Csupán egy egyszerű szoftverfrissítéssel is jelentős megtakarításokat érhetnek el az Allison automatikus váltókkal felszerelt városi haszonjárművek, ezt két üzemeltetői teszt is bizonyította a közelmúltban.
Tavaly fél éven keresztül két Mercedes-Benz Econinc hulladékgyűjtő teherautóval tesztelte a skót Fife városa az Allison FuelSense 2.0 szoftverét, és 8,85 százalékos tüzelőanyag-megtakarítást értek el. A 2017-es évjáratú, 6×2-es járművek heti öt napban és napi két műszakban dolgoznak, majd a hétvégén elvégzik rajtuk az esetleg esedékes karbantartást. Ezzel a rendszerrel az átlagnál többet, körülbelül évi 20 ezer kilométert teljesítenek – és kevesebb eszközzel lefedhető ugyanakkora terület. Bár a hulladékgyűjtő járművek jellemzően nem futnak sokat, a rendkívül megterhelő feladat akár 100-150 liter/100 kilométer fogyasztással is járhat, így minden százalék jelentős megtakarítást eredményez. A skót teszten 2,38–19,5 százalékos javulást mértek, a hat hónap átlaga adta a közel kilenc százalékos fogyasztáscsökkenést.
A Marselle-i régióban másfél éven keresztül tesztelték négy darab Renault Trucks D segítségével. Ezen az idén zárult próbán is utólag töltötték fel az új, okosabb szoftvert a 4×2-es hulladékgyűjtő járművek váltójára. A teszt ideje alatt egyenként 21 ezer kilométert teljesítettek a kísérleti példányok, és 12 százalékot is elérő megtakarításokat sikerült realizálni.
A FuelSense 2.0 szoftvert kifejezetten az automatikus váltók jellemző felhasználásához, a sok megállással járó városi feladatokhoz – menetrend szerinti autóbusz, építőipari jármű, elosztófuvarozást végző teherautó – fejlesztették. A fix váltási pontok helyett a szabályzóegység öntanuló algoritmusa többek között a jármű aktuális tömege, a dőlésszögek, a megállások gyakorisága és a gázpedál használata alapján szabadon határozza meg a kapcsolások ideális időpontját. Ezenkívül intelligens üresjárati szétkapcsolást is kínál, valamint öt fokozatban korlátozza a gyorsulás mértékét a túlzott fogyasztás mérséklésére.
A skót önkormányzat számításai szerint a szoftverfrissítés költsége körülbelül 3-4 hónap alatt megtérül. Így érthető módon mindkét teszt eredménye az, hogy a flotta további járművein is elvégzik a szoftverfrissítést. Követendő és rendkívül pozitív az Allison példája, hogy a már szolgálatban álló eszközök is folyamatos törődést kapnak, élvezhetik a legújabb fejlesztésekből származó előnyöket.