Hirdetés:

Nehéz helyzetből indult a céges személyautókat bemutató sorozatunk második szereplője, hiszen előtte a kategóriaelső mutatkozott be. Tesztünk során nem vallott szégyent, sőt felmutatott erényei különösen vonzóvá tehetik a flottavásárlók körében.

Elég sokáig kereste az identitását a SEAT, az utóbbi években azonban úgy tűnik, a Volkswagen Csoport végül megtalálta azt számára. Ezt bizonyítják a márka globális eladási adatai és ezt bizonyítja a termékpaletta fejlődése is. Legfrissebb tagja, az új Leon ugyanarra az MQB Evo platformra épül, mint az előző lapszámunkban bemutatott Škoda Octavia vagy épp a kategóriateremtő Volkswagen Golf nyolcadik generációja. Ez nem azt jelenti, hogy ugyanazon autó átcímkézett változatáról van szó! Bár a vadonatúj Golf kombihoz még nem volt szerencsénk, a Leon egészen más karakter, mint az Octavia. Ezt jól alátámasztja a műszaki adattábla is, de ne szaladjunk ennyire előre.

Ugyanaz, de mégis más

Ez ugyanis még annak ellenére is igaz, hogy a spanyol kombi ugyanazt a 150 lóerős TSI benzinmotort hordta az orrában, mint a Škoda. Csakhogy esetében a hengerlekapcsolással és enyhehibrid-rendszerrel felvértezett motor egy DSG kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltóval dolgozott együtt. Bátran állítom, hogy ez a konfiguráció még a megrögzött kéziváltó-fanatikusokat is elgondolkodásra készteti a mai világban. Ugyanakkor a DSG-nek van még egy előnye, nevezetesen, hogy neki köszönhetően nő az autó megengedett össztömege, hasznos terhelhetősége és a vontatható tömegre is jótékony hatással bír. A kézi váltóhoz képest ennél az erőforrásnál átlagosan 40 kilogrammal, de bizonyos dízelmotoros változatoknál ez a szám már a 100 kilogrammot is elérheti! Egy akár termékeket, termékmintákat kiszállító jármű esetében, haszonjárműves aspektusból ez kifejezetten fontos.

Az FR-csomag része a csomagtérajtó légterelője és a sportos első és hátsó lökhárító. Utóbbi csak imitálja a dupla kipufogót

A kifinomult hajtáslánc olyan dolgokra képes, amire egy átlagos autóvezető nem tud és nem is akar figyelni. Autópályatempó mellett 2300–2500-as percenkénti fordulaton duruzsol a motor hetedik fokozatban, ráadásul szabadon guruláskor le is áll. Mindez csak a fordulatszámmérő szemmel követéséből derül ki, mert bent szinte semmit sem venni észre mindebből. Valahogy a kéthengeres üzemmód rezonanciáiból sem jut be annyi, mint cseh testvére esetében, még úgy sem, hogy általában azért a Škoda zajcsillapítása hatékonyabbnak tűnt.

Ez nem azt jelenti, hogy a Leon hangos lenne. Épphogy hallható a különbség a két utastér között, amíg azonban az Octavia kimondottan steril ebből a szempontból, a spanyol kombiba beszűrődik a gumik és a motor zaja is. Persze a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy esetében egy collal nagyobbak a keréktárcsák és két kipufogódobon lélegzik az 1.5 TSI. Na jó, ez utóbbi csak vicc. Mert bár az FR-csomag egyik látványos eleme a két hátsó kipufogóvég, valójában mindkettő csak dísz. Az autó egyetlen dobja lefelé hörög a hátsó lökhárító mögött. Nincs azonban olyan ember, aki ezt hibaként rója fel neki, mert cserébe nagy fordulaton olyan érces hangon tud üvölteni (a szó jó értelmében), mint kevés autó mostanában. Karakterét tekintve – talán a DSG-váltónak is köszönhetően – olyan a Leon, mint egy régivágású, nagyobb szívóbenzines. Ez pedig sokak számára egyenlő a kellemes karakterrel.

A belsőtér letisztult és elegáns, az ülések ugyan nem állíthatók elektronikusan, de kényelmesek és jól is tartanak akár nagyobb kanyarokban is

Több mint közlekedési eszköz

És hogy mi következik ebből? Az, hogy a Leont jó vezetni. A motor és a váltó remek partner, a futómű feszes, a kormányzás pedig valódi élményforrás, még akkor is, ha az adaptív futómű beállításait komfortos módban rögzítjük. Ütközéstől ütközésig mindössze két egészet fordul a kormánykerék, segítségével pedig a kecsesen hosszú Leon Kombi is nagyon kezes és kiszámítható. Az élvezetes közlekedéshez szerencsére jó társ a pontos és kimondottan jól kontrollálható fékrendszer is. És még mielőtt bárki elfogultsággal vádolna, nem jobb ez, mint az Octavia sztoikus nyugalma, egészen egyszerűen más. Az összeszerelési minőség példás, az illesztések helyenként a prémiumszegmens képviselőit is megszégyenítik, de azért meg-megzörren az úthibákon.

A kormányra sok jutott belőle, a középkonzolon viszont hiába is keresünk dedikált gombokat, pedig néha nagyon hiányoznak

Drámáról persze nincs szó, néha akadnak nyekkenések innen és nyikkanások onnan. Emiatt még csak hibáztatni sem lehet senkit. Egyrészt a magyar utak még a gyári nyúzópályákat is megszégyenítik, másrészt a Leon érezhetően más anyagokból építkezik, mint az Octavia vagy a Golf. Ez amennyire kritika, annyira dicséret is, ugyanis már ránézésre is ő a tágabb család legsportosabb tagja. Fényűzést nélkülözően egyszerű belsőtere még annyi fizikai gombot sem kapott, mint a kategóriaelső, pedig azok bizony néha nagyon hiányoznak. A kormányon mondjuk bőven akad gomb, de ez nem is baj, mert amit csak lehet, érdemes innen szabályozni. A szellőztetés hőmérsékletbeállításán kívül ugyanis minden másra az érintőképernyő szolgál a középkonzolon.

A fedélzeti rendszer szinte teljesen testre szabható, ugyanakkor a menüben nem nehéz elveszni

Ez egyben áldás és átok. A menü ugyan általában véve logikus, viszont a rendszer néha hajlamos elgondolkodni, és vannak olyan mély bugyrai, ahol akár el is veszhetünk. Cserébe elvileg már képes a mobilkészülék vezeték nélküli tükrözésre is, ezt azonban még csak néhány okostelefon tudja, így nem tudtuk kipróbálni. Szükséges és jó dolog a digitalizáció, azonban főleg a korábbi modelleken szocializálódott generáció még igényli a dedikált gombokat a gyors és egyszerű kezelhetőséghez. Nekik biztosan az az érzésük támad a Leonban, hogy kihagytunk egy állomást a fejlődés során.

Egyvalamit viszont egészen biztosan nem vitathatunk el a Leon kombitól, ez pedig az, hogy mindent a vezetőnek rendel alá. A műszerfal kialakítása, a kijelzők elhelyezése, de még a visszajelző fények és hangok is mind-mind vezetőbarátok. Egyedül talán a túlbuzgó aktív sávtartó megjegyzéseiből kapunk túl sokat – nesze neked úthibák kerülgetése. De ezzel is együtt lehet élni, végső esetben pedig minden indítás után ki lehet kapcsolni. Cserébe az jópofa figyelmesség, hogy még az ablakok felhúzására is figyelmeztet az autó menet közben a fogyasztási értékek kordában tartására.

A Leon minden szögből mutatós, de kétségtelen, hogy hátulról a legkülönlegesebb. Az egész csomagtérajtón végigfutó LED-technikájú világítás kiemeli a karakterét

Az élmény ára

Apropó fogyasztás! Egy cégautónál ez mégiscsak fontos szempont, és a Leon ezen a fronton sem vallott szégyent. A Rolling Tons új fogyasztási körén – amit igyekeztünk a WLTP-ciklus követelményeihez igazítani – 5,15 liter/100 kilométer fogyasztást produkált a tesztautó. Bár tulajdonképpen ideális körülmények között mértük (kellemes időben, enyhe esőben, valamivel átlag alatti forgalomban), ez mégiscsak kiemelkedő eredmény. Az autó gyári értékei a WLTP szerint 5,7–6,1 liter/100 kilométer, az „engedékenyebb” NEDC szerint pedig 4,9 liter 100 kilométerre vetítve. Bárhonnan is nézzük, megsüvegelendő a mért eredmény.

Egy a sok különösen átgondolt részlet közül. A holttérfigyelő visszajelzője tökéletesen harmonizál a belsővel, ugyanakkor minden esetben jól látható

Tehát úgy tűnik, öröm lesz majd üzemeltetni, de mi a helyzet az árcédulával? Első ránézésre az meglehetősen borsosnak tűnhet, hiszen a tesztautó vételára 12,2 millió forint. Ha viszont azt nézzük, mi mindent kapunk ezért, rögtön egészen más aspektusból látjuk a világot. Van ebben a vételárban FR-csomag nagyszerű ülésekkel, adaptív futóműszabályozás, motoros mozgatású csomagtérajtó, három éven át évente két alkalommal frissíthető térképű, teljes Európát felölelő navigáció, kulcs nélküli rendszer, LED-technológiás adaptív világítás, automatikus parkolássegítő rendszer és számtalan praktikus vagy hasznos kiegészítő. Na meg persze a nagyszerű DSG-váltó, amiről tényleg csak szuperlatívuszokban beszélhetünk. A Leon kombi alapára 7,17 millió forint, ezzel a motorral, sebességváltóval és FR-csomaggal pedig 10,3 millió forinttól indul a SEAT kombija.

A csomagtér nagy és jól variálható. A mozgatható padlónak köszönhetően akár sík felületet is kaphatunk, az ülések már az alapfelszereltség esetében is ledönthetők a csomagtérből

Hol a helye?

Mivel a Volkswagen Csoport szokásainak megfelelően a SEAT típusai is aprólékosan specifikálhatók, a Leon esetében is szinte minden cég megtalálhatja a számára fontos felszereltséget. Legyen szó kényelmes utazásról, 230 voltos aljzatról a csomagtérben, esetleg síkban dönthető csomagtérről a sok szállítandó felszerelés vagy áru miatt, a Leon mindent tud. Mindezt úgy, hogy a kategóriához mérten nemcsak jól felszerelt, hanem különösen igényes és kimondottan mutatós is.

Műszaki adatok
SEAT Leon Kombi 1.5 TSI DSG FR mHEV
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű benzinmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel és részecskeszűrővel.
Összlökettérfogat (cm3):1498
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):110(150)/5000–6000
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):250/1500–3500
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, héatfokozatú kézi kapcsolású kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, ötszemélyes utastér.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektrohidraulikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel és elektronikus menetstabilizálóval; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és torziós stabilizátor
Futómű hátul:csatolt hosszlengőkaros futómű, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Bridgestone Turanza T 005 225/40 R 18
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):4642/1799 (1991)/1437
Tengelytáv (mm):2684
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1545/1516
Fordulókör átmérője (m):10,5
Saját tömeg (kg):1336
Hasznos teherbírás (kg):665
Megengedett össztömeg (kg):1990
Megengedett tetőterhelés (kg):75
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg):700/1500
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):45

Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l):620/1600
Csomagtér szélessége (mm):1020-1240
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):545/780
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):1040/760
Hossza előredöntött hátsó üléstámlával (mm):1800
Rakodóperem magassága (mm):625
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):880-1020/900
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm):1855

Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm):1070/945
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm):1460/1440
Utastér hosszúsága (mm):1720
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):540-600/300-345
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):510/400
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):660/400
Vezetőülés állítási úthossza (mm):260
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm):360
Lábtér elöl/hátul (mm):885-1110/110-355
Fejtér elöl/hátul (mm):850-1060/980
Kormánykerék átmérője (mm):360
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):55/60
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,0
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):221
Zajszint alapjáraton (dB(A)):52
50 km/h sebességnél (dB(A)):69
90 km/h sebességnél (dB(A)):74
130 km/h sebességnél (dB(A)):78
Fogyasztás a Rolling Tons új ciklusán (l/100 km):5,15
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen, fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül.
Mérési körülmények: 1 személy, 19 Celsius-fok, enyhén nedves úttest, közepes szél, közepes forgalom, bekapcsolt automatikus légkondicionáló.

A modell alapára (Ft, bruttó):7 169 700
Garancia: 2 év km-korlátozás nélküli + 2 év vagy 200 000 km általános, 3 év a fényezésre
Olajcsere, szervizintervallum (km): a fedélzeti rendszer jelzése alapján vagy kétévente
Országos szervizhálózat tagjainak száma:33

Ajánlólevél

Erősen felszerelt

A SEAT Leon kapcsán hazánk egyik vezető gépjármű tartósbérleti és flottakezelő szolgáltatóját az Arval Magyarországot kerestük meg. A közel 6000 járművet üzemeltető cég gondozásában még viszonylag kevés új Leon fut, a korábbi generációval viszont kedvező tapasztalatokat szereztek – tudtuk meg Kalla Péter Business Managertől.

A korábbi nemzedék a teljes flotta négy százalékát tette ki, de az újdonság kapcsán már most nagyobb a piaci érdeklődés. Az Arval márkafüggetlen szolgáltatóként az ügyfelek egyedi felhasználási módját (vezetési gyakoriság, időtartam, megtett távolság, frekventált útszakasz típusa, áltagsebesség) veszi alapul, ez alapján tesz javaslatot a jármű pontos típusára és felszereltségre. A Leon nagy előnye már eddig is gazdag alapfelszereltsége, komfortos belső tere és jónak számító helykínálata volt – tudtuk meg Kalla Pétertől.
Az elődmodellek a flottában átlagosan évente 37 000 kilométert futottak. A nagy futásteljesítmény ellenére a megbízhatóság és karbantartási költségek terén pozitív tapasztalatokat szereztek. Jelentős, visszatérő problémákról nem tudott beszámolni a szakember. Bár azt azért hozzátette, hogy a cég színes flottájában viszonylag kis részaránya volt a Leonnak.
A közvetlen konkurensek közül a Škoda Octaviát emelte ki, amely főként méretével és praktikus megoldásaival vívta ki a piacvezető szerepet. Cseh testvérével szemben a Leon elsősorban felszereltségével tud majd sikeresen konkurálni – véli a flottakezelő munkatársa.