Vízensiklás elleni rendszer: Kutyaharapást szőrével

Hirdetés:

Különösen veszélyesek a vízensiklásos balesetek, ugyanis jellemzően nagy sebességnél, egy szempillantás alatt és látszólag bárminemű előjel nélkül következnek be. Egy olasz technológiai cég megtalálta a vízbázisú megoldást a problémára.

Ha a jármű az útfelületen több vízzel találkozik, mint amennyit a gumiabroncs mintaárkai elvezetni képesek, akkor az előtte feltorlódó víz tetejére felül, azon siklik – ez a vízensiklás (aquaplaning). Ez azt eredményezi, hogy a gumi elemelkedik az útfelülettől és elveszíti a tapadást, ezzel pedig az irányíthatóságot. A vízensiklás bekövetkezésének veszélyét növeli a víz mélysége, például a haszonjárművek által kitaposott hosszanti nyomvályúk vagy a megfelelő vízelvezetés hiánya egyaránt rizikófaktorok. A jármű sebessége, gyorsulása, irányváltása is befolyásoló tényezők a jelenség kialakulásánál. A túlságosan kopott vagy túl kicsi nyomással üzemeltett abroncs vízelvezető képessége jelentősen lecsökken, ami szintén elősegíti a nem kívánt tapadásvesztést. Vagyis mind a vezető, mind a gumiabroncsért felelős üzemeltető, mind a közútkezelő tehet a meglehetősen ijesztő esetek elkerülésért. Azaz az első és legfontosabb, hogy esőben lassítsunk, a jó állapotú gumik és a biztonság összefüggése régóta ismert, és az sem baj, ha az utat rendben tartják alattunk.
Ám ha egyszer már bekövetkezett a baj, akkor legfeljebb utasként nézhetjük végig az eseményeket, még akkor is, ha előttünk a kormánykerék. Ezt a tehetetlenséget segít elkerülni az olasz Easyrain fejlesztése.

Jelenleg a Bosch és az Italdesign tervezőstúdió közreműködésével egy felső kategóriás személyautóba beépíthető prototípus fejlesztését végzik

A rendkívül könnyű és kompakt rendszer a járművekben már ma is meglévő érzékelőkből érkező jelek alapján képes felismeri a vízensiklást. Ilyenkor az ablakmosó tartájából egy gyorsan reagáló szivattyú juttatja el a fecskendezőkhöz a folyadékot. A nagynyomású sugár szétspricceli az úttesten megült vizet, ezzel megszünteti a veszélyhelyzetet kiváltó környezeti okot. Nem csupán egyenesben működik, hanem felismeri a kanyarmenetet és annak megfelelően irányítja injektorait. Ráadásul ismételt tapadásvesztés ugyanúgy azonnal segít, mindaddig, amíg maradt folyadék a tartályban. Az egyszerű és nagyszerű megoldás képes együttműködni a jármű más fejlett vezetői segédrendszereivel, valamint 5G-hálózaton keresztül akár az okosvárosok infrastruktúrájával is kommunikálhat. Ha az Easyrain rendszere egyszer sorozatgyártásba kerül, a haszonjárművek vezetőinek is sokat segíthet, ugyanis még egy negyventonnás szerelvény sem immunis a vízensiklásra.