Nemrég még csak autóbusz-felépítményezőként ismertük az Irizar vállalatot. Ma viszont a saját elektromos hajtásrendszere révén már komplett járműveket is gyárt. Méghozzá nemcsak buszokat, hanem „gumikerekű villamosokat” és városi teherautókat is.
Ma már az 1989-ben alapított spanyol Irizar egy világszerte 13 gyáregységet működtető, hét vállalatot magában foglaló cégcsoport. Ez a szervezet több mint 3500 főt foglalkoztatva évente 800 millió eurós értékesítési árbevétellel büszkélkedhet. Leányvállalatai révén jelentős eredményeket ért el az utóbbi években az e-közlekedési megoldásokat illetően. Sőt, többek között az önvezetés, a mesterséges intelligencia, a hálózatba kapcsolhatóság és az energiatárolás terén is nagyszabású kutatásokat folytat. Nemrég nyitott egy új, 18 ezer négyzetméteres gyárat kifejezetten elektromos járművek előállítására. Ezek között már különböző méretű szóló, valamint csuklós autóbuszok, továbbá városi alkalmazásra való tehergépkocsik is szerepelnek.
A cégcsoport jóformán minden lényeges részegységet házon belül fejleszt és gyárt az elektromos járműveihez az akkumulátoroktól a villanymotorokon, a töltőkön, az elektromos működtetésű légkondicionálókon és ajtókon át a vezető munkájának támogatásával a hatótávot növelő rendszerig. Ráadásul az Irizar már nemcsak egy járműgyártó, hanem immár teljes körű szolgáltató is. Mindenre kiterjedő tervezéssel és szaktanácsadással, az energiafelhasználást és a töltési stratégiát optimalizáló megoldásokkal, a töltőinfrastruktúra kiépítésével áll az üzemeltetők rendelkezésére. Emellett személyre szabott javítási és karbantartási, illetve nyomon követési szolgáltatásokat is kínál.
ie bus
Az Irizar tisztán elektromos hajtású autóbuszai 2014 óta megbízhatón és biztonságosan üzemelnek egyre több európai városban, így a spanyol gyártó igen gazdag tapasztalatokkal rendelkezik már ezen a területen. Az ie bus legújabb nemzedéke 10,62, 12,16, 14,83 és 18,73 méter hosszú változatokban készül. Optimalizált belsőterük nagyobb utaskapacitást, illetve modularitást kínál. Új generációs, hatékonyabb akkumulátoraik 350 vagy 525 kilowattóra kapacitásukkal akár 250 kilométer hatótávolságot is biztosíthatnak. A járművön akár öt különböző helyen kiépíthető CCS2-csatlakozón keresztül, 100 kilowatt töltési teljesítmény mellett három-négy óra alatt telik meg a kisebb akkumulátor árammal. Ám lehetőség szerinti töltés is választható, a tetőre szerelt pantográfos áramszedőn keresztül akár 600 kilowatt teljesítményű, ötperces gyorstöltés is alkalmazható.
A biztonságot illetően az ie bus az elektromos járművek körében az elsők között teljesítette az ENSZ-EGB 66/02. számú borulásbiztonsági előírást. Most pedig már a 138. számú rendeletnek megfelelően figyelmeztető hangjelzést is kínál a típus a vakok és a gyengénlátók számára megkönnyítve a közeledő jármű észlelését. Továbbá a fejlesztéseknek köszönhetően könnyebb és ergonomikusabb a buszok karbantartása. Mindemellett persze a külső-belső dizájnt is frissítették. Az ie bus külső megjelenése így jobban illeszkedik az Irizar friss arculatába, a belsőtér pedig több opciót is megkapott az ie tram modellekből, például a nagy ablakokat, az oldalsó világítást és az ablakok feletti képernyőket.
Az Irizar ie bus főbb műszaki adatai | |
---|---|
Hosszúság (mm): | 10 620, 12 160, 14 830, 18 730 |
Tengelytávolság (mm): | 4415, 5955, 7115+1655, 5980+6540 |
Ajtók száma: | 2, 2/3, 2/3, 3/4 |
Legnagyobb utaskapacitás (fő): | 96, 105, 105, 155 |
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 180, 180, 240, 240 |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 1500, 1500, 2300, 2300 |
Legnagyobb akkukapacitás (kWh) | 350, 350, 525, 525 |
Akkumulátor fajtája: | lítiumion |
ie tram
Az ie tram, ahogyan a neve is utal rá, olyan, mint egy aszfalton közlekedő gumikerekű villamos. Ez a különleges jármű a kötöttpályás rokonai megjelenését, tisztán elektromos hajtását, különösen nagy utaskapacitását, könnyű megközelíthetőségét és sajátos belső elrendezését társítja az autóbuszok rugalmas alkalmazhatóságával. Az ie bus típuson alapuló, 12,16 és 18,73 méteres kivitelben készülő ie tram utaskapacitása elérheti a 155 főt is. A gyors utasáramlásról térdeplés, akár négy kétszárnyú, elektromotoros mozgatású lengőajtó, végig alacsonypadlós felépítés, megfelelő üléselrendezés, széles közlekedőfolyosók, hallható visszajelzést adó leszállásjelzők, valamint optimálisan elhelyezett jegykezelő berendezések gondoskodnak. Természetesen az utastér LED-es megvilágítású, és fényáteresztő csuklóharmonika, USB-csatlakozók, wifi, valamint csomagtartó polcok is szolgálják az utasok kényelmét. A külső visszapillantó tükröket pedig kamerák helyettesítik.
Az Irizar ie tram főbb műszaki adatai | |
---|---|
Hosszúság (mm): | 12 160, 18 730 |
Tengelytávolság (mm): | 5955, 5980+6540 |
Ajtók száma: | 3, 4 |
Legnagyobb utaskapacitás (fő): | 100, 155 |
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 180, 240 |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 1500, 2300 |
Legnagyobb akkukapacitás (kWh) | 350, 525 |
Akkumulátor fajtája: | lítiumion |
ie truck
Saját elektromos hajtáslánca alapján az Irizar két évvel ezelőtt egy számára új piaci területre is belépett az ie truck városi tehergépkocsival. Ezt a járművet már eleve elektromos üzeműre tervezték, és mivel elsősorban kommunális feladatokra kínálják, négyszemélyes fülkéjének megalkotásakor bőven merítettek a buszos tapasztalatokból, illetve elemekből. Ha csak az első tengelyig látnánk, akkor azt is hihetnénk, hogy egy városi busz áll előttünk – a bal oldalon nincs is ajtaja a fülkének! A buszos gyökereknek köszönhetően az ie truck kiváló kilátást biztosít. A piacon az egyik legalacsonyabb, csupán 370 milliméter belépési magassága kényelmes be-, illetve kiszállást eredményez, ami alapvető fontosságú egy városi tehergépjárműnél is. Érdekes azonban, hogy pneumatikus ajtót kapott, holott az ie bus és az ie tram elektromos működtetésűekkel készül.
Az ie truck elsőként bemutatott, nyolc méter hosszú, 6×2-es változatának hasznos teherbírása 18 tonna. Elöl-hátul légrugós felfüggesztése a különféle alkalmazásokhoz különleges funkciókat is kínál. Érdekes opciója továbbá a sűrített földgázzal (CNG) működő hatótávnövelője, amellyel városok között nagyobb távolságot is megtehet. Az Irizar esete tehát egy újabb példája annak, amikor egy nem túl nagy, ezáltal rugalmas és gyors reagálásra képes gyártó az elektromos járművekben találja meg a piaci kitörési lehetőséget.
Az Irizar ie truck főbb műszaki adatai | ||
---|---|---|
Modell | ie truck 4×2 | ie truck 6×2 |
Hosszúság (mm): | 7390–8390 | 7800–9200 |
Tengelytávolság (mm): | 4000–5000 | 3300–4500+1655 |
Ajtók száma: | 1 | 1 |
Legnagyobb utaskapacitás (fő): | 4 | 4 |
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 230 | 230 |
Legnagyobb nyomaték (Nm): | 2360 | 2360 |
Legnagyobb akkukapacitás (kWh) | 400 | 400 |
Akkumulátor fajtája: | lítiumion | lítiumion |