Hirdetés:

Folyamatos fejlesztései eredményeként két fontos újítást is bemutatott a Scania. Az elektrohidraulikus kormányrásegítő a biztonságot és a kényelmet, míg a felemelhető tandemtengely a hatékonyságot fokozza. Sőt, már közúton tesztelheti az önvezetést a gyártó.

Immár a Scania tehergépjárművekhez is rendelkezésre áll extrafelszerelésként elektrohidraulikus kormányrásegítő. Az EAS (Electrically Assisted Steering) elnevezésű rendszer rásegítésének mértéke arányban áll a jármű sebességével. Hangolásánál pedig a fejlesztők ügyeltek arra, hogy ne csorbítsa a Scania tehergépkocsik híresen jó úttartását. A könnyű kormányozhatóságon túl fontos előnye, hogy automatikusan visszatéríti középállásba a kormánykereket még hátramenetben is, így kényelmesebbé teszi a manőverezést. Ezenkívül az oldalszél hatását is ügyesen semlegesíti. Mindemellett három lényeges vezetéstámogató funkció is rendelhető az EAS mellé, amelyek hatvan kilométer/óra sebesség felett használhatók. Az LKA (Lane Keep Assist) aktív kormányzással folyamatosan a sáv közepén tartja a járművet. Az LDW AS (Lane Departure Warning with Active Steering) az irányjelző használata nélküli, tehát szándékolatlan sávelhagyást észlelve magától visszakormányozza a tehergépkocsit a sávjába. Végül, de nem utolsósorban az LCP (Lane Change Collision Prevention) az oldalsó holttérfigyelővel együttműködve még az irányjelző használatakor is megakadályozza a sávváltást, ha ott másik járművet észlel. Az EAS tehát lényegesen csökkentheti a tehergépjármű-vezetők mentális terhelését, miközben közvetlenül is segítheti a balesetek megelőzését.

Az elektrohidraulikus kormányrásegítőn alapuló új vezetéstámogató rendszerek hatékonyan segítik a balesetek megelőzését

Szintén igen hasznos újítás a Scania kínálatában az RB662 típusjelű, felemelhető és szétkapcsolható bogival ellátott tandemtengely. A hajtott tandemtengely hátsó, légrugós bogitengelye egy gombnyomással felemelhető, ilyenkor pedig egy körmös tengelykapcsoló segítségével a hajtás is lekapcsolódik. Bár a saját tömeget mintegy hatvan kilogrammal megnöveli ez a megoldás, a hajtási veszteségek, illetve a gördülési ellenállás kiiktatásának köszönhetően akár hat százalékkal is csökkentheti a jármű átlagos tüzelőanyag-fogyasztását. Ráadásul a megrövidített tengelytávolságnak köszönhetően a fordulékonyságát is javítja, miközben mérsékli a gumikopást. A 19, 21 és 26 tonna teherbírású változatban is rendelkezésre álló RB662 tandemtengely elsősorban olyan alkalmazási területeken előnyös, ahol a teherautók az egyik irányban többnyire üresen közlekednek. Jellemzően ilyenek a 6×4-es, illetve 8×4-es billencsek és rönkszállítók.

A Scania és a TuSimple közösen kifejlesztett önvezető tehergépjárműve készen áll a közúti bevetésre

A Scania emellett a jövő technikáinak fejlesztéseire is jelentős erőforrásokat áldoz, nemrég például együttműködésbe kezdett a TuSimple céggel önvezető rendszerek terén. Fontos mérföldkő ebben, hogy a griffes gyártó megkapta a hatósági engedélyt arra, hogy Svédországban az E4-es autópályán Södertälje és Jönköping között négyes szintű önvezető tehergépkocsikat teszteljen közúti forgalomban. A Scania tehát több területen is újabb fontos lépéseket tett a fenntartható közlekedés megteremtése felé.