Egyértelműen növekedés jellemezte tavaly a magyarországi haszongépjármű-piacot, ugyanis szinte minden szegmensben szépen gyarapodott a forgalomba helyezések száma a tavalyi évben. Íme, a nyertesek és a visszaesők!
Persze ez várható is volt a koronavírus-járvány első hullámai miatt igen gyenge 2020-as eredmények után. Azonban még látványosabb is lehetett volna ez a felfutás, ha nem üt be a nyersanyagok és különösképpen a csipek hiánya a gépjárműiparban is. Hiszen a piac több új járművet is felszívott volna, de a gyártók nem tudták teljesíteni az igényeket. Ezért a piaci részesedések alakulását is sok esetben az határozta meg, hogy melyik márka mennyi gépkocsit tudott szállítani. Végeredményben a magyar piacon mindösszesen közel 28,5 ezer új haszongépjármű került forgalomba, majdnem tíz százalékkal több, mint 2020-ban.
2020. (db) | 2021. (db) | |
---|---|---|
Mindösszesen | 25 944 | 28 467 +9,7% |
A legkisebbek, vagyis a 2,5 tonna össztömeg alatti teherszállítók szegmense 10,5 százalékkal erősödött tavaly. A Ford átvette az uralmat a Dacia márkától, és a legnépszerűbb típusnak előlépett az Opel Combo.
2,5 tonnáig
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Alke ATX3 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Citroën | 410 (7,7) | 531 (9,0) |
C3 Van | 125 (2,3) | 214 (3,6) |
Berlingo | 285 (5,3) | 317 (5,4) |
Dacia | 1122 (20,9) | 772 (13,0) |
Duster Van | 127 (2,4) | 76 (1,3) |
Dokker Van | 995 (18,6) | 696 (11,8) |
Fiat Professional | 583 (10,9) | 805 (13,6) |
Panda Van | 25 (0,5) | 30 (0,5) |
Fiorino Van | 143 (2,7) | 165 (2,8) |
Doblò Cargo | 415 (7,7) | 610 (10,3) |
Ford | 963 (18,0) | 827 (14,0) |
Fiesta Van | 217 (4,1) | 85 (1,4) |
Transit Courier | 328 (6,1) | 285 (4,8) |
Transit Connect | 418 (7,8) | 457 (7,7) |
Giotti Victoria Gladiator | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Goupil G4 | 2 (0,0) | 3 (0,1) |
Lada 4×4 Pack | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 42 (0,8) | 26 (0,4) |
Nissan | 53 (1,0) | 59 (1,0) |
e-NV200 | 52 (1,0) | 59 (1,1) |
NV200 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Opel Combo | 751 (14,0) | 786 (13,3) |
Peugeot | 462 (8,6) | 297 (5,0) |
208 Van | 130 (2,4) | 0 (0,0) |
Partner | 332 (6,2) | 297 (5,0) |
Piaggio Porter | 9 (0,2) | 0 (0,0) |
Renault | 138 (2,6) | 681 (11,5) |
Express Van | 0 (0,0) | 441 (7,5) |
Kangoo Van | 138 (2,6) | 240 (4,1) |
Škoda Octavia Van | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Suzuki Jimny LCV | 0 (0,0) | 270 (4,6) |
Toyota Proace City | 275 (5,1) | 406 (6,9) |
Volkswagen Caddy | 542 (10,1) | 456 (7,7) |
Összesen | 5356 | 5919 +10,5% |
A 2,5–3,5 tonnások ezzel szemben csupán 2,3 százalékkal tudták növelni a forgalomba helyezéseik számát. Minden harmadik jármű orrára kék, ovális embléma került, vagyis a Ford stabilan megőrizte vezető helyét. A Transit a furgonok, a Ranger pedig a pickupok körében szerzett toronymagas fölényt.
2,5–3,5 tonnáig
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Caselani Type-H | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Citroën | 898 (5,4) | 867 (5,1) |
Jumpy | 209 (1,3) | 108 (0,6) |
Jumper | 689 (4,1) | 759 (4,4) |
Esagono Energia Gastone | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Fiat Professional | 2213 (13,3) | 1788 (10,5) |
Talento | 81 (0,5) | 78 (0,5) |
Ducato | 2132 (12,8) | 1710 (10,0) |
Ford | 6077 (36,4) | 5732 (33,6) |
Ranger | 2519 (15,1) | 2547 (14,9) |
Transit Custom | 1109 (6,6) | 1047 (6,1) |
Transit | 2449 (14,7) | 2138 (12,5) |
Fuso Canter | 0 (0,0) | 5 (0,0) |
Isuzu | 129 (0,8) | 243 (1,4) |
D-MAX | 89 (0,5) | 212 (1,2) |
N-sorozat | 40 (0,2) | 31 (0,2) |
IVECO Daily | 238 (1,4) | 316 (1,9) |
Jeep Gladiator | 0 (0,0) | 32 (0,2) |
Land Rover Defender | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
LEVC VN5 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Mahindra Goa | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
MAN TGE | 110 (0,7) | 97 (0,6) |
Mercedes-Benz | 735 (4,4) | 772 (4,5) |
X-osztály | 158 (0,9) | 0 (0,0) |
Vito | 116 (0,7) | 160 (0,9) |
Sprinter | 461 (2,8) | 612 (3,6) |
Mitsubishi L200 | 308 (1,8) | 304 (1,8) |
Nissan | 261 (1,6) | 229 (1,3) |
Navara | 224 (1,3) | 224 (1,3) |
Cabstar | 37 (0,2) | 5 (0,0) |
Nom | 0 (0,0) | 11 (0,1) |
Opel | 677 (4,1) | 613 (3,6) |
Vivaro | 412 (2,5) | 392 (2,3) |
Movano | 265 (1,6) | 221 (1,3) |
Paragan | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Peugeot | 900 (5,4) | 992 (5,8) |
Expert | 193 (1,2) | 108 (0,6) |
Boxer | 707 (4,2) | 884 (5,2) |
Ram 1500 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Renault (Trucks) | 1564 (9,4) | 2197 (12,9) |
Trafic | 255 (1,5) | 404 (2,4) |
Master | 1301 (7,8) | 1793 (10,5) |
Mascott | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Maxity | 7 (0,0) | 0 (0,0) |
SsangYong Musso (Grand) | 56 (0,3) | 82 (0,5) |
Toyota | 1632 (9,8) | 1913 (11,2) |
Hilux | 1436 (8,6) | 1656 (9,7) |
Proace | 196 (1,2) | 257 (1,5) |
UAZ | 9 (0,1) | 17 (0,1) |
Hunter/Cargo | 1 (0,0) | 3 (0,0) |
Egyéb | 8 (0,0) | 14 (0,1) |
Volkswagen | 873 (5,2) | 848 (5,0) |
Amarok | 184 (1,1) | 42 (0,2) |
T6.1 | 255 (1,5) | 410 (2,4) |
Crafter | 434 (2,6) | 396 (2,3) |
Összesen | 16685 | 17062 +2,3% |
A középkategória húsz százalékkal bővült, elsősorban a 12 tonnás tehergépkocsik jó lendületet vett értékesítési eredményeinek köszönhetően. A 3,5–5 tonnás modelleknél továbbra is a Mercedes-Benz, az 5–10 tonnásoknál az IVECO márka állt az élen, míg a 10–15 tonnások esetében egy nagyobb Unimog-flotta hozzásegítette a csillagos márkát a vezető pozícióhoz, míg a típusok versenyében itt az MAN TGL nyert.
3,5–5 tonnáig
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
Citroën Jumper | 0 (0,0) | 1 (1,0) |
Fiat Ducato | 0 (0,0) | 2 (2,0) |
Ford Transit | 17 (16,2) | 3 (3,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 50 (47,6) | 51 (51,0) |
Opel Movano | 5 (4,8) | 1 (1,0) |
Renault Master | 32 (30,5) | 41 (41,0) |
Volkswagen Crafter | 1 (1,0) | 1 (1,0) |
Összesen | 105 | 100 -4,8% |
5–10 tonnáig
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
DAF LF | 0 (0,0) | 3 (2,8) |
Fuso Canter | 1 (1,0) | 0 (0,0) |
Hako Citymaster | 0 (0,0) | 1 (0,9) |
Isuzu N-sorozat | 25 (24,3) | 11 (10,4) |
IVECO | 56 (54,4) | 55 (51,9) |
Daily | 45 (43,7) | 35 (33,0) |
Eurocargo | 11 (10,7) | 20 (18,9) |
MAN | 12 (11,7) | 20 (18,9) |
TGE | 6 (5,8) | 20 (18,9) |
TGL | 6 (5,8) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 8 (7,8) | 13 (12,3) |
Sprinter | 4 (3,9) | 11 (10,4) |
Atego | 4 (3,9) | 2 (1,9) |
Multicar | 0 (0,0) | 1 (0,9) |
Renault Trucks D | 0 (0,0) | 2 (1,9) |
Volkswagen Crafter | 1 (1,0) | 0 (0,0) |
Összesen | 103 | 106 +2,9% |
10–15 tonnáig
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
DAF LF | 6 (5,5) | 14 (8,0) |
Isuzu F-sorozat | 4 (3,7) | 0 (0,0) |
IVECO Eurocargo | 22 (20,2) | 20 (11,5) |
MAN | 56 (51,4) | 54 (31,0) |
TGL | 51 (46,8) | 41 (23,6) |
TGM | 5 (4,6) | 13 (7,5) |
Mercedes-Benz | 13 (11,9) | 58 (33,3) |
Atego | 13 (11,9) | 25 (14,4) |
Unimog | 0 (0,0) | 33 (19,0) |
Renault Trucks D | 7 (6,4) | 13 (7,5) |
Volvo FL | 1 (0,9) | 15 (8,6) |
Összesen | 109 | 174 +59,6% |
A nehézkategória piaca a gyártási viszontagságok dacára is közel negyven százalékkal nőtt, így közel 4100 új jármű került forgalomba. Ezek közül minden negyedik új tehergépkocsi DAF-emblémát viselt, így a holland márka immár a tizenharmadik egymás utáni évben végzett a dobogó legfelső fokán. A Volvo Trucks és a Mercedes-Benz fért még fel a pódiumra, majd szoros versenyben a Scania és a Renault Trucks következett. Nem sokkal lemaradva az MAN folytatta a sort, jobban felzárkózott a Ford Trucks, és végül az IVECO zárta a listát.
15 tonnától
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BMC Tugra | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
DAF | 822 (27,8) | 1016 (24,8) |
LF | 2 (0,1) | 7 (0,2) |
CF | 40 (1,4) | 33 (0,8) |
XF-család | 780 (26,4) | 976 (23,8) |
Demag | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
Ford Trucks | 121 (4,1) | 240 (5,9) |
Cargo | 31 (1,1) | 45 (1,1) |
F-Max | 90 (3,0) | 195 (4,8) |
IVECO | 41 (1,4) | 108 (2,6) |
Eurocargo | 7 (0,2) | 19 (0,5) |
Stralis és S-Way | 13 (0,4) | 19 (0,5) |
Stralis X-Way és X-Way | 2 (0,1) | 14 (0,3) |
Trakker és T-Way | 19 (0,6) | 56 (1,4) |
Kamaz | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
Liebherr | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
MAN | 303 (10,3) | 391 (9,5) |
TGM | 55 (1,9) | 45 (1,1) |
TGS | 72 (2,4) | 62 (1,5) |
TGX | 176 (6,0) | 284 (6,9) |
Mercedes-Benz | 362 (12,3) | 540 (13,2) |
Atego | 7 (0,2) | 3 (0,1) |
Actros | 199 (6,7) | 435 (10,6) |
Arocs | 84 (2,8) | 101 (2,5) |
Econic | 72 (2,4) | 1 (0,0) |
RDO Komondor | 3 (0,1) | 0 (0,0) |
Renault Trucks | 318 (10,8) | 497 (12,1) |
D | 6 (0,2) | 5 (0,1) |
D Wide | 19 (0,6) | 70 (1,7) |
C | 5 (0,2) | 11 (0,3) |
T | 282 (9,6) | 371 (9,1) |
K | 6 (0,2) | 40 (1,0) |
Scania | 470 (15,9) | 505 (12,3) |
P-széria | 25 (0,8) | 32 (0,8) |
G-széria | 24 (0,8) | 27 (0,7) |
R-széria | 252 (8,5) | 279 (6,8) |
S-széria | 169 (5,7) | 167 (4,1) |
Tatra T 158 | 5 (0,2) | 7 (0,2) |
Volvo Trucks | 500 (16,9) | 787 (19,2) |
FL | 1 (0,0) | 2 (0,0) |
FE | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
FM és FMX | 39 (1,3) | 40 (1,0) |
FH és FH16 | 459 (15,5) | 744 (18,2) |
Wecon | 2 (0,1) | 2 (0,0) |
Összesen | 2952 | 4096 +38,8% |
Az autóbuszok is szépen teljesítettek, közel hatvan százalékkal gyarapodott a forgalomba helyezéseik száma! Ez persze a közösségi közlekedés nagy flottabeszerzéseinek köszönhető, amelyekben a Credobus és az MAN vehette ki leginkább a részét.
Autóbuszok
2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
---|---|---|
BYD K7U/K9U | 12 (1,9) | 1 (0,1) |
Credobus | 111 (17,5) | 421 (41,7) |
Econell | 50 (7,9) | 366 (36,2) |
Inovell | 61 (9,6) | 55 (5,4) |
Currus Aries | 6 (0,9) | 38 (3,8) |
Ford Transit | 134 (21,1) | 81 (8,0) |
Ikarus | 1 (0,2) | 5 (0,5) |
125 LE | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
120e | 0 (0,0) | 5 (0,5) |
Inter Traction Electrics | 21 (3,3) | 59 (5,8) |
MB REFORM 500/501 LE | 21 (3,3) | 58 (9,1) |
MB REFORM 600 IC | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
Irizar i6 | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
Isuzu Visigo/Novo | 2 (0,3) | 2 (0,2) |
IVECO | 47 (7,4) | 13 (1,3) |
Daily | 31 (4,9) | 12 (1,2) |
Evadys | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
Crossway | 14 (2,2) | 1 (0,1) |
Lenco Bearcat | 6 (0,9) | 0 (0,0) |
MAN | 29 (4,6) | 249 (24,7) |
TGE | 3 (0,5) | 2 (0,2) |
Lion’s City | 24 (3,8) | 247 (24,5) |
Lion’s Coach | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 188 (29,7) | 81 (8,0) |
Sprinter | 7 (1,1) | 4 (0,4) |
eCitaro | 0 (0,0) | 40 (4,0) |
Conecto | 173 (27,3) | 36 (3,6) |
Intouro | 4 (0,6) | 1 (0,1) |
Tourismo | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
Modulo 168d | 10 (1,6) | 0 (0,0) |
Neoplan Tourliner | 31 (4,9) | 4 (0,4) |
Otokar Sultan Mega | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
Renault Master | 4 (0,6) | 2 (0,2) |
Scania Touring | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
Setra | 0 (0,0) | 3 (0,3) |
ComfortClass | 0 (0,0) | 2 (0,2) |
TopClass | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
Solaris Urbino LE Electric | 10 (1,6) | 0 (0,0) |
Swimbus | 1 (0,2) | 1 (0,1) |
Temsa MD 7/MD 9 | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
Volvo 8900 | 15 (2,4) | 50 (5,0) |
Összesen | 634 | 1010 +9,7% |
Idén a nyersanyaghiány miatti gyártási problémák enyhülésére számítanak a gyártók, ami az intenzív kereslet fennmaradásával további növekedést eredményezhet az új haszongépjárművek magyarországi piacán. Más kérdés, hogy nem egy helyen a teljes idei gyártási kapacitás már elkelt, így legkorábban 2023-as szállítással rendelhetnek az ügyfelek.