Hirdetés:

Hatalmas lépést tett a sorozatgyártás felé a svájci Rinspeed a Snap fantázianévre hallgató cserefelépítményes járművének legújabb, nagyvárosi használatra szánt változataival. Figyelem, a jövő már a spájzban van!

Bár az extrém autóátalakításairól ismert svájci ötletgyár már 2018-ban bemutatta a Snap tanulmányt, az elmúlt két évben egyáltalán nem ült a babérjain. A meglévő elképzelést először egy suhintással összezsugorította, majd idén újra kicsomagolta a hasznos modern gegektől hemzsegő koncepcióját. A végeredmény az okosvárost, az áruterítést és a személyszállítást ötvöző MicroSnap és MetroSnap páros, amelyek számos érdekességgel kecsegtetnek. A Rinspeed nemrég hivatalosan is levédette szabadalmait, így elképzelhető, hogy végre ráfordult a tömeges gyártás rögös útjára.

A tömörítés eredményeként a filigrán MicroSnap 2,62 méteres hosszúsággal, 1,33 méteres szélességgel és 1,7 méteres magassággal hódíthatja meg a város legszűkebb utcáit. Ezek a méretek a szintén kecses MetroSnap esetén 3,69 méter, 1,76 méter és 1,8 méter. Neki sem kell tehát szégyenkeznie a hagyományos kishaszonjárművek által nehezen megközelíthető területeken. Saját tömegük 730 kilogrammtól indul (MicroSnap), a legnehezebb változat pedig az áruszállító felépítményes MetroSnap, amely nagyjából 1,27 tonnás menetkész tömeggel mérlegelhet műszakkezdéskor.

Cserebere, fogadom

A MicroSnap esetében a legbonyolultabb a felépítmények cseréje, itt két ipari robotot alkalmaztak

A két éve először felvázolt recept idénre ért össze. Az eredeti kézi mozgatást tavaly bonyolult és drága ipari robotokra cserélték, 2020-ban azonban már automatizáltan, rágördíthető a gondola a gördeszkára. Ez a leghatékonyabb módszer arra, hogy a rendszer valóban önállóan az aktuális igényekhez igazodhasson: csúcsidőn kívül a flotta nagyobb része emberi beavatkozás nélkül leadja a személyszállító gondolát és áruszállításra adja a fejét.

Közös szívvel hódítanak a kifutófivérek, a 13 kilowatt teljesítményű háromfázisú aszinkron villanymotor ugyanis egyaránt 57 newtonméter maximális nyomatékot továbbít mindkét típus hátsó kerekei felé. A különböző kapacitású 48 voltos akkumulátorok (MicroSnap: 6,1 kilowattóra, MetroSnap: 12,2 kilowattóra) 95 és 130 kilométer megtételére elegendő energiát biztosítanak, 75–85 kilométer/óra végsebességgel párosítva.

A felépítményekhez hasonló sebességgel cserélhetők az akkucsomagok is, így a gyártó víziói szerint még a sokat látott Formula 1-es szerelők is elégedetten csettintenek majd a művelet gyorsasága láttán

A külső fényforrások fő célja a közlekedés többi résztvevőjének tájékoztatása, méghozzá vizuális üzenetek formájában. A vakításmentes fényszórókat is magába foglaló, nagy felbontású micro LED-technikát alkalmazó Osram Eviyos fényforrás ebben az esetben a jármű elé vetíti a figyelmeztető jelzéseket.

A Rinspeed mérnökei bevallottan a légi áruszállítás világából merítettek ötleteket a speciális formájú felépítmények tervezésekor. A teherszállító repülőgépek világszerte kipróbált és tesztelt konténerei minden időjárási körülmény között bizonyítottak, gyorsan és könnyen mozgathatók. Az innovatív csomagszállító kazetták ráadásul számos új alkalmazási területet is kínálnak. A hagyományos futárpostai szolgáltatások mellett hűtött és melegen tartott élelmiszerek, valamint egyéb alapvető termékek és gyógyszerek házhozszállítása is eddig ismeretlen dimenziókba léphet.

A sikertelen kézbesítési kísérlet a múlté! A mobil csomagpontokat elegendő egy rövid időre leparkolni a célállomáson, így a küldemény garantáltan célba ér

Egy csapásra megszűnhetnek a hagyományos kiszállítás kellemetlen velejárói, mint például a csomagok eltűnése, vagy éppen a többszöri próbálkozással járó többletfogyasztás. Többé nem szükséges időablakot megadni, sőt a címzettnek sem kell otthonában vagy munkahelyén tartózkodnia megérkezéskor. A küldemény mindig megvárja! A korszerű biometrikus tenyérnyomat-azonosító, illetve a megbízható fizetési rendszer biztonságos, gyors és könnyű csomagátvételt eredményez.

A személyszállító egység utastere is rejteget néhány meglepetést. A belső világítás például az életfunkciókat figyelő szenzorok segítségével igazodik az utas pillanatnyi hangulatához
A légies érzésre a MetroSnap kényelmes ülései is rátesznek egy lapáttal. Ismerősnek tűnik? Egyenesen a Boeing 737 utasszállítóból érkeztek. Természetesen a fedélzeti kávéfőző sem hiányzik

A Rinspeed az utaskapszula esetében kiemelt figyelmet szentelt a kellemes érzést biztosító beltér megteremtésének. A környezetbarát bőrből, textilből és újrahasznosítható műanyagból készült utastér új szintre emeli a kényelmet, a megfelelő hang- és hőszigeteléshez speciális habszivacsot használnak. A Watergen légköri vízgenerátora menet közben képes tiszta vizet előállítani a levegőből, amelyet vagy az utasok fogyaszthatnak el vagy a jármű felhasználja például az akkumulátorok hűtéséhez.

A hagyományokhoz híven továbbra is csapatmunka jegyében született mindkét típus, az előkészítés során ezúttal több mint harminc vállalat adta össze tudásának legjavát. Bár a Rinspeed MetroSnap genfi premierje az ismert okok miatt idén elmaradt, a sorozatgyártás ígérete kapcsán lehet, hogy hamarosan ismét hallunk a formabontó svájci világmegváltókról.