húszas években a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójának számított, és már a harmincas évek elejétől kínált sorozatgyártású elsőkerék-hajtású személyautókat. A temperamentumos kétüteműekkel szerzett tapasztalataikat és a menetbiztonságot nyújtó elsőkerék-hajtás előnyeit egyesítették a háború utáni első termékükben. Kezdetben F 89 L típusjelzéssel kéthengeres, 0,7 literes motorral, 15, majd 16 kilowatt teljesítménnyel forgalmazták a haszonhajtót. A gyári prospektus szerint az ország újjépítésének elősegítéséhez elegendőnek bizonyult akár mindössze 8-9 liter benzin-olaj elegy 100 kilométerként. Továbbfejlesztésként először megnövelték a furgonalapú kivitelek tengelytávolságát, ezzel együtt a nyomtávot és a teljes szélességet is széthúzták. Az F 800/30 típusjelű ráncfelvarrás egy új, 0,8 literes egységet kapott 1954-ben, az immár hosszirányban beépített motorral 22 kilowattra szökött fel a teljesítmény. Az utolsó, F800/3 modellek ’55–62 között már három hengerben és 896 köbcentiméteren égették a tüzelőanyagot. A 3=6 utónevű legendás erőforrásból már 24 kilowattot, azaz bődületes 32 lóerőt préseltek ki. Az őrületes száguldást hidraulikus működtetésű duplex dobfékek zabolázták meg.
![](https://rollingtons.hu/wp-content/uploads/2022/03/dkw_040-696x392.jpg)
Az alváz mind a négy sarkán független kerékfelfüggesztést alkalmaztak. Elöl keresztlaprugó és lengőkarok dolgoztak, hátulra rendkívül kompakt csatolt hosszlengőkaros futóművet építettek. Így a furgon rakterét alig szűkítették a kerékjáratok, és rakodópereme is a mai alacsonypadlós buszoknál megszokott magasságban húzódott, vagyis alig több mint harminc centiméteren!
![](https://rollingtons.hu/wp-content/uploads/2022/03/dkw_032-696x392.jpg)
Ezzel el is érkeztünk az igazi ütőkártyájához, ami az említett francia konkurenssel szemben is hatalmas többlete. Alacsony futóművének és alvázas felépítésének köszönhetően elképesztő mennyiségű felépítménnyel készült – több különböző személyszállító változatban is. Üresen változattól és évjárattól függően 900-1200 kilogrammot nyomott, és 745-800 kilogrammot cipelhetett a vállán a felépítménytől függően 4,2-4,5 méter hosszú Schnellaster. Az összehajtogatható utasülés jóvoltából a furgonban akár három méter hosszú tárgyakat is szállíthattak – vagy kényelmesen és biztonságosan a járda felé szállhatott ki a vezető. Akárcsak egy modern csomagszállító…
Kínáltak emellett akár oldalról is rakodható dobozos felépítményt, valamint mélyágyas platóst magas oldalfalakkal, akár ömlesztett áru szállításához. Szerepelt mentőautó is a palettán és nem egy lakóautót is kreáltak a felépítményezők. A két üléssoros furgon hétközben munkaeszközként, hétvégén családi járgányként funkcionálhatott. Ám az igazi csemegét a valódi luxusbusz jelentette! A korabeli nyelvezettel „kis omnibusznak” titulált változatot kéttónusú fényezés, fém tolótető és zárt csomagtér jellemezte, utasajtót csak a biztonságosabb, járda felőli oldalon kínált. Az igényes belső anyagok mellett felszereltsége is fényűző volt: belső világítás, kabátakasztó, hálós tartók a háttámlák hátulján – és természetesen a kor szokásainak megfelelően a hamutartók sem hiányoztak. Az 1956-os évben egy ilyen luxusbuszért 7990 márkát, míg egy DKW fülke-alvázért 5690 nyugat-német valutát kellett a kereskedésben hagyni.
![](https://rollingtons.hu/wp-content/uploads/2022/03/dkw_080-696x392.jpg)
Hullámhatás évtizedeken át
A négykarikások a spanyolországi Vitoria-Gasteiz városában is gyártották a típust az ötvenes évek közepétől. Donau-Sisu néven a finnek összehegesztettek tíz darabot, valamint a hatvanas években Argentína is gyártotta licenc alapján. Furcsa történelemi kurfliként 1958 és 1964 között, vagyis még a típus élete során, a Daimler-Benz tulajdonába került az Auto Union. Amikor 1966-ban a Volkswagenwerk AG az Auto Union utolsó részvényeit is megvette, akkor a megállapodás értelmében a Mercedes-Benz megtartott többek között két gyárat is. A spanyol gyárban ugyanis továbbfejlesztették a kifutó Schnellaster típust, ami a DKW F 1000 L Schnellaster névre hallgatott. Ebbe a típusba csillagos motort építve született meg a Mercedes-Benz N1300, majd az első MB 100. Amikor a mifelénk is ismert szögletes MB 100 megérkezett, akkor az ugyanúgy az utolsó spanyol Schnellaster alvázas konstrukcióját örökítette tovább! Ennek köszönhetően Vitoria a Vito szülőhelye a mai napig, míg a másik üzemben, Düsseldorfban a fülke-alvázas Sprinterek látják meg a napvilágot. Amúgy a Volkswagen is nyert az ügylettel, hiszen a DKW egykori létesítményeiben feltámadhatott az Audi márka.
![](https://rollingtons.hu/wp-content/uploads/2022/03/dkw_060-696x392.jpg)
Nem is kérdés, hogy a modern orrmotoros, elsőkerék-hajtású áruszállítók, többcélú járművek, lakóautók és elegáns személyszállítók egyértelmű szellemi elődje a Schnellaster. És akkor még nem is beszéltünk a DKW Elektro néven kínált villanyos változatról. Ez a tengelyek között, a raktere alatt 16 kilowattórányi ólomakkumulátort cipelt, amellyel legfeljebb 80 kilométerre juthatott. Bár gyártását hatvan évvel ezelőtt befejezték Ingolstadtban, a valamivel több mint 24 ezer darab DKW Schnellaster okozta hullámok hatása jó sokáig érezhető maradt a kishaszonjármű-iparban.