Hirdetés:

Szinte egyforma küllem és adatok – a globális együttműködés példájaként lényegében ugyanazt kínálja a PSA-márkák és a Toyota zéró helyi emissziójú áruszállítója. A vevőnek a fejlesztési költségek megosztása nyújthat árelőnyt.

Mulatságos, hogy a Citroën, az Opel, a Peugeot és a Toyota sajtóinformációja is úgy mutatja be járművét, mintha nem létezne a többi. Marketingalapelv, hogy más márkát nem hozunk szóba, mert ócsárolni illetlenség, dicsérni viszont nem érdek… Pedig kiemelhetnék az okos kooperáció gazdasági előnyeit, szemben a korábbi önálló erőfeszítésekkel. Például az 1991-es Citroën C15 électrique típust 1998 és 2005 között felváltó akkumulátoros-elektromos Citroën Berlingo szerény 28 kilowatt teljesítményt, 95 kilométer/óra csúcssebességet és 95 kilométer hatótávot ért el. A francia posta alkalmazta.

Az elvileg 275 kilométeres hatótáv akkor is elegendő lehet városi környezetben, ha gyakorlatilag csak a fele érhető el

Természetesen az emblémán túl is különbözik egy kicsit a 2019-es International Van of the Year (Év Kishaszonjárműve) díjat elnyerő típusokon alapuló új Citroën ë-Berlingo (mekkora francia poén ékezettel írni az e-t!), Opel Combo-e, Peugeot e-Partner és Toyota Proace City Electric. Más a belső berendezés, eltérhet az egyes típusokhoz nyújtott szoftveres támogatás, valamint az értékesítési és garanciális feltételrendszer. Ezek sem túl nagy differenciák, tehát vélhetően az ár és a finanszírozás lesz a vásárlási döntés egyik fontos szempontja. Illetve a kereskedőkhöz fűződő kapcsolat szólhat még bele a választásba, magyarra fordítva ez a márkák megítélését jelenti.

Kétféle hosszúsággal felel meg különböző igényeknek, de van ötszemélyes brigádautó kivitel is

A legfontosabb mégis az, ami közös bennük. Ezen belül is, hogy rakterük, teherbírásuk, gyakorlati használhatóságuk nem csorbult a belső égésű motoros kivitelekhez képest. A három európai típus teljesen egyöntetű adatsorából (bizonyára megegyező a Toyotáé is, de még nem hozták nyilvánosságra) kiderül, hogy a jármű kétféle hosszúságának megfelelően 3,3 vagy 4,4 köbméter a hasznos térfogat, illetve 800 kilogramm a terhelhetőség. Az Opel és a Peugeot megemlíti, hogy ehhez 750 kilogrammos utánfutó vontathatósága járul – vélhetően a Citroënéhez is. A gázolajtanknál nehezebb, és lemerülten is változatlan tömegű akkutelep ellenére sikerült tehát megőrizni a praktikumot.

A tervezők nemcsak dobozokra, raklapra, zsákokra gondoltak, hanem személyekre is: az ötüléses változat jól beválhat például külső munkahelyre, szerszámokkal és anyaggal együtt kijáró szakemberek munkaeszközeként.

Nem vérszegény villanyautó, hanem teljes értékű könnyű áruszállító

A WLTP-szabvány szerint mért hatótávolság 275 kilométer. Családi autótól zavaróan kevés lenne, de túlnyomórészt urbánus, agglomerációs környezetben rövid utakat megtevő áruszállítónak az esetek túlnyomó többségében megfelelhet. Az akkut a szokásos adat szerint, 80 százalékig „megtankolni” fél óra alatt lehet 100 kilowattos, egyenáramú töltőoszlopról. A már álló helyzettől kifejtett 260 newtonméternyi nyomaték szép érték, ezzel meredek utcában is magabiztosan indulhat el a teljesen megpakolt, akár utánfutót húzó furgon. Álló helyzetből százra fürgén és fokozatváltások nélkül, 11,2 másodperc alatt gyorsul fel a villanyos áruszállító. A csúcssebesség 130 kilométer/órára határolását csak helyeselhetjük, egy furgonnal nem kell száguldozni, különösen nem, ha elektromos hajtóművű – ez józan választás volt.

A Peugeot i-Cockpit vezetőhelyének képernyőjén épp az elektromos üzem paraméterei láthatók

Az adatok közül a maximális motorteljesítménytől szaladt fel kérdően a szemöldököm. Mi a manónak kell egy ekkora járműbe száz kilowattos motor? Persze jól mutat és hangzik a kerek szám, de érzésem szerint elegendő lehetne a fele is, különösen egy olyan járműben, amely mindössze 50 kilowattórányi energiát vihet magával akkumulátorában – csúcsra járatva fél óra alatt a végére járna. A valós munkában természetesen nem erről van szó, és a választható menetmódok kínálnak takarékoskodási lehetőséget. A válasz persze pofonegyszerű: ugyanez az erőforrás dolgozik a nagyobb testvérben, a cégcsoport közepes méretű kishaszonjárművében. A vezetőt és az üzemeltetőt segítő elektronikus arzenál egyik típusból sem hiányzik. Az Opel felsorolása szerint figyelmeztet a vezető elfáradására és a frontális ütközés veszélyére, felismeri a gyalogosokat és automatikusan vészfékez. Tartozik hozzá nagy látószögű hátra- és oldalra néző kamera, jelzőtábla-felismerés és utánfutó-stabilizáló. A villámosok OpelConnect, myOpel és Free2Move Services okostelefonos applikációi segítenek töltőpontot találni, műszaki segélyszolgálatot hívni, hozzáférést kínálnak a járműadatokhoz és valós idejű útinformációkon alapuló navigációt biztosítanak. A Peugeot nagy poénja a kicsi, tenyérbe simuló volán felett mindig jól látható i-Cockpit műszerfal. A Toyota pedig az előzetes hírek szerint az átlagosnál nagyvonalúbb akkumulátor-garanciával tromfolná le vetélytársait. De ez még a jövő zenéje, mert csak az év későbbi részében várható a japán iker bemutatása.