Hirdetés:

Tökéletes időzítéssel a környezetvédelmi világnapon debütált a Fiat Professional első sorozatgyártású elektromos kishaszonjárműve. Tisztelettudóan zöld a legnagyobb áruszállítójuk, amely papíron igen meggyőző számokat ígér.

Hagyományos testvérei tavaly nyári bemutatóján már megvillantotta magát a ráncfelvarrott könnyűkategóriás típus legtisztább üzemelésű változata is. Az akkor még erősen prototípusszakaszban járó Ducato Electric modell számos részletét eltakarták a kíváncsi újságírók elől, így a halk suhanáson, a teljesen sík raktérpadlón és néhány előzetes műszaki adaton kívül csak ámulhattunk a közeli jövőn. Most azonban elérkezett a premier ideje, hivatalosan is porondra lépett – immár E-Ducato néven – a torinói sikermodell helyileg nulla károsanyag-kibocsátású kivitele.

Elektromos jóllét, avagy az E-Ducato is megérdemli végre a feltöltődést. Erre kimerülten kiviteltől és töltőtől függően 50 perctől egészen nyolc órán át lehet szüksége

Megállíthatatlan

Az első megmutatkozása óta eltelt szűk egy évben az Olaszországot talán legsúlyosabban érintő járványügyi helyzet ellenére sem állt meg az új jövevény fejlesztése. A mérnökök leleményes módon szimulációs eszközökkel váltották ki a fejlesztés bizonyos folyamatait. A hagyományos hajtású változat teszteredményeire alapoztak, ezért összesen mintegy ötvenmillió kilométert felölelő felhasználási, dinamikai, terhelési és környezetvédelmi tapasztalattal vághattak neki a koncepció megvalósításának. Sőt, az értékesítési munkatársak is a virtuális térben készültek fel a nagy bejelentésre.
Elmondhatjuk tehát, hogy a legkorszerűbb megoldásokkal kövezték ki a villanyos kistehergépkocsi jövőjének útját. Az új elektromos haszongépjármű így végre teljes jogú családtagként csatlakozik a sűrített földgázzal hajtott Ducato Natural Power modellhez, hogy közösen nézzenek szembe az aktuális piaci és környezetvédelmi kihívásokkal.

Pozitív érzéki csalódás – szabad szemmel nem nagyon, tiszta füllel azonban egyből megkülönböztethető az E-Ducato a hagyományos üzemű családtagjaitól

Kimeríthetetlen

A moduláris akkumulátorcsomag összeállításakor a gyáriak a mindennapos városi kiszállítások átlagos távolságát vették alapul. Ehhez számos ügyfelüket is bevonták, ennek hatására a fejlesztők 200 és 360 kilométer közötti hatótávértékre lőtték be a 47, illetve 79 kilowattóra kapacitású telepeket. A tippelés egészen pontosra sikeredett, ugyanis a kapott számok lényegében nem változtak az előzetesen publikált adatokhoz képest. A teljes feltöltődésre hét és ötven kilowatt közötti teljesítményskálán négyféle (három váltakozóáramos és egy egyenáramos) lehetőség kínálkozik. A teljes töltési idő ennek megfelelően legjobb esetben 50 percet igényel, de akár a nyolc órát is elérheti.

A tágas fülkében minden hasznos dolgot meghagytak, ami a belső égésű motorral hajtott változatokat oly kényelmessé teszi. Utólagos átalakításra emlékeztet, hogy az elektromos hajtáslánc kapcsán egy külön vezérlőegység került az A oszlophoz

Újdonságnak számít az akkumulátorok helyreállítási módja, amely a párhuzamos kapcsolás révén lehetővé teszi, hogy a jármű bármelyik modul meghibásodása esetén zavartalanul folytathassa útját. A villanymotor 90 kilowatt, azaz 122 lóerő legnagyobb teljesítménye és 280 newtonméter maximális forgatónyomatéka szintén megmaradt. Mindezekkel már könnyedén lefedhető a kistérségi kiszállítók és munkásemberek napi penzuma, annál is inkább, mivel a száz kilométer/órában korlátozott végsebesség gátat szab az esztelen merítésnek.

Az új modell emblémája sikeresen köti össze a jelent a (villany)fényes jövővel. Amíg a kék szín az innovációt és a fenntarthatóságot szimbolizálja, addig az ezüst az amúgy szerény jármű háttérben megbúvó erős karakterét jelképezi

Az elektromos hajtáslánc természetesen nem csorbítja a gázolajos változatok messze földön híres erényeit sem, így a Fiat E-Ducato kategóriaelső, kiviteltől függően 10 és 17 köbméter közötti raktérrel és szintén kiváló, 1950 kilogramm legnagyobb hasznos terhelhetőséggel tűnik ki a tömegből. 

Eltántoríthatatlan

A tölthető Ducato kezdetben egyaránt háromféle tengelytávú és magasságú furgonváltozatokban, valamint a felépítményezési lehetőségek széles tárházát kínáló fülke-alvázas kivitelekben érhető el a főbb európai piacokon. Utóbbiak esetén nem mehetünk el szó nélkül az első tengely 2,1 tonnás, illetve a hátsó futómű 2,4 tonnás maximális terhelhetősége mellett. A három változatban, kétféle tengelytávolsággal rendelkező, öt és kilenc fő közötti befogadóképességű minibuszok pedig várhatóan 2021 folyamán nyithatnak új kapukat a személyszállítási piacon.

Elsőként a furgon visz mindent, szorosan követi őt a fülke-alvázas és később a minibuszváltozat is

Írásunk címe, és természetesen az új modell hivatalos elnevezése, nem véletlenül utal a taljánok legendás udvariasságára (educato: tanult, tisztelettudó). Egy erényüktől azonban biztosan könnyen eltekintenek majd: az Európa számos országában piacvezető típus ezúttal sem szeretne senkit sem maga elé engedni.