Hirdetés:

Nem szemfényvesztés, valóban átlátszó az utánfutó. No persze nem így kívülről, hanem csak a vezető képernyőjén. Azonban számára így tűnik, hiszen a korszerű kamerás rendszerek minden titkot felfednek a jármű környezetében!

Amint megjelentek az utakon az első zárt karosszériájú gépkocsik, szinte azonnal felmerültek új problémák is. Remek, hogy nem fúj be a szél és nem esik a fejünkre az eső, de a vezetőülésből nem látható be a teljes környezet közvetlenül (holtterek) és nehézkes a hátralátás. Ez utóbbira nyújtott megoldásként már az 1900-as évek legelején elkezdtek különböző tükröket alkalmazni, amelyekről már 1906-ban említést tett egy szaklap. Majd ugyanebben az évben a francia Henri Cain szabadalmaztatta a gépkocsik visszapillantó tükrét, amelynek két évvel később már az állítható változata is bemutatkozott. Hosszú ideig csak a tükrök mennyiségének, elhelyezésének és domborúságának a változataival igyekeztek a tervezők minél jobban csökkenteni a holttereket. Mígnem eljutottak oda, hogy egy nyerges vontatóra már hat különböző tükör is felkerült.

Egyszerűen keresztülnézhetünk a vontatmányon: meg kell adni, milyen hosszú az utánfutó, az alapján vetíti egymásra a két kamera képét a rendszer

Ám az igazi műszaki áttörést a kamerák és az azok képét megjelenítő kijelzők bevezetése hozta el az elmúlt két évtizedben. Először a ma már széles körben elterjedt és szinte mindenki által ismert tolatássegítő kamerák kerültek be a gépkocsikba. Ezek főként egy zárt furgonban, nagy autóbuszban vagy felépítményezett tehergépkocsiban rendkívül hatékonyan támogatják a pontos és biztonságos tolatást. Ezt hamarosan megfejelték azzal a funkcióval, hogy a kormánykerék elfordításának megfelelően mozgó színes segédvonalak már azt is megmutatták, hogy az adott kormányállással merre halad majd a jármű.

Az elmúlt évtizedben a kamerák és a kijelzők árának drasztikus csökkenésével egyre nagyobb (holt)teret hódítottak meg ezek a rendszerek. Ebben az is szerepet játszott, hogy egyre fejlettebb algoritmusok dolgozzák fel a képet. A járművek négy oldalán elhelyezett egy-egy kamera képéből egy ügyes szoftver madártávlati képet fűz össze. Ez körkörös áttekintést nyújt a gépkocsiról és a közvetlen környezetéről – egyes típusokban akár körbe is forgathatjuk a képet a jármű háromdimenziós modellje körül. Az autóbuszokban az utasteret és az ajtók környékét mutató tükröket váltották ki kamerák. A teherszállító járműveknél pedig sok esetben a raktérbe is kamerát építenek, hogy a gépkocsivezető menet közben is ellenőrizhesse a rakományát. Míg a DAF már évekkel ezelőtt extrafelszerelésként alkalmazta a homloktükröt kiváltó kis kamerát az A oszlop felső sarkához erősítve. Két éve a Mercedes-Benz a nehéz-teherautóihoz, az MAN-cégcsoport pedig az autóbuszaihoz kínál a külső visszapillantó tükröket helyettesítő kamerás rendszert. Ezek a kisebb légellenálláson túlmenően is számos előny nyújtanak, amelyeket korábban látványosan szemléltettük.

A kishaszonjárműveknél az egyik legfontosabb újítás ezen a téren az új Land Rover Defenderben is megtalálható. Ez a jármű hátulján elhelyezett kamera segítségével akkor is zavartalanul mutatja a gépkocsi mögötti területet a belső visszapillantó tükör kijelzőjén, ha a hátul ülők vagy a rakomány egyébként teljesen kitakarná azt. A másik pedig a vontatott utánfutót átlátszóvá varázsló rendszer, amelyet például a Valeo és a Continental is kínál a járműgyártóknak. Ennek lényege, hogy a gépkocsi és a vontatmány hátulján is elhelyeznek egy-egy kamerát. Ez utóbbi képét pedig egy intelligens szoftver úgy illeszti rá valós időben az előbbiére, mintha az utánfutó üvegből lenne.

A Ford F-sorozat tolatáskor a tolatókamerával együtt a felülnézeti képet is megjeleníti. Ez utóbbi azt is jelzi, mi az ajánlott minimális oldaltávolság

Mindezek kicsúcsosodása a General Motors-cégcsoport Chevrolet Silverado, illetve GMC Sierra pickupjaihoz elérhető rendszere, amely akár nyolc kamera képe alapján 15 különféle nézettel segítheti a manőverezést, a parkolást, a vonóhoroggal utánfutóra tolatást, a sávváltást, a kanyarodást, a rakomány ellenőrzését vagy akár a terepezést. Ezek a kamerák a hűtőrácson, a két külső visszapillantó tükör alatt, a fülke hátfalának a tetején és a plató hátfalajtóján találhatók, valamint egy-egy kamera a vontatmány belsőterében és hátulján is elhelyezhető. Ez utóbbi teszi lehetővé az átlátható utánfutónak is nevezett funkciót. A nézetek között pedig a középkonzol kijelzőjén váltogathat a vezető. Egy ilyen kameraarzenál előtt szinte semmi sem maradhat rejtve. A jármű közvetlen környezetében mindent a vezető szeme elé tárnak, sőt akár még az utánfutó falain is átlátnak. Ezzel az időnyomás miatt folyton stresszes munkanapok számtalan feszült pillanatát könnyítik meg, jelentősen fokozva a közlekedés- és vagyonbiztonságot. Ez a modern technika varázsa!