Tökéletes időzítéssel a környezetvédelmi világnapon debütált a Fiat Professional első sorozatgyártású elektromos kishaszonjárműve. Tisztelettudóan zöld a legnagyobb áruszállítójuk, amely papíron igen meggyőző számokat ígér.
Hagyományos testvérei tavaly nyári bemutatóján már megvillantotta magát a ráncfelvarrott könnyűkategóriás típus legtisztább üzemelésű változata is. Az akkor még erősen prototípusszakaszban járó Ducato Electric modell számos részletét eltakarták a kíváncsi újságírók elől, így a halk suhanáson, a teljesen sík raktérpadlón és néhány előzetes műszaki adaton kívül csak ámulhattunk a közeli jövőn. Most azonban elérkezett a premier ideje, hivatalosan is porondra lépett – immár E-Ducato néven – a torinói sikermodell helyileg nulla károsanyag-kibocsátású kivitele.
Megállíthatatlan
Az első megmutatkozása óta eltelt szűk egy évben az Olaszországot talán legsúlyosabban érintő járványügyi helyzet ellenére sem állt meg az új jövevény fejlesztése. A mérnökök leleményes módon szimulációs eszközökkel váltották ki a fejlesztés bizonyos folyamatait. A hagyományos hajtású változat teszteredményeire alapoztak, ezért összesen mintegy ötvenmillió kilométert felölelő felhasználási, dinamikai, terhelési és környezetvédelmi tapasztalattal vághattak neki a koncepció megvalósításának. Sőt, az értékesítési munkatársak is a virtuális térben készültek fel a nagy bejelentésre.
Elmondhatjuk tehát, hogy a legkorszerűbb megoldásokkal kövezték ki a villanyos kistehergépkocsi jövőjének útját. Az új elektromos haszongépjármű így végre teljes jogú családtagként csatlakozik a sűrített földgázzal hajtott Ducato Natural Power modellhez, hogy közösen nézzenek szembe az aktuális piaci és környezetvédelmi kihívásokkal.
Kimeríthetetlen
A moduláris akkumulátorcsomag összeállításakor a gyáriak a mindennapos városi kiszállítások átlagos távolságát vették alapul. Ehhez számos ügyfelüket is bevonták, ennek hatására a fejlesztők 200 és 360 kilométer közötti hatótávértékre lőtték be a 47, illetve 79 kilowattóra kapacitású telepeket. A tippelés egészen pontosra sikeredett, ugyanis a kapott számok lényegében nem változtak az előzetesen publikált adatokhoz képest. A teljes feltöltődésre hét és ötven kilowatt közötti teljesítményskálán négyféle (három váltakozóáramos és egy egyenáramos) lehetőség kínálkozik. A teljes töltési idő ennek megfelelően legjobb esetben 50 percet igényel, de akár a nyolc órát is elérheti.
Újdonságnak számít az akkumulátorok helyreállítási módja, amely a párhuzamos kapcsolás révén lehetővé teszi, hogy a jármű bármelyik modul meghibásodása esetén zavartalanul folytathassa útját. A villanymotor 90 kilowatt, azaz 122 lóerő legnagyobb teljesítménye és 280 newtonméter maximális forgatónyomatéka szintén megmaradt. Mindezekkel már könnyedén lefedhető a kistérségi kiszállítók és munkásemberek napi penzuma, annál is inkább, mivel a száz kilométer/órában korlátozott végsebesség gátat szab az esztelen merítésnek.
Az elektromos hajtáslánc természetesen nem csorbítja a gázolajos változatok messze földön híres erényeit sem, így a Fiat E-Ducato kategóriaelső, kiviteltől függően 10 és 17 köbméter közötti raktérrel és szintén kiváló, 1950 kilogramm legnagyobb hasznos terhelhetőséggel tűnik ki a tömegből.
Eltántoríthatatlan
A tölthető Ducato kezdetben egyaránt háromféle tengelytávú és magasságú furgonváltozatokban, valamint a felépítményezési lehetőségek széles tárházát kínáló fülke-alvázas kivitelekben érhető el a főbb európai piacokon. Utóbbiak esetén nem mehetünk el szó nélkül az első tengely 2,1 tonnás, illetve a hátsó futómű 2,4 tonnás maximális terhelhetősége mellett. A három változatban, kétféle tengelytávolsággal rendelkező, öt és kilenc fő közötti befogadóképességű minibuszok pedig várhatóan 2021 folyamán nyithatnak új kapukat a személyszállítási piacon.
Írásunk címe, és természetesen az új modell hivatalos elnevezése, nem véletlenül utal a taljánok legendás udvariasságára (educato: tanult, tisztelettudó). Egy erényüktől azonban biztosan könnyen eltekintenek majd: az Európa számos országában piacvezető típus ezúttal sem szeretne senkit sem maga elé engedni.