Hirdetés:

A kínai és török gyártók már nem elégednek meg az elektromos járműveik jelentette innovációs erővel. A Busworld kiállításon látottak alapján már a dizájn terén is igyekeznek megszorongatni az európai márkákat és azok turistabuszait.

King Long

Számos csúcstechnikát felvonultató busszal jelent meg a kínai King Long a Busworld kiállításon. Az Apollo továbbfejlesztett változata, az Apollo 2.0 már négyes szintű önvezetésre is képes, szélsőséges környezeti viszonyok mellett is megbízhatóbb az elektromos hajtásláncának működése, akkumulátorának kapacitását pedig 42,3-ról 49,3 kilowattórára növelték. Emellett felére csökkentették a töltési időt, míg a hatótávolság húsz százalékkal gyarapodott. A belsőterét is korszerűsítették, például USB-töltők elhelyezésével.

King Long Apollo 2.0

A PEV12 elektromos hajtású, 12 méteres, akár kilencven férőhelyes városi busz vadonatúj alvázra épül, amely teljesen új, intelligens, 5G-kompatibilis elektromos rendszert kapott. Ezáltal a PEV12 akár a környezetével is valós időben kommunikálhat. A típus belsőterét is áttervezték, praktikusabban helyezték el az akkumulátorokat, a nagyobb üvegfelületek pedig jobb kilátást biztosítanak az utasoknak. Mindehhez látványos metródizájn társul. A PEV12 a 350 kilowattóra kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorával még teljes terhelés és a légkondicionáló használata mellett is megtehet háromszáz kilométert egy feltöltéssel.

King Long PEV12

A zászlóshajónak számító C13 HD távolsági buszt is továbbfejlesztették, amely elnyerte a Kína legbiztonságosabb busza címet. Megnövelték a vázszerkezet merevségét és optimalizálták a hajtáslánc felfüggesztési pontjait, valamint a légkondicionáló kompresszorának a rögzítését, így csökkent a zaj- és a rezgésszintje. Az utastérben változtatható a hangulatvilágítás színe, a járművezető munkahelyét pedig teljesen LCD-s műszerpanel, nagyobb tartományban állítható kormánykerék, elektronikus vezérlésű rögzítőfék és nyomógombos motorindítás teszi korszerűbbé. Míg a hajtáslánchoz már ZF TraXon automatizált váltó is választható. A standon egy 13,0 méteres, 3,77 méter magas, 59+1+1 fős modellt állítottak ki, amelybe 400 vagy 440 lóerős Cummins Euro VId dízelmotor és akár ZF TraXon váltó is rendelhető. Emellett egy U13 típusú, az európai igényeknek is megfelelő elővárosi busz állt, 13 méter hosszúsággal és 59+1+1 üléssel. Ez a jármű 370 vagy 400 lóerős Cummins Euro VId dízelmotorral áll rendelkezésre. Divatos megjelenéséhez elöl-hátul teljesen LED-es lámpák társulnak, vázszerkezetének merevségét pedig nagyszilárdságú acél használatával fokozták. Az európai előírásoknak megfelelően automatikus vészfékrendszerrel is felszerelik, míg a motorja igényvezérelt hűtőfolyadék-szivattyút kapott. A gépkocsivezető munkáját többek között multifunkciós kormánykerék és elektronikus vezérlésű rögzítőfék teszi kényelmesebbé. A 13 méter hosszú busz utastere ergonomikus üléseket, hangulatvilágítást és olvasólámpákat kínál az utasoknak.

King Long C13 HD

Otokar

Hat autóbuszt állított ki Brüsszelben a buszgyártással 55 éve foglalkozó Otokar, amely a török piac mintegy harminc százalékát uralja, és tavaly más régiókban is határozott növekedést tűztek ki célul. Európa mindig is az Otokar első számú exportpiacának számított, így itt kiterjedt szervizhálózattal is rendelkezik. A török gyártó a Busworld kiállításon tartotta az új Territo típus világpremierjét a Territo U School 13 méteres, 63 férőhelyes, 320 lóerős iskolabusz bemutatásával. Az új Territo független elülső felfüggesztéssel készül, kis tömegéhez nagy csomagtér társul, kerekesszék-emelővel is rendelhető, valamint sűrített földgázzal (CNG) üzemelő motor is szerepel a kínálatában.

Otokar Territo U School

Az alternatív hajtásokat illetően az Otokar 2007-ben mutatta be az első hibrid és 2012-ben az első elektromos hajtású buszát. Tavaly pedig bevezette ez e-Kent C elektromos típust, amely 10,8, 12 és 18 méter hosszú változatban is készül majd. A kiállított 12 méteres, 95 férőhelyes modellbe 250 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotor és háromszáz kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor került.

Otokar e-Kent C

Emellett a gyártó 320 lóerős Cummins gázmotorral (CNG) is kiállította a Kent típust Brüsszelben, 12 méteres hosszúsággal és 87 férőhellyel. Szintén itt tartotta a premierjét a 12,2 méteres, akár 73 férőhelyes, 300 lóerős, alacsonybelépésű Kent U LE és a háromajtós, kerekesszék-emelővel ellátott, 10,1 méteres, 43 férőhelyes, 320 lóerős Ulyso T is. Ezenkívül egy 8,48 méteres, 37 ülőhelyes, 180 lóerős Navigo U Mega modellel is találkozhattak a stand látogatói.

Otokar Kent C CNG

Temsa

Öt autóbusszal és egy új akkumulátorcsomaggal érkezett a török Temsa a brüsszeli kiállításra, amelyek kíséretében a vállalat elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy új korszakot nyitnak. Ennek jegyében a Temsa az eddigiekhez képest felgyorsítja az innovációit, hamarabb reagál majd a piaci igényekre és még ügyfélközpontúbb szemlélettel tevékenykedik a jövőben. Új jelszavaik az intelligens és tiszta közlekedési megoldások, így 2025-re minden szegmensben kínálnak majd elektromos járműveket.

Temsa Avenue Electron

A városi buszok kategóriájában az Avenue EV, az Avenue Electron és az MD9 electriCITY alkotja majd a kínálat gerincét, azonban további innovációkat is tartogatnak még. Az idei év első negyedében bemutatják Észak-Amerikában a tisztán elektromos hajtású TS 45E távolsági buszt. Az Avenue Electron pedig vadonatúj kialakítású vezetőállást kapott. A 12,1 méter hosszú városi buszba 250 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotort és közel 450 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátort építettek, így akár 350 kilométer is lehet a hatótávolsága.

Temsa Maraton

Ezenkívül a Maraton, a HD, az MD9 és az MD7 típussal is megismerkedhettek az érdeklődők, egyelőre ezekbe még dízelmotor került. A Temsa mérnökei egy új akkumulátorcsomagot és akkumulátormenedzsment-rendszert is kifejlesztettek. A márka saját akkucsomagja kis tömege mellett tartósságával is kitűnik.

Temsa MD7 Plus