Hirdetés:

Röviddel nagykorúvá érése előtt bemutatták a 17 esztendős Nissan Frontier utódját. Piszkosul eltalálták! Az orr-rész kellően agresszív és karakteres, pedig a látszat ellenére nem fluxuskondenzátor, hanem kiforrott konstrukció rejtőzik a mokány külső mögött.

Mondjuk pickup lévén nem tehettek szert nagy alkotói szabadságra, nekik is Vegetával kellett ízesíteniük a levest, hogy megőrizzék a Frontier praktikumát. Csakhogy a Nissan sem most hajózott át az óceánon! Röviddel Kolumbusz Kristóf után, 1958-ban szálltak partra Észak-Amerikában, amikor a Los Angeles-i Autószalonon bemutatták a Datsun 220 kisteherautót. Jó pár évvel megelőzték ezzel a legnagyobb japán konkurensük platósait. Azonban a Toyota Hilux-Tacoma páros esetében a High Luxury már 1995-ben átadta a stafétát a korpulensebb amerikaiakra, valamint a 8×4 lábas rétegelt lemezekhez igazított nagytestvérnek. Ezzel szemben a Nissan mostanáig „ugyanazt” a főzeléket kínálta az Atlanti-óceán mindkét partján. Ezúttal a korábbi két Navara-klónt követően egy teljesen önálló Frontier tervezésébe fogtak. Igaz, nem halogathatták tovább, hiszen az Óvilághoz képest egy teljes generációval lemaradtak. Pont annál a D40-nél, amelyik mifelénk a Nissan által később orvosolt alváztöréseiről vált hírhedtté. Annak ellenére, hogy a J.D. Power autóipari elemző felmérésén immár zsinórban három éve a legmegbízhatóbb közepes platósnak választották. Ám az erős konkurencia fényében napról napra elavultabbnak tűnt a kifutó Frontier (jelentése határ, határvidék).

LED-technikájú fényszóróival, igényes Bilstein lengéscsillapítóival, erősített és differenciálzárral felvértezett Dana hátsó tengelyével, valamint haspáncélzatával az összkerékhajtású PRO-4X a Nissan Frontier csúcsmodellje

Újracsomagolt értékek

Az új Nissan Frontier a 231 kilowattos (310 gépi lóerő) erejével legfeljebb a 230 kilowattos (308 lóerő) Chevrolet Colorado és GMC Canyon páros vetekedhetne. A többiek csupán alulról szagolják a trecento cavallit. Ami ennél is fontosabb, hogy forgatónyomatékból sem fukarkodik, 381 newtonmétert küld a hidrodinamikus nyomatékváltó irányába. Ez jól hangzik, de valójában az aktuális, 2005-ben debütált, második generációs „határvadászban” is ez a közvetlen befecskendezéses, 3,8 literes, V6-os benzinszív dobog a 2020-as modellév óta. Biztosan a kilencfokozatú automatikus sebességváltó az újdonság – gondolhatnánk jogosan –, de nem, az is elérhető az immár muzeális Frontier hajtásláncában. Az újdonság annak az F-Alpha platformnak az enyhén módosított változatára épül, amire az aktuális Frontier, a Titan és az NV, valamint számos Nissan és Infiniti szabadidő-autó. Ezt sokan kritizálják, hiszen nem mai darab, másrészt volt ideje kinőni a gyermekbetegségeket, kiforrott és robusztus alváznak számít. Ennek megfelelően a két tengelytáv is változatlan (3,2 és 3,55 méter) maradt. Ezekhez két fülke, két hajtásképlet és három felszereltség tartozhat, de a matek nem ennyire egyszerű. A hosszított fülkés King Cab csupán rövid, a duplafülkés Crew Cab pedig rövid és hosszú tengelytávval is kérhető. A standard duplafülkések platója ötlábas, a hosszú tengelytávúaké, valamint a King Cab fülkéseké pedig hat láb hosszú. Kevés baksisért cserébe ipari terhelésre méretezett, karcálló bevonattal és a három oldalfalának teljes hosszában használható rakományrögzítő sínekkel látják el a platót. A diódás világításnak köszönhetően nemcsak ezt, hanem a rakománybiztosítás szolgálatába állított további négy rögzítési pontot is mindig jól láthatjuk. Ezentúl a kisnövésű sóhereket sem vágja tarkón a lecsapódó platóajtó, szerencséjükre az összes kivitelnél csillapítottan nyílik.

A hűtőrács tetején, valamint a csillapítottan nyíló platóajtón dombornyomott felirat hirdeti a típust

Finomhangolás

Sokat tökéletesítettek a konstrukción. Annak ellenére, hogy az első kettős keresztlengőkaros, csavarrugós, valamint a hátsó merevtengely fölé helyezett laprugókra támaszkodó futóművön alig változtattak. A Frontier történelmében első alkalommal került hátra is keresztstabilizátor, miközben az elsőt nagyobbra cserélték. Simítottak a fogasléces kormányművön is, közvetlenebbé tették, egyúttal határozottabb középállással próbálják csökkenteni a járművezetőre háruló terhelést hosszú úton. Az új hidraulikus szilentblokkoknak köszönhetően a fülke vibrációja 80 százalékkal csökkent. Berugózáskor pedig uretán rugóütközők csillapítják a kedélyeket. Négy belső szellőzésű tárcsával felvértezett fékrendszer gondoskodik a határozott lassulásról. A féktárcsák átmérőjét nem közölték, de a 265/70 R 16, 265/65 R 17 vagy 265/70 R 17 gumiabroncsokkal szerelt keréktárcsákból ítélve nem a Porsche bábáskodott felettük. Konfiguráció függvényében legfeljebb 3048 kilogrammot vontathat a Frontier, ez sem változott, azonban a vontatmány kilengéseit stabilizáló rendszer új. Tartózkodtak a meglepetésektől az összkerékhajtásnál is, a Willys MB óta jól bevált, szögegyszerű, olcsó és megbízható kapcsolható rendszert választották. Ezt középső differenciálmű híján szilárd útburkolaton nem használhatjuk, cserébe csupán akkor rabolja a motor erejét és növeli a fogyasztást, amikor tényleg szükség van rá. Az osztómű kétfokozatú, így a Frontier terepen sem fogy ki az erőből. Kérhető kipörgésgátlóval is, ami átirányítja a forgatónyomatékot a jobban tapadó kerekekhez. Szégyellheti magát, aki ezek után sem tud elindulni egy meredekebb emelkedőn, hiszen a fapados kiviteleknél is széria a visszagurulás-gátló. A lejtmenetvezérlő pedig az összkerékhajtású modellek sajátja. A kizárólag Crew Cab duplafülkével elérhető összkerékhajtású PRO-4X és a szerényebb hátsókerekes PRO-X csúcsmodellek LED-technikájú fényszórót, nappali menetfényt és ködfényszórókat, valamint narancssárga betűs Nissan-emblémát kapnak. Nemcsak a külcsín, hanem a belbecs is felértékelődött, hiszen Bilstein lengéscsillapítókkal és Dana hátsó tengelyekkel látták el őket. A PRO-4X gazdája a három haspáncél nyújtotta védelemnek, valamint az elektronikusan kapcsolható hátsó differenciálzárnak is örülhet.

A két első vonószemet vélhetően a színvakok is észreveszik. Mindenesetre nem dísznek vannak ott, valóban segítenek a bajban

Kívül vagány, belül japán

Bár belül is ütős, mégsem sikerült olyan lehengerlőre, mint az ornátus. Másrészt a Nissan büszke a csendes utastér átlagon felüli méretű tárolórekeszeire. Lepipálja a konkurenciát az információs és szórakoztató rendszer igény esetén kilenccolos (alapból eggyel kevesebb) képátlójú központi érintőképernyője. Természetesen alap az Android Auto és az Apple CarPlay, de elérhető lesz a fedélzeti wifi, valamint a vezeték nélküli töltés is. Szabadon választható információval bombázza elménket a kerek műszerek közötti hétcolos kijelző. A gyalogosokat észlelő és tolatáskor is működő vészfékrendszer mellett ütközésmegelőző, holttérfigyelő, keresztirányú forgalomra, valamint sávelhagyásra figyelmeztető, táblafelismerő, abroncsnyomás-ellenőrző rendszer és automatikus távfényszóró segíti a biztonságos közlekedést. A hátsó ajtóra kötött riasztórendszernek köszönhetően még a legszórakozottabb professzorok sem tudják csemetéiket vagy házi kedvencüket az autóban felejteni. A blokkolásgátló és a (nyolc) légzsák már Amerikában is evidens, de igény esetén adaptív sebességszabályozót, valamint éberségfigyelő rendszert is kérhetünk. A közepes, SV felszereltségtől felfelé a platón, valamint a hátsó utasok részére egy-egy 110 voltos, 400 wattos teljesítményű elektromos aljzat áll rendelkezésre. Ugyancsak számukra elérhető az elektromos gitárok legendás gyártójának nevével fémjelzett, tízhangszórós Fender prémiumhangrendszer. A Nissan elsőként kínált 360 fokos panorámaképet biztosító, négykamerás rendszert. Terepen aranyat ér, hogy madártávlatból láthatjuk környezetünket. Ráadásul a rendszer felismeri a mozgó tárgyakat, így nem érhet minket váratlanul, ha Maci Laci perecért kopogtat.

Kellemesen sportos és praktikus a beltér, de a kedves részletek ellenére sem ér fel a külsőhöz

Jelenleg a Nissan és NISMO katalógusait átnyálazva több mint 85, kifejezetten az új Frontier számára kínált finomság közül választhatunk, de hamarosan ez is bővülni fog. Ezek között a kiegészítő fényforrásoktól kezdve, a NISMO-felfüggesztésen és a plató fölé szerelhető csomagtartó állványon keresztül a tetősátorig szinte minden megtalálható, ami a terepjárós szívnek kedves.

Európai kitekintés

Az öreg kontinens nem a pickupok Mekkája, ezért a legtöbb gyártó eléggé félvállról kezel bennünket. A Navara tavalyi ráncfelvarrásának is ki kell tartania a következő 2-3 esztendőben, amíg a Mitsubishi L200 következő generációjával közös platformra épülő új Nissan pickup bemutatkozik. A Nissan igazgatója, Ashwani Gupta sem rejtette véka alá, hogy a jövőben nem szánnak szerepet az önálló Nissan kishaszonjárműveknek, mert nem jövedelmezőek. Ezért a Navara következő generációját a háromgyémántosokkal közösen fejlesztik, a barcelonai üzemet pedig még idén decemberben bezárják. A Nissan Frontier pedig még idén nyáron a kereskedések kirakatába kerül a tengerentúlon. Biztos vagyok benne, hogy a marcona külső miatt hamar útnak indulnak majd a magánimportőrök konténerei is.

Rögzítési pontból nincs hiány, ha a kérésre karcálló bevonattal ellátott, öt láb hosszúságú platót rakományrögzítő sínekkel kérjük