Hirdetés:

Igen hangzatosak a hálózatról tölthető hibridek fogyasztási és kibocsátási adatai, ám a valóságban csak akkor érnek el ilyen jelentős megtakarítást, ha vezetőik kihasználják az elektromos hajtásukat. Ezt pedig ösztönözni és elősegíteni kell!

Egyre több gyártó kínál hálózatról is tölthető hibrid gépkocsikat (PHEV), köztük kishaszonjárműveket is, amelyek esetében belső égésű motor és villanymotor is gondoskodhat a hajtásról. Ezekkel számottevően csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, különösen a helyi emisszió, azonban csak akkor, ha főként tisztán elektromos üzemmódban közlekednek. Márpedig ennek az az előfeltétele, hogy használóik rendszeresen töltőre dugják a járművet, és kellően feltöltött akkumulátorral induljanak útnak. Mivel eddig nem igazán álltak rendelkezésre adatok az ilyen jellegű felhasználói szokásokról, az ICCT (International Council on Clean Transportation, azaz a Tiszta Közlekedési Nemzetközi Tanács) elvégzett egy világméretű tanulmányt. Ennek keretében mintegy százezer hálózatról tölthető hibrid gépkocsi valós felhasználási módját és tüzelőanyag-fogyasztását elemezték ki Kínában, Európában és Észak-Amerikában.
Az eredmény megdöbbentő! Ezeknek a járműveknek a tényleges tüzelőanyag-fogyasztása és kipufogócsövön keresztüli szén-dioxid-kibocsátása átlagosan kétszer-négyszer nagyobb, mint a típusbizonyítványban szereplő értékek. Sőt, a céges felhasználású gépkocsiknál három-négyszeres különbségről beszélhetünk. Ez pedig sokkal nagyobb eltérés, mint amekkora a hagyományos, azaz csak belső égésű motorral hajtott gépjárművek esetében tapasztalható az NEDC-ciklus értékeihez képest.

A társasházakat, az irodaépületeket és az ipari telephelyeket is vonzóbba teheti a bérlők számára az egyéni elszámolással működő elektromos töltők kiépítése

Ennek legfőbb oka az, hogy a hálózatról tölthető hibridek a valóságban átlagosan legfeljebb feleakkora arányban üzemelnek tisztán elektromos módban, mint a típusbizonyítványban szereplő értékek megállapításához használt mérési ciklus során. A magánjárműveknél ez az elektromos üzemelési arány 69 százalék az NEDC-ciklusban, de csak 37 százalék a való életben, míg a céges használatú gépkocsiknál a mérési szabvány 63 százalékos arányával szemben csupán 20 százalékos valós arány mutatható ki. Így a hálózatról tölthető hibridek az elektromos módban megtett kilométereik mennyisége alapján 15-55 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki hagyományos hajtású társaikhoz képest, ami jóval elmarad a típusbizonyítványban szereplő értékek alapján elvárható szinttől.
A megoldás egyrészt a gyártók kezében van. A hálózatról tölthető hibridek rendszerteljesítményének tíz kilowattonkénti csökkentése 2-4 százalékkal, míg tisztán elektromos hatótávolságának tíz kilométerenkénti növelése 8-14 százalékkal mérsékli a valós tüzelőanyag-fogyasztásukat, illetve szén-dioxid-kibocsátásukat. Másrészt az üzemeltetők is sokat tehetnek a csak villanyos hajtással megtett kilométerek arányának javításáért. Például a céges járművek esetében fontos, hogy a vállalatok tegyék lehetővé munkatársaiknak a gépkocsik töltését a telephelyeiken, továbbá a külső helyszíneken, illetve otthon végzett töltések költségét térítsék meg. Sőt, akár még az üzemanyagkártyák használatát is korlátozhatják ezzel összhangban. Ehhez persze pontos, egyénre szabott elszámolhatóságot biztosító töltőinfrastruktúra szükséges például nyilvános helyeken vagy társasházak, lakóparkok töltőinél.

Már az E.ON is kínál személyre szóló ügyfélkártyával használható e-töltőállomásokat

Pontosan erről szól az E.ON egyik legfrissebb bejelentése, amely szerint a vállalat társasházak, éttermek és vállalkozások számára is lehetővé teszi saját e-töltőállomásának telepítését. Az előzetes felmérés alapján, az egyéni igények szerint kialakított töltőpontok esetében a társasházakban minden gépjárműhöz külön kártyát kapnak az ügyfelek a könnyen áttekinthető és nyomon követhető egyéni elszámoláshoz. Az energiaszolgáltató cég a közelmúltban sikeresen lezárult székesfehérvári mintaprojektjénél egy újonnan épült társasház parkolóiban helyeztek el töltőpontokat. Ezeket kizárólag a lakók vehetik igénybe a saját kártyájukkal, akik az E.ON által fenntartott weboldalon naprakész információt kaphatnak a fogyasztásukról.
Az ehhez hasonló megoldások pedig nemcsak a hálózatról tölthető hibridek elektromosan megtett kilométereinek gyarapítását segítik elő, hanem a tisztán elektromos hajtású gépjárművek elterjedését is, beleértve persze a kishaszonjárműveket is. Míg az egyéni elszámolást biztosító ügyfélkártyákkal működő töltők a társasházakon kívül az irodaépületeket, valamint az ipari telephelyeket is vonzóbbá tehetik a bérlők számára.

Itt elmondhatod a véleményedet!